صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و چهار - ۱۸ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و چهار - ۱۸ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای‌مجازی

بهت این دختربچه کشت منو
مسعود زارعیان، مستندساز با انتشار ویدیویی از یک دختربچه در مراسم تشییع شهدای حادثه تروریستی کرمان نوشته است: «بهت این دختربچه کشت منو؛ کنار تابوت مادرش و برادرش... بعدتر فهمیدم اسمش ملیکاست. ملیکا خودش یک مستند بود.»


پیشنهاد کتابی از زنده یاد ذوالفقاری
علی محمد مؤدب، شاعر و ناشر در تازه‌ترین پست خود تصویری از کتاب زنده‌یاد حسن ذوالفقاری را با دنبال‌کنندگان صفحه‌اش به اشتراک گذاشته و مطالعه‌اش را پیشنهاد کرده است. این کتاب که هشت بهشت نام دارد، گزیده‌ای از گلستان سعدی است که به کوشش زنده‌یاد ذوالفقاری روانه کتابفروشی‌ها شده است.
 
رونمایی از اثر تازه علیرضا قربانی
علیرضا قربانی کلیپ‌ویدیو کار تازه‌اش به عنوان «در زلف تو آویزم» را منتشر کرده است. او در اطلاعات این ویدیو آورده است: «در زلف تو آویزم، عاشقانه‌ای عارفانه با شعر بی‌نظیر امیرخسرو دهلوی و آهنگسازی حسام ناصری، پیشکش شما عزیزان می‌شود. این قطعه، این شب‌ها در کنسرت‌های زمستانی تهران اجرا می‌شود و ویدیوی متفاوت آن به کارگردانی فرید ناظر فصیحی و همکاری دوستان عزیز ما در استودیو ایفا با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روزآمد سینما و با حمایت «توبانک، شعبه مجازی بانک گردشگری» تولید شده است که امیدوارم مورد پسند شما واقع شود.»

تو آموزگار بسا مردمانی
محمدرضا کائینی در صفحه اینستاگرام خود یادداشت کوتاهی درباره حادثه تروریستی کرمان منتشر کرده است. او با انتشار تصویری نمادین از ریحانه سلطانی‌نژاد معروف به دختر کاپشن صورتی با گوشواره قلبی روی پرچم ایران نوشته است: «تو آموزگار بسا مردمانی. با تو آموختیم که هر «صورتی»، به فروکاستگی و ابتذال نمی‌ماند. امروزه این رنگ، به نماد قهرمانی خُردسال اما پُرآوازه مبدل گشته است. تو عیان ساختی که کودکان همانقدر به ملکوت نزدیکند، که بزرگسالانِ عارف و پرهیزکار و گاه‌ بیش از آنان. با تو دریافتیم که معصومیت کودکان، دسیسه‌های بزرگ را رسوا و نقش‌برآب تواند کرد. با تو آشکار گشت که آشوب و اغتشاش با دستاویز قراردادن زنان و کودکان، معرکه‌ای پوچ است. در نزد غوغاییان، کودک‌کشی خوب و بد وجود دارد! با تو طلسم شهرت یافتن، به مدد رسانه‌های جفت و طاق و به خصوص «تله‌ویزیون»های شرارت شکست. مظلومیت تو چون نسیمی حیات‌بخش، از میان مردمان گذشت و بسان حقیقتی شگرف، روح آنان را نوازش داد.»

سرقت علمی از نوع میلیاردر صهیونیست!
شهاب اسفندیاری، فعال رسانه در توئیتی نوشت: «بیل اکمن میلیاردر صهیونیست‌ امریکایی که کمپین سیاسی برکناری رئیس دانشگاه هاروارد را به بهانه سرقت علمی راه انداخت، اعلام کرده که رسانه‌ها شواهد سرقت علمی در رساله دکترای همسر خودش را پیدا کرده‌اند که در ۱۵ مورد از ویکی‌پدیا بدون نقل منبع کپی کرده! از ویکی‌پدیا! هیی روزگار...»

تبدیل موقعیت معمولی به بحرانی تمام‌عیار
حسین معززی‌نیا منتقد سینما در یادداشتی درباره فیلم «اتاق دبیران» که نماینده سینمای آلمان در اسکار است و به فهرست 15 فیلم بین‌الملل راه یافته، نوشته است: «اتاق دبیران (ایکر شاتاک) از آن دسته فیلم‌هاست که موقعیتی معمولی، بسیار معمولی را تبدیل به بحرانی تمام‌عیار می‌کنند، التهاب لحظه به لحظه شدت پیدا می‌کند و آدم فکر می‌کند حالا دیگر چطور ممکن است بشود این غائله را ختم کرد. کمی قابل مقایسه با شیوه‌ای از روایت که اصغر فرهادی در فیلم‌هایی مثل جدایی نادر از سیمین یا قهرمان طراحی کرده. یاد شکار (توماس وینتربرگ) هم افتادم گرچه در اینجا بهانه اولیه درام از شکار هم کم‌اهمیت‌تر و معمولی‌تر است. فیلم تا رسیدن به یک‌سوم پایانی فوق‌العاده است، کارگردانی دقیقی دارد و ریتم را به بهترین شکل کنترل می‌کند، اما این جنس فیلم‌ها در یک‌سوم نهایی است که باید نشان دهند توانایی تبدیل به فیلمی درخشان را دارند یا خیر، و اتاق دبیران همان‌جاست که کم می‌آورد و با ایده‌هایی کمتر از انتظار (دست به دست شدن مکعب روبیک) فیلم را می‌‌بندد. جذاب‌ترین جنبه فیلم برای من بازی لئونی بنش بود که اولین بار در روبان سفید (میشائیل هانکه) توجهم را جلب کرده بود و بعداً در سریال بابل برلین. بازیگر فوق‌العاده‌ای است.»

حال خوب حسین علیزاده از تماشای یک نمایش
حسین علیزاده، خالق آهنگ‌های بی‌تکرار، از نمایش «فردریک» به کارگردانی حمیدرضا نعیمی دیدن کرد. او در ویدیویی از تجربه تماشای این نمایش می‌گوید: «فکر نمی‌کردم وقتی از سالن بیرون می‌آیم، اینقدر حال خوبی داشته باشم. بازی‌های خوب و درخشان و موسیقی زیبا.... همه چیز کامل بود. وقتی صحنه‌ای تمام می‌شد، صحنه بعدی زیباتر از قبل بود. به آقای نعیمی و گروه‌‌شان تبریک می‌گویم. ما به دیدن نمایش شما می‌آییم و حمایت می‌کنیم، شما هم به دیدن کنسرت ما بیایید و حمایت کنید.»

جستجو
آرشیو تاریخی