صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و چهار - ۱۸ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و چهار - ۱۸ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

کارکرد فعالیت‌های فرهنگی را دست کم نگیریم

حمید هنرجو
شاعر و نویسنده

وقتی شعر می‌خواند، جذب حرارت کلامش می‌شوی، لحظاتی بعد که مترجم، کلمات مرد عرب زبان را به فارسی ترجمه می‌کند، از مفاهیم و مضامین سروده‌هایش لذت می‌بری، با همان طنطنه آبشاری و صدای رسا...
«رضوان قاسم» شاعر معاصر فلسطینی است که عقیده دارد شعر، یک سنگر مستحکم است، تا حالا زندگی پرفراز و نشیبی را طی کرده، از رضوان می‌خواهم کمی درباره خودش بگوید، جوابم را این طور می‌دهد: «اسرائیل سال‌ها پیش، پدرم را از فلسطین اخراج کرد، از مجاهدانی بود که علیه اسرائیل قیام کرد و به آگاه‌سازی مردم مشغول شد، سرانجام صهیونیست‌ها پدرم را در بیروت به شهادت رساندند.»
مرد عرب، شافعی مذهب است اما برای همه چهارده معصوم علیهم‌السلام شعر گفته است! و به آنها عشق می‌ورزد. می‌گوید: آرزوی بزرگم این است که زبان و ادبیات فارسی را یاد بگیرم تا بتوانم با زبان شیرین و جذاب فارسی برای اهل بیت(ع) شعر بگویم.
نکته جالب توجه دیگر از رضوان قاسم، اینکه شغل او هتلداری در محل سکونت فعلی‌اش است. او در یک هتل در کشور سوریه، کار می‌کند، زیرا بعد از پدر، امکان اسکان در خانه و سرزمین خودش را هم پیدا نکرد!
رضوان می‌گوید: «صدای شاعران(مقاومت) ایران را در حمایت از مردم و سرزمین مظلوم فلسطین شنیده‌ام و از این بابت، خوشحال هستم.»
تکمله: کار فرهنگی از تأثیرگذارترین کارها و اتفاق‌هایی است که می‌تواند رخ بدهد، مسأله فلسطین، امروز فراتر از بحث خاک و محدوده یک سرزمین است، هرچند خود این موضوع، دارای اهمیت بالایی است، اما مسأله بالاتر و مهم‌تر، تضییع حقوق یک ملت صاحب تاریخ و تمدن و سرزمین اسلامی (مسجدالاقصی) است، دنیا خوب می‌فهمد که این غصب و حق‌کشی، صرفاً به یک سرزمین و ملت ختم نخواهد شد و می‌تواند دامنه گسترده‌تری نیز پیدا کند...
تبادل فرهنگی و ادبی بین اهل قلم و اندیشه ایران و فلسطین و دیگر سرزمین‌ها که مواضع و سخن مشترک دارند، می‌تواند مژده بخش کارهای فرهنگی بزرگی باشد و خودش به رسانه‌ای جریان‌آفرین تبدیل شود.
نباید بر فعالیت برخی سازمان‌ها و کانون‌های انگشت‌شمار و نیروهای فکری و عملگرا که کمر همت را در این میدان، محکم بسته‌اند، چشم بست، یکی از آنها برادرم محمدمهدی عبداللهی، شاعر و فعال فرهنگی است که طی دو - سه ماه اخیر، از هیچ تلاش صادقانه‌ای فروگذار نکرده است، از همین جا به او و همکارانش خدا قوت می‌گویم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی