موج اعتراض‌ها به کابینه نتانیاهو، سرزمین‌های اشغالی و شهرهای بزرگ جهان را فرا گرفت

طغیان از درون فشار از بیرون

با تداوم کشتار و جنایات در نوار غزه و عدم دستیابی به موفقیت و دستاوردی قابل اتکا برای نتانیاهو، عملاً فضا به سمتی سوق داده شده است که شهرک‌نشینان به‌دنبال تعیین‌تکلیف نهایی بی‌بی باشند. در همین ارتباط منابع عبری‌ از تظاهرات گسترده شهرک‌نشینان علیه نتانیاهو و درخواست تلاش برای آزادی فوری اسرای صهیونیست در غزه خبر دادند. به گزارش ایسنا، هزاران نفر از ساکنان سرزمین‌های اشغالی از جمله خانواده‌های اسرای صهیونیست در غزه عصر شنبه و به دنبال ادامه حملات ارتش رژیم صهیونیستی به این باریکه در سایه بی‌اعتنایی به توافق تبادل اسرا با حماس، به خیابان‌های تل‌آویو آمدند.

حسین فاطمی
خبرنگار


با تداوم کشتار و جنایات در نوار غزه و عدم دستیابی به موفقیت و دستاوردی قابل اتکا برای نتانیاهو، عملاً فضا به سمتی سوق داده شده است که شهرک‌نشینان به‌دنبال تعیین‌تکلیف نهایی بی‌بی باشند. در همین ارتباط منابع عبری‌ از تظاهرات گسترده شهرک‌نشینان علیه نتانیاهو و درخواست تلاش برای آزادی فوری اسرای صهیونیست در غزه خبر دادند.
به گزارش ایسنا، هزاران نفر از ساکنان سرزمین‌های اشغالی از جمله خانواده‌های اسرای صهیونیست در غزه عصر شنبه و به دنبال ادامه حملات ارتش رژیم صهیونیستی به این باریکه در سایه بی‌اعتنایی به توافق تبادل اسرا با حماس، به خیابان‌های تل‌آویو آمدند.
شهرک‌نشینان صهیونیست روز (شنبه) با برپایی تظاهرات در شهرهای اشغالی حیفا و تل‌آویو خواستار برکناری فوری نتانیاهو و انحلال کابینه او شدند. معترضان همچنین از «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خواستند تا هرچه زودتر جنگ را متوقف و برای تبادل اسرا اقدام کند. البته در ادامه، تظاهرات در تل‌آویو تحت عنوان «اکنون انتخابات برگزار شود» با دخالت نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی به خشونت کشیده شد. جمعه هفته گذشته نیز شبکه ۱۲ عبری گزارش داده بود، خانواده‌های اسیران اسرائیلی در غزه تظاهراتی را مقابل منزل یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی برگزار کردند. در این خصوص شبکه الجزیره گزارش داد که تظاهرات روز جمعه یک هفته پس از تظاهرات خانواده‌های اسیران صهیونیست در غزه برگزار می‌شود که از دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خواستند قرارداد جدید تبادل اسیران با مقاومت فلسطین را امضا کند.

رئیس سابق موساد: خانواده‌های اسرا به تظاهرات ادامه دهند
در حالی این روزها اعتراضات گسترده‌ای در تل‌آویو، حیفا و دیگر شهرهای فلسطین اشغالی صورت گرفته که قبل‌تر شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی گزارش داده بود، یوسی کوهن، رئیس سابق موساد از خانواده اسرا در نوار غزه خواست به تحت فشار قرار دادن دولت نتانیاهو ادامه دهند. در همین‌باره خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از این شبکه عبری افزود، نتانیاهو به همراه ساره، همسرش روز سه‌شنبه گذشته با اعضای خانواده‌های اسرا ملاقات کرد و در پایان این دیدار ساره نتانیاهو با اشاره به تظاهرات علیه کابینه رژیم صهیونیستی خطاب به نماینده خانواده اسرا گفت: همه باید به خاطر داشته باشند که پیام‌هایی که (یحیی السنوار، رهبر جنبش حماس در نوار غزه) می‌شنود او را تقویت می‌کند. شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی همچنین گزارش داد، اظهارات همسر نتانیاهو خشم خانواده‌های اسرا را برانگیخت و یکی از آنها در پاسخ گفت: از کجا می‌دانید السنوار چه می‌شنود؟ اسرایی که برگشتند و السنوار را دیدند، گفتند که در واقع آنها را تقویت کرده و به آنها کمک کرده است. در آن زمان نتانیاهو مجبور به مداخله شد و به خانواده اسرا گفت که اسرا همیشه در ذهن ساره هستند. البته گردان‌های شهید عزالدین القسام شاخه نظامی حماس پیشتر با انتشار یک ویدیو خطاب به خانواده اسرای صهیونیست نزد مقاومت در غزه، از آنها خواست به گفته‌های بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم اعتماد نکنند.
در همین راستا و طبق گزارش شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی، کوهن پیام‌های دیگری را به اعضای خانواده اسرای صهیونیستی منتقل کرده و تقریباً هر هفته از طریق برنامه «زوم» با آنها تماس می‌گیرد. وی در آخرین تماس خود طی هفته گذشته از طریق برنامه زوم خطاب به خانواده اسرا گفت: «به تظاهرات علیه دولت ادامه دهید و برای بازگرداندن اسرا باید دولت را تحت فشار قرار داد. این مسائل منعکس‌کننده ناامیدی بزرگ خانواده اسرای صهیونیستی است؛ اعضای خانواده اسرای صهیونیست می‌گویند از ترس اینکه اسرایشان بازگردانده نشوند می‌ترسند از دولت انتقاد کنند. آنها احساس می‌کنند که هر کاری که در توان دارند برای آزادی عزیزانشان انجام نمی‌دهند.» پیش از این خانواده‌های اسرای اسرائیلی که توسط مقاومت فلسطین در غزه نگهداری می‌شوند، نامه‌ای به دولت اشغالگر به ریاست بنیامین نتانیاهو ارسال کردند و در آن خواهان کار روی یک معامله جدید تبادل اسیران صهیونیست شدند. خانواده‌های اسرای صهیونیست در بیانیه خود اعلام کردند: «هر دقیقه بسیار مهم است و جان اسرا در خطر واقعی قرار دارد و ما یکی پس از دیگری تابوت‌ها و پیکرها را تحویل می‌گیریم.»

راهپیمایی در شهرهای اروپا و امریکا
افزون بر تظاهرات شهرک نشیان در فلسطین اشغالی، در تعدادی از پایتخت‌های کشورهای اروپایی و امریکایی هم راهپیمایی‌هایی در حمایت از فلسطینیان و نیز در محکومیت تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه غزه برپا شد. به گزارش ایسنا، شماری از شهروندان انگلیسی و کارکنان بخش بهداشت در لندن تجمع اعتراض‌آمیزی را در مقابل مقر پارلمان انگلیس در حمایت از فلسطین برپا کرده و خواستار توقف جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه شدند. براساس گزارش خبرگزاری آناتولی، معترضان با در دست داشتن پلاکاردهایی حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه را محکوم کردند و خواستار برقراری فوری آتش‌بس شدند. شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی مسیرهای منتهی به مقر پارلمان انگلیس در لندن را بستند. آنها خواستار توقف کشتارجمعی در غزه شدند و از دولت و پارلمان انگلیس نیز خواستند تا برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه اقدامی را اتخاذ کنند. معترضان تصاویری را از کشتار شنیع در غزه و هدف قرار دادن غیرنظامیان بویژه زنان و کودکان در دست داشتند و جنایت‌های اشغالگران را محکوم کردند. در همین راستا، شهروندان فرانسوی در پاریس، استراسبورگ، رن و شهرهای دیگر راهپیمایی برگزار و تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه غزه را محکوم کردند. آنها خواستار برقراری فوری آتش‌بس شدند. معترضان همچنین از دولت فرانسه خواستند موضع قاطعانه‌تری را در قبال رژیم اشغالگر اتخاذ کند. آنها با سردادن شعارهایی سکوت بین‌المللی در قبال اوضاع انسانی در غزه را محکوم کردند. در همین رابطه، وزارت خارجه فرانسه نیز خواستار برقراری فوری آتش‌بس دائمی شد. این وزارتخانه همچنین مخالفت خود را با سیاست کوچ اجباری ساکنان غزه اعلام کرد. وزارت خارجه فرانسه همچنین از اعمال تحریم‌هایی علیه شهرک‌نشینان افراطی به دلیل اقدامات خشونت‌بارشان در حق فلسطینیان خبر داد.
در همین راستا، شهروندان آلمانی نیز تجمع اعتراض‌آمیزی را در برلین برپا کرده و خواستار برقراری آتش‌بس فوری در غزه شدند. آنها سکوت در قبال جنایت‌های رژیم صهیونیستی را محکوم کردند. شهرهای دیگر آلمان مانند هامبورگ، هانوفر و نورنبرگ نیز شاهد برگزاری تظاهرات در حمایت از فلسطین بوده و معترضان خواستار توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه و ورود فوری کمک‌های بشردوستانه به این باریکه شدند. شهرهای مختلف سوئد نیز شاهد برگزاری تظاهرات در محکومیت جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه و جنایت‌های اشغالگران علیه ساکنان این باریکه بود.
ساکنان شهر میلان ایتالیا نیز تظاهراتی را در حمایت از فلسطین و محکومیت کشتار رژیم صهیونیستی در غزه برگزار کردند و از جامعه جهانی خواستند غزه را نجات دهند. شهر خوریکم هلند نیز شاهد برگزاری راهپیمایی در محکومیت جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه بوده و معترضان خواستار توقف این جنگ شدند. در همین رابطه، در شماری از شهرهای امریکا نیز راهپیمایی در همبستگی با فلسطین برگزار شد و معترضان خواستار برقراری فوری آتش‌بس در غزه شدند. ده‌ها تن در شهر شیکاگو راهپیمایی برپا کرده و خواستار برقراری فوری آتش‌بس در غزه و توقف حمایت مالی امریکا از رژیم صهیونیستی شدند. معترضان با سردادن شعارهایی پاکسازی نژادی ساکنان غزه و جنایت‌های اشغالگران در این منطقه را محکوم کردند. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات، اسرائیل را دولتی نژادپرست خواندند و تأکید کردند که بدون صلح، عدالتی برقراری نمی‌شود.
آنها خواستار فراهم کردن آب و غذا برای ساکنان غزه شدند. شهر لیتل راک در ایالت آرکانزاس امریکا نیز شاهد برگزاری راهپیمایی در محکومیت جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه بود. آنها با در دست داشتن پرچم‌های فلسطین خواستار توقف جنگ علیه غزه و نجات جان کودکان این باریکه شدند. در سایت‌های شبکه‌های اجتماعی نیز تصاویری از راهپیمایی ساکنان شهر نیویورک در حمایت از فلسطین و در محکومیت جنگ علیه غزه منتشر شده است. اما یکی از پرشور‌ترین اعتراض‌ها در امریکا در شهر سیاتل این کشور برگزار شد و طی آن معترضان برای چندین ساعت اجازه ندادند، تردد جنوب به شمال در اتوبان بین‌ایالاتی شماره پنج در شهر سیاتل واقع در ایالت واشنگتن انجام شود. آنان خواهان برقراری آتش‌بس در غزه و توقف حملات رژیم صهیونیستی بودند.
 
همبستگی زنان اردنی با مردم غزه
زنان اردنی هم حمایت تمام قدی را از ساکنان غزه به عمل آوردند و با هر ابزاری، همبستگی خود را به نمایش گذاشتند. به گزارش ایرنا و به نقل از رأی الیوم اردنی‌ها به منظور توجه افکار عمومی جهانیان به سمت رنج و محنت فلسطینیان که بیش از سه ماه است زیر بمباران‌های وحشیانه ارتش رژیم صهیونیستی قرار دارند، کفن پوش به میدان آمدند. زنان اردنی در صحرای اردن و برخی مناطق دیگر سنگ تمام گذاشتند و با وجود فقر و نداری، با دادن طلا و جواهر خود برای کمک به ساکنان غزه، اوج همبستگی را نشان دادند. این در حالی است که مقامات اردنی به شکل ملموس اجازه برگزاری تظاهرات نزدیک سفارتخانه‌های خارجی بویژه سفارت امریکا و فرانسه را نمی‌دهند اما اجازه برگزاری تظاهرات نزدیک سفارتخانه رژیم صهیونیستی را می‌دهند، بویژه که بحران بی‌سابقه میان اردن و تل آویو وجود دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی