ستاد انتخابات وزارت کشور از پیش‌بینی‌ها برای تسهیل فرایندهای رأی گیری خبر داد

افزایش شاخص رقابت در انتخابات مجلس نسبت به دوره گذشته

فرصت سه‌روزه داوطلبان برای اعتراض به رأی هیأت‌های نظارت درباره صلاحیت‌ حضورشان در انتخابات مجلس روز گذشته آغاز شد؛ مرحله‌ای دیگر از فراهم‌سازی مقدمات انتخابات 11 اسفند که محتمل است با تجدید نظر در آرای اعلام شده وجه رقابتی انتخابات را بیش از آنچه تاکنون انجام شده، تقویت کند. چنانکه احمد وحیدی وزیر کشور نیز در این باره تأکید کرد: اتمام بررسی صلاحیت‌ها در هیأت نظارت بر انتخابات پایان کار نیست و افرادی که صلاحیت آنها تأیید نشده، هنوز فرصت شکایت، اعتراض و رسیدگی را خواهند داشت.
بر اساس اطلاعیه هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس، اشخاصی که صلاحیت آنها در هیأت مرکزی نظارت مورد تأیید قرار نگرفته، مستند به ماده ۶۳ قانون انتخابات و تبصره‌های آن تا ساعت 18 روز سه‌شنبه 19 دی‌ماه می‌توانند به صورت غیرحضوری به سامانه شورای نگهبان به نشانی davtalab.shora.gc.ir مراجعه و اعتراض خود را ثبت کنند.احتمال تأیید صلاحیت تعداد بیشتری از داوطلبان و رقابتی‌تر شدن انتخابات در پایان مرحله بررسی مجدد صلاحیت معترضان در حالی است که به شهادت آمار و بر اساس خبرهای منتشرشده درباره تأیید صلاحیت چهره‌های شناخته‌شده، شاخص رقابت در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نسبت به دوره گذشته افزایش داشته است.

زمینه های انتخاباتی  رقابتی‌‌تر
مقایسه‌ای میان انتخابات امسال با انتخاباتی که در سال 1398 برای تشکیل مجلس یازدهم برگزار شد، نشان می‌دهد که این دوره با بیش از 11 هزار داوطلب تأیید صلاحیت شده (52 درصد ثبت‌نام‌کنندگان) در مقابل حدود 5 هزارنفری که در سال 98 تأیید شدند (حدود 34 درصد ثبت‌نام‌کنندگان آن دوره) افزایش رقابت را رقم زده است؛ افزایشی که سبب شده در انتخابات ۱۴۰۲ به ازای هر کرسی حدود ۳۸ نفر با هم رقابت کنند در حالی که این عدد در انتخابات ۱۳۹۸ به ازای هر کرسی ۱۷ نفر بوده است. رجوعی به فهرست چهره‌های شناخته‌شده‌تری که تأیید صلاحیت‌شان اعلام شده نیز هم‌راستا با همین شاخص‌های آماری، انتخاباتی رقابتی را نوید می‌دهد. چنانکه در میان اسامی منصوبان به جریان‌های عمده سیاسی کشور از اصولگرا، اصلاح‌طلب و اعتدالی، نام‌هایی به چشم می‌خورد که بعضاً نتوانسته بودند از صافی صلاحیت در دوره گذشته عبور کنند و در این دوره تأیید شدند، چهره‌هایی همچون غلامرضا تاجگردون (که اعتبارنامه‌اش برای مجلس یازدهم رد شده بود) و علی مطهری در زمره این افراد بودند. همچنین برخی از این افراد همچون حمید رسایی و مسعود پزشکیان اگر چه صلاحیت‌شان در هیأت‌های اجرایی احراز نشده بود مورد تأیید هیأت‌های اجرایی نظارت قرار گرفت.

 تأیید صلاحیت  بیشتر نمایندگان
تغییر دیگری که در این دوره نسبت به دوره قبل، قابل ملاحظه بود، کاهش معنادار ردصلاحیت نمایندگانی بود که برای جلوس مجدد بر کرسی نمایندگی داوطلب شده‌اند. برای انتخابات مجلس دوازدهم ۲۷۵ نفر از نمایندگان مجلس یازدهم ثبت‌نام کردند که صلاحیت ۲۶ نفر از آنها تأیید نشد و انتخابات مجلس یازدهم، ۲۴۷ نماینده مجلس دهم ثبت‌نام کردند و صلاحیت ۹۰ نفرشان تأیید نشد.
 استقبال از تنوع سیاسی داوطلبان
در همین راستا،  وزارت کشور، نهاد مجری انتخابات به انحای مختلف بر رویکرد حمایت خود از برگزاری انتخابات رقابتی تأکید کرده است. احمد وحیدی وزیر کشور با تأکید بر علاقه‌مندی این وزارتخانه به حضور تمامی افراد، سلایق و دیدگاه‌ها در انتخابات مجلس، به جلسه اخیر رئیس‌جمهور و دبیران کل احزاب و جریانات سیاسی اشاره کرد و یادآور شد: تمامی افراد حاضر در این جلسه بر مشارکت حداکثری در انتخابات مجلس شورای اسلامی تأکید کردند.
وزیر کشور همچنین بر بی‌طرفی دولت و وزارت متبوعش در جریان انتخابات تأکید کرد و گفت: وزارت کشور وظیفه امانتداری از رأی مردم را دارد و به هیچ وجه علیه یا له کسی تبلیغ نمی‌کند. این سیاست رسمی دولت است و رئیس‌جمهور هم اعلام کرد که دولت نامزدی در انتخابات ندارد. وظیفه ما این است که بستر را برای اجرای درست انتخابات فراهم کنیم.

اقدامات وزارت کشور
برای تسهیل فرایند اخذ رأی
از آنجا که فرایند رأی‌گیری در انتخابات‌های گذشته با مسائلی همچون ازدحام در برخی شعب همراه بود، ستاد انتخابات اقدامات و پیش‌بینی‌های وزارت کشور برای تسهیل فرایند رأی‌گیری در انتخابات پیش‌رو را اعلام کرد. محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: یکی از این برنامه‌ها برگزاری انتخابات الکترونیکی در حوزه‌های دارای تعدد کرسی برگزاری الکترونیکی است.
وی ادامه داد: بر اساس ماده ۱۱ قانون جدید انتخابات مجلس، تغییر مدارک هویتی برای رأی‌دهندگان به گونه‌ای است که واجدان شرایط می‌توانند با ارائه یکی از مدارک هویتی نظیر کارت ملی، شناسنامه، گذرنامه، گواهینامه رانندگی یا کارت پایان خدمت رأی دهند. اسلامی تصریح کرد: در ادوار گذشته، ضرب مُهر در شناسنامه برای انتخابات الزامی بود؛ اما در انتخابات مجلس دوازدهم، قانونگذار ۵ مدرک هویتی را به عنوان مدارک اصلی رأی‌دهندگی اعلام کرده است.
وی افزود: وزارت کشور نیز به ستادهای انتخابات سراسر کشور ابلاغ کرده که حتماً شعب اخذ رأی، در بوستان‌ها، پارک‌ها، بیمارستان‌ها، پادگان‌ها و کارخانجات فعال شود و رأی‌دهندگان می‌توانند با ارائه یکی از مدارک هویتی اعلام‌شده، رأی بدهند.

جستجو
آرشیو تاریخی