صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و پنج - ۱۹ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و پنج - ۱۹ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۷

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران:

موتورسیکلت کاربراتوری ۱۳ برابر خودرو هوا را آلوده می‌کند

 مهسا قوی قلب/مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره نقش موتورسیکلت در آلودگی هوا گفت: موتورسیکلت جزو لاینفک سیستم حمل و نقل است. بر اساس مطالعات سهم آنها در
جابه جایی‌های روزانه ۱۳ درصد است که سال‌های قبل فقط ۵ درصد بود.
محمدمهدی میرزایی قمی با بیان اینکه جایگاه موتورسیکلت باید تبیین شود، توضیح داد: سهم موتورسیکلت در جابه‌جایی‌های روزانه در حال افزایش است چرا که قیمت ارزان و سهولت در حمل و نقل از مزایای آن به شمار می‌رود پس باید برنامه‌ریزی‌ها در این حوزه افزایش داشته باشد.
 موتورسیکلت یکی از منابع انتشار آلودگی هواست به ترتیبی که بر اساس سیاهه انتشار سال ۹۶، موتورسیکلت‌ها ۲۱.۳ درصد در انتشار آلایندگی هوا و ۱۰.۱ درصد در انتشار ذرات معلق نقش دارند و این سهم با توجه به افزایش تعداد و فرسودگی موتورسیکلت‌ها در حال افزایش است.
وی افزود: موتورهای کاربراتوری 10 برابر موتورسیکلت‌های دیگر و تا ۱۳ برابر بیشتر از خودروها آلایندگی دارند. خوشبختانه موضوع برقی‌سازی وسایل حمل و نقل عمومی مبناست و موتورسیکلت‌های برقی در اولویت این برنامه هستند تا موتورسیکلت‌های برقی جایگزین باقی موتورسیکلت‌ها شوند. قانون هوای پاک هم موارد گوناگونی در این حوزه دارد به عنوان نمونه از ابتدای ۹۷ کلیه پیک‌های حمل و نقلی باید ناوگان خود را برقی می‌کردند و قوانین دیگری از این دست که متأسفانه هیچ‌کدام انجام نشد.
میرزایی قمی خاطرنشان کرد: در این حوزه سند آسیب‌شناسی تهیه شده است تا بتوان در مدت زمان کوتاهی مشکلات را کاهش داد.
واردات موتورسیکلت‌های برقی در دستور کار است و ۱۰۰ هزار موتورسیکلت برقی از چین بزودی وارد کشور می‌شود.
به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، نمایشگاهی در همین زمینه درماه جاری برگزار می‌شود.
چهارمین نمایشگاه تخصصی دوچرخه، موتورسیکلت، وسایل نقلیه موتوری و هیبریدی و قطعات یدکی، از ۲۰ تا ۲۳ دی ماه در نمایشگاه شهر آفتاب برگزار خواهد شد.
جستجو
آرشیو تاریخی