صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و سه - ۱۷ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و سه - ۱۷ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای‌مجازی

یادی از شهید عجمیان
سمیه عظیمی، نویسنده و پژوهشگر جوان کشورمان تازه‌ترین پست خود را به انتشار چند سطری درباره کتاب «ماجرای امروز» اختصاص داده؛ در اطلاعاتی که او با دنبال‌کنندگان صفحه‌اش به اشتراک گذاشته، آمده است:«هشتمین روایت از کتاب ماجرای امروز مربوط به زندگی روح الله است. روایت خواهرش در این کتاب از خاطرات پس از شهادتش ناب است و خاص. آنجا که مادر شهیدی غریبه، خواب پسر مفقودالاثرش را می‌بیند و به دیدار خانواده روح‌الله می‌آید و...» روح‌الله عجمیان بسیجی شهیدی است که در آبان‌ماه سال گذشته در اتوبان کرج با ضربات متعدد چاقو و سنگ به شهادت رسید. «ماجرای روح‌الله» به روایت سیده زهرا عجمیان، خواهر این شهید پیش‌روی خوانندگان قرار گرفته است. روح‌الله متولد بیستم بهمن‌ماه سال 1374 بوده است.

چند برنامه ادبی برای علاقه‌مندان
اسماعیل امینی، شاعر و استاد دانشگاه در استوری اخیر خود اطلاعاتی را درباره یک جلسه شعرخوانی با دنبال‌کنندگان صفحه‌اش به اشتراک گذاشته؛ در بخشی از اطلاعات مذکور آمده است:«با توجه ویژه به شعر معلولان، جلسات شعرخوانی و نقد ادبی، هر شنبه از ساعت 17 تا 18:30 و به میزبانی کانون ادبی رودکی برگزار می‌شود. علیرضا پورحسینی به عنوان کارشناس در این جلسه حضور خواهد داشت.» امینی در استوری دیگری نیز خبر از برپایی نشستی در گرامیداشت زنده‌یاد صمد موحد داده است. این جلسه پنجشنبه پیش‌رو به مناسبت انتشار کتاب «در صحبت پیران» با سخنرانی بزرگانی همچون نصرالله پورجوادی و مسعود جعفری‌جزی به میزبانی تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این دو برنامه می‌توانند سری به صفحه اسماعیل امینی بزنند.

آلبوم تازه‌ای از میدیا فرج‌نژاد
میدیا فرج‌نژاد، نوازنده، خبر از انتشار آلبوم «چشمان جادو» داده؛ او با اشاره به محلی که اجراهای این آلبوم در آن ضبط شده نوشته است:«بر بلندای منطقه رحیم‌آباد گیلان، «قلعه گردن» واقع شده که این قلعه به دوره تیموری (حدود ۷۰۰ سال پیش) منتسب است و اما در محدوده یکصد متری «قلعه گردن» بقایای آثار باستانی با قدمت بیش از سه هزار و ۵۰۰ سال کشف شده است که نبود آثار تمدنی در گیلان (کاسپیان کادوسیان) پیش از اسلام را نقض و زیست انسان در دوره‌های مختلف تاریخی از جمله در هزاره اول قبل از میلاد در جلگه گیلان را اثبات می‌کند.» او در بخش دوم نوشته‌اش هشدار داده که این منطقه تاریخی در معرض تخریب قرار دارد. آلبوم چشمان جادو که ضبط آن در این منطقه تاریخی انجام شده با آواز آرین رسولی و تار و تنظیم میدیا فرج‌نژاد و همچنین شعر داوود خانی‌خلیفه در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

چهار دهه روایت سینما از تحولات سیاسی دهه 60
محمد رحمانی نویسنده «من اعتراف می‌کنم» برگزیده شانزدهمین جایزه جلال در پست اینستاگرامی خود از برگزاری جلسه بررسی چهار دهه روایت سینما از تحولات سیاسی دهه 60 به بهانه اکران فیلم «ضد» با حضور خودش، میلاد دخانچی و جواد موگویی خبر داده است. او نوشته: «رفقای عزیز چهارشنبه بیست دی، سه سانس سینما را هماهنگ کردیم، یعنی: از ساعت هجده تا بیست نمایش فیلم، از ساعت بیست تا بیست و دو نقد فیلم و پرداختن به وقایع تاریخی به بهانه فیلم، از ساعت بیست و دو تا بیست و چهار نمایش فیلم. به نظرم جلسه نقد فیلم خیلی مهم خواهد بود و حتماً زودتر آمدنتان را با توجه به محدودیت سالن قطعی بفرمایید. رایزنی هم کردیم و بلیت سینما را در روز چهارشنبه که تمام بهاست فقط مخصوص دوستان (با کد تخفیف) نیم بها محاسبه کنند. جلسه نقد و بررسی هم که رایگان است.» علاقه‌مندان به شرکت در این جلسه می‌توانند با ثبت کد rahmaniz با شصت درصد تخفیف بلیت سانس ساعت هجده و ساعت بیست و دو چهارشنبه 20 دی سینما بهمن را از سایت گیشه رزرو کنند.

مرگ بر تروریست
مهران غفوریان در صفحه اینستاگرام خود با یادی از حادثه تروریستی کرمان نوشته است: «هدیه روز مادر در جیب بچه‌ای بود که کنار مادرش در خون غلتیده بودند و قرار بود شب به مادرش هدیه را بدهد و بگوید مادر روزت مبارک. مرگ بر تروریست. مرگ بر داعش. مرگ بر هر کسی که از کشتار مردم بی‌گناه در هر جای دنیا خشنود است.»

همبازی شدن پورفرج با الناز شاکردوست
نوید پورفرج از تصویر حضورش در فیلم «بی‌بدن» رونمایی کرده است. «بی بدن» نخستین ساخته سینمایی مرتضی علیزاده به تهیه کنندگی سید مصطفی احمدی، روزهای پایانی فیلمبرداری را پشت سر می‌گذارد. نوید پورفرج در کنار الناز شاکردوست ایفاگر یکی از نقش‌های اصلی «بی بدن» است. پورفرج پیش از این با سه فیلم «زالاوا»، «مغز استخوان» و «مغزهای کوچک زنگ زده» در جشنواره فجر حضور داشته که با هر سه این فیلم‌ها نامزد جایزه بهترین بازیگر این جشنواره شده است. «بی‌بدن» بر اساس داستانی واقعی به یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های جنایی چند ساله اخیر پرداخته و کاظم دانشی که پیش از این فیلم «علفزار» را ساخته بود و با استقبال خوب مخاطبان روبه‌رو شده بود، در این فیلم به عنوان نویسنده حضور دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی