صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و پنج - ۱۹ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و پنج - ۱۹ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۹

پیگیری ها برای تخصیص اعتبارات طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت ادامه دارد

لزوم تبدیل درختکاری به درختداری

زیست‌بوم/ رئیس سازمان منابع طبیعی با تأکید بر اینکه هنوز هیچ اعتباری برای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در ایران تخصیص نیافته است، گفت: باید از همین حالا برای تولید نهال‌های مورد نیاز سال بعد این طرح اقدام کنیم.
رئیس سازمان منابع طبیعی در پنجاه و هفتمین جلسه بررسی وضعیت طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در ایران، با سردار محمد زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی، سرهنگ علی ملکی آهنگران، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور و جمعی از فرماندهان بسیج و مسئولان سازمان منابع طبیعی، خاطرنشان کرد: اعتباری که برای اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در نظر گرفته شده، هنوز تخصیص داده نشده است ولی همچنان پیگیر آن هستیم. سازمان برنامه و بودجه نیز قرار است به طور کامل اعتبارات را تخصیص دهد.
 وی افزود: باید با کمک بسیج برای سال ۱۴۰۲، مفهوم درختکاری را به درخت‌داری تغییر دهیم، زیرا هر چه درخت بکاریم خوب است، ولی هر آنچه را که حفظ کنیم نتیجه‌‌بخش خواهد بود. نوبخت ادامه داد: برای حفظ امنیت زیستی به مردم تعهد می‌دهیم که ۴ سال بعد از انجام کار، آمار نهال‌های باقیمانده را به مردم اعلام کنیم.
 وی با بیان اینکه باید از تمام ظرفیت‌های کشور در این بخش استفاده شود، اظهار داشت: ۷۲ روز کاری داریم و باید ۱۵۰ میلیون اصله نهال بکاریم. اگر ۱۵۰ میلیون را تقسیم بر ۳۳ اداره کل استان‌ها کنیم، هر استان باید ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار اصله نهال بکارد. این یعنی از امروز در هر استان باید ۶۳ هزار و ۱۳۱ اصله نهال کاشته شود و کار از امروز جدی گرفته شود.
نوبخت گفت: عرصه‌هایی که برای کاشت درخت انتخاب می‌شود، بر مبنای سند پشتیبانی علمی و فنی بوده و باید عرصه‌های کاشت نیز رعایت شود.
 رئیس سازمان منابع طبیعی خاطرنشان کرد: برخی استان‌ها در کاشت درخت خوب کار کرده‌اند و برخی نیز از برنامه عقب هستند، ولی تعهد داده‌اند که خودشان را به برنامه برسانند و بعضی نیز کاشت درخت را به اتمام رسانده‌اند.
وی همچنین بیان کرد: امیدواریم اسفندماه وزارت جهاد کشاورزی و سپاه که در این زمینه با این وزارتخانه همکاری می کند، بتوانند گزارش خوبی از این بخش داشته بـاشنـد.
نوبخت در پایان با بیان اینکه هر استان باید بین ۱ تا ۱.۷ میلیون گودبرداری انجام دهد، تأکید کرد: باید از همین حالا برای تولید نهال‌های مورد نیاز سال بعد طرح اقدام کنیم.
جستجو
آرشیو تاریخی