پلتفرم ایکس اکانت قسام را مسدود کرد

آزادی بیان به سبک یانکی‌ها

امیر فرشباف
خبرنگار

حساب مجازی گردان‌های القسام، شاخه نظامی جنبش حماس، در پلتفرم ایکس (توئیتر سابق) برای چندمین بار توسط این برنامه مسدود شد.
به گزارش خبرگزاری اردنی «البوابه»، گردان‌های القسام روز دوشنبه یک حساب کاربری جدید در پلتفرم X که متعلق به ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا است، ایجاد کرد. با اینکه این حساب در مدت کوتاهی تعداد زیادی دنبال کننده به دست آورد، در کمتر از 24 ساعت مسدود شد.
بنا به این گزارش، حساب جدید قسام، قبل از اینکه با پیامی از تیم X به حالت تعلیق درآید، توانست در کمتر از یک روز بیش از 145 هزار دنبال کننده جذب کند. پلتفرم متعلق به ایلان ماسک بعد از تأسیس حساب قسام با این پیام آن را مسدود کرد: «X تمام حساب‌هایی را که قوانین ما را نقض می‌کنند، به حالت تعلیق درمی‌آورد.»
فعالان حامی فلسطین، در واکنش به این رویداد، X را به دلیل تعلیق حساب گردان‌های القسام در شبکه‌های اجتماعی مورد انتقاد قرار دادند و ماسک را به پیروی از استراتژی «مارک زاکربرگ» رئیس «متا» برای محدود کردن صدای فلسطینیان و حذف محتوای حامی فلسطین متهم کردند.
سکوی مجازی X پیش از این نیز صدها حساب کاربری وابسته به حماس و میلیون‌ها پست مربوط به عملیات طوفان الاقصی را پس از دریافت تهدید اتحادیه اروپا، حذف کرده بود. گفتنی است که اتحادیه اروپا در اکتبر سال گذشته میلادی، ایکس، متا و یوتیوب را تهدید به اعمال جریمه کرده بود. در بیانیه این سازمان خطاب به ایلان ماسک آمده بود: «به شما یادآوری می‌کنم که پس از آغاز تحقیقات احتمالی و یافتن عدم انطباق، مجازات‌هایی قابل اعمال است.»
رویداد اخیر را باید نمادی از سانسور و فیلترینگ سازمان یافته و دولتی در غرب تلقی کرد که برخلاف شعار «آزادی بیان» و «گردش آزاد اطلاعات» به کرات رخ داده است. همان طور که اشاره شد در ماه اکتبر سال گذشته و اندکی پس از عملیات طوفان الاقصی این روند انسدادی شروع شد و برخلاف استقبال مخاطبان از محتوای صفحات منتسب به حماس، دامن تمام پلتفرم‌ها را گرفت. شبکه خبری سی‌ان‌ان پیش از محدودسازی کانال گردان‌های القسام توسط تلگرام، در گزارشی درباره این موضوع نوشت: «کانال تلگرام گردان‌های القسام، شاخه نظامی حماس، در زمان عملیات (طوفان الاقصی) حدود 200 هزار دنبال کننده داشت؛ با این حال، بر اساس تجزیه و تحلیل آزمایشگاه تحقیقات دیجیتال شورای آتلانتیک، تعداد دنبال کنندگان این کانال بیش از سه برابر شده است.»
نکته جالب توجه درخصوص گزارش سی‌ان‌ان اینکه سکوی تلگرام، پلتفرم محبوب جوامع عربی نیست و پلتفرم‌هایی مانند فیسبوک، واتساپ و ایکس از محبوبیت بیشتری در این کشورها برخوردارند. یکی از دلایل اصلی فشارهای مضاعف دولت‌ها و سازمان‌های غربی روی متا و ایکس نیز به همین موضوع بازمی‌گردد.
به طور کلی، شکست در جبهه اطلاع‌رسانی و جنگ نرم و آگاهی بی‌سابقه افکار عمومی از جنایات کور رژیم صهیونیستی در غزه، دولت‌های غربی را واداشته تا همسو با صهیونیست‌ها مجاری گردش اطلاعات را مسدود کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی