صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و سه - ۱۷ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و سه - ۱۷ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

نشست سینمایی دانش‌آموزی درباره سردارشهیدهادی

جبارآذین
مدرس ومنتقد سینما و تلویزیون

انقلاب اسلامی ودفاع مقدس وایران اسلامی، شهدا و چهره‌های درخشان و مانای نامداروگمنام فراوان دارد که هرکدام ستاره‌های فروزان و راهنمای انسان‌ها برای گذرموفق ازجهان مادی وپیوستن به آسمانیان جاودان هستند. سردارشهیدابراهیم هادی یکی ازاین والامقامان است که زندگی و مبارزات انقلابی و دفاع مقدسی او، سرشارازنکته‌ها و آموزه‌ها و دلاوری‌ها و رازونیازهای عارفانه وعاشقانه است ولی اوهم مثل هزاران انسان بزرگ مانند خود درحد شأن ومقامش به جامعه معرفی نشده ومردم بویژه نسل‌های جوان ونوجوان از وجود چنین بزرگمردان اطلاع ندارند ونمی‌دانند که مقاطعی شکوهمند ازتاریخ کشوربه همت آنها رقم خورده است، این امرنتیجه کوتاهی‌ها وغفلت‌های مدیران فرهنگی وهنرمندان کشوراست که درمورد همت‌ها وخرازی‌ها وابراهیم هادی‌ها به تولید آثارهنری، تئاتری و سینمایی وتلویزیونی مبادرت نکرده‌اند.
چند سال قبل علی رویین تن نویسنده و کارگردان و تهیه کننده سینما وسازنده فیلم خوب وبامحتوای ارزشی«دلشکسته» فیلمنامه‌ای قوی وجذاب درباره مجاهدات و زندگی شهیدابراهیم هادی باعنوان«چریک» نوشت تا آن را به یک اثرماندگار سینمایی تبدیل کند اما نگاه‌های محدود وسلیقه‌های شخصی مسئولان ومجریان سینمایی وقت، مانع تولید فیلم سینمایی چریک شد و رویین‌تن را به کنج خانه فرستاد. اودو دهه قبل هم دردفاع ونمایش مظلومیت وحقانیت مردم فلسطین فیلمنامه «نامه‌ای به صفورا» را نوشت که در آن زمان هم، نگرش‌های بازاری و بی‌توجهی متولیان سینما اجازه تولید این فیلم راهم ازاو گرفت. با این همه، این سینماگرمتدین ومتعهد که امیدواراست، مسئولان کنونی سینما به یاری‌اش آمده و برای تولید فیلم دفاع مقدسی چریک وفیلم مدافعانه اوازمردم قهرمان فلسطین؛ نامه‌ای به صفورا با وی همکاری، همدلی وهمراهی کنند، به دلیل تعلق خاطربه شهیدهادی و بازگویی ناگفته‌هایی ازتاریخ مقاومت کشورومعرفی وروشنگری اجتماعی درخصوص این شهید والا و ارجمند، از پای ننشسته وبامساعدت برخی مسئولان متعهد ویاران وهمرزمان ابراهیم هادی، برای شناساندن اوبه میان مردم رفته و بابرگزاری نشست‌های آگاهی بخش فرهنگی به انجام رسالت وتکلیف خود مشغول است. رویین تن چندی قبل با همکاری دوستداران وعلاقه‌مندان، نشستی درهنرستان فنی شهیدمفتح با حضوردانش‌آموزان وهمرزمان شهید هادی برگزارکرد که با استقبال پرشوردانش‌آموزان وخانواده‌ها روبه‌روشد.
این اقدام ارزشمند فرهنگی وارزشی موفق، می‌تواند باهمکاری دیگرمسئولان وهنرمندان، آغازگرراهی ارزشمدارو تأثیرگذار دراین عرصه باشد و مسیری را که جشنواره مردمی عمار درصدد بازگشایی اجتماعی گسترده آن درکشور و بردن سینما ومضامین ومحتواهای ارزشی به میان مردم و خانواده‌هاست را هموار سازد. صدالبته برگزاری مستمر و قوی و غنی‌تر این نوع نشست‌های فرهنگی مردمی، نباید باعث تداوم کم کاری هنرمندان ومدیران فرهنگی وسینمایی درارتباط با تولید فیلم‌های درجه یک و شاخص اززندگی و مبارزات شهدا وسرداران مقاومت باشد واین امر مهم باید با جدیت وقوت ادامه یابد.
مردم حق دارند که زندگی ومجاهدات شهدای بزرگ خود را برپرده سینماها و قاب تلویزیون و روی صحنه تئاترببینند، ازهمین رو، امروزدیگرنباید گذاشت که درآثارهنری وتصویری، شهدا مظلوم و مغفول بمانند. این یک وظیفه وتکلیف انسانی وفرهنگی است که اهالی هنروفرهنگ باید درانجام آن و ادای دین به پهلوانان انقلاب ودفاع مقدسی و ایران اسلامی، دردستور کار خو د قراردهند واز وجود و حضور وآموزش وآگاه‌سازی نسل‌های نوجوان و جوان غفلت نورزند.

جستجو
آرشیو تاریخی