صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و دو - ۱۶ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و دو - ۱۶ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

ابراز انزجار هنرمندان به موضع‌گیری اخیر فوتبالیست فراری

کمی بعد از جنایتی که بر هموطنان کرمانی‌مان‌ گذشت علی کریمی، در صفحه شخصی‌اش جمله‌ای نوشت که سنگینی این داغ را بر دل یک به یک مردم‌ دوصدچندان کرد؛ او به کنایه و با لحنی تمسخرآمیز نوشت: «برای غذای نذری و شربت بری ولی انتقام سخت نصیبت بشه....»، انتشار این پست با واکنش‌های مختلفی همراه شد. در این بین اهالی فرهنگ و هنر نیز هریک به طریقی خشم و انزجار خود را نسبت به نوشته کریمی نشان دادند و او را به واسطه موضع‌گیری‌اش در قتل کودکان، زنان و مردم بی‌دفاع کرمانی شریک خواندند.
محمد حسین قاسمی: تمسخر مرگ(شهادت) هموطنان عینیت کامل بی‌معرفتی، بی‌شرفی، بی‌همه چیز بودن و تهی بودن از کمترین خصیصه‌های انسانیست. اما سؤال اینجاست که آقای علی کریمی، ای بی‌شرف، چه شد که به این درجه از رذالت رسیدی؟؟؟!!! چه نان حرامی وارد سفره ات شده که وجودت از انسانیت عریان و تهی گشته؟؟؟!!! همچنین وظیفه خود می‌دانم به مردم شریف ایران و خصوصاً خانواده‌های عزیز داغدار تسلیت عرض نموده و متذکر شوم به اعتقاد اینجانب سکوت در مقابل این جنایت بزرگ، کمال بی‌انصافی بوده و به دور از انسانیت است.
زهرا سعیدی: هر کسی با هر فکر و عقیده‌ای بتواند یک عده‌ای را که بی‌گناه هستند و اصلاً هیچگونه دخالتی نداشته‌اند بکشد و بتواند چنین جنایتی انجام دهد، تأیید نمی‌کنم. این یک قتل‌عام است. همه ما با جنایت و قتل مخالفیم، ابراز خوشحالی علی کریمی از این جنایت اصلاً قابل درک نیست، اینکه چگونه می‌شود در مقابل کشتار مردم بی‌گناه، عده‌ای خوشحالی کنند. حمله‌ای که در کرمان صورت گرفت، یک جنایت بود. خداوند باعث و بانی و عاملان این حادثه تروریستی را لعنت کند.
محیا دهقانی: اگر دشمن می‌خواست با این حادثه که در نزدیکی مزار سردار شهید سلیمانی به وجود آورد ترس را در جان مردم بیندازد با این کار آنها نتیجه عکس می‌گیرد. کسانی مانند علی کریمی که از ریخته شدن خون‌های پاک، خوشحالی می‌کنند، دیگر بشر نیستند و حتی حیف که کلمه حیوان برای آنها به کار برده شود. چطور می‌توانند درباره خون پاک مردمی که با آن عشق و آن نگاه به کرمان رفتند و این اتفاق برایشان افتاده، این‌گونه صحبت کنند؟! اظهارات اخیر کریمی تاریکی و شیطان صفتی محض یک انسان است. اتفاقاً خوشحال هستم که این آدم خوشحالی خود را این‌گونه بروز داده است تا جوانان ما چنین افرادی را سرمشق خودشان قرار ندهند. کریمی چگونه می‌تواند برای به خاک و خون کشیده شدن هموطن خودش و خاک خودش و اصل و نسب خودش ابراز خوشحالی کند؟ او بی‌ذات‌ترین و بی‌وجدان‌ترین فردی است که سراغ دارم.
 آزاده آل ایوب: خون آن غاصبان جنایتکار در رگ توست. کودکان را هم کشتن تو شاد شدی.
رامین راستاد: حمله تروریستی بی‌هیچ قید و شرطی محکوم است. با هر ایدئولوژی که می‌خواد باشد... اگر غیر از این فکر می‌کنیم وای به حال انسانیت.

 

دهن‌کجی  به شهیدان  و ادعای شعور؟

غذای نذری و شربت؟ چه گفت مردک پست؟
گدای اجنبی افسار خود چگونه گسست؟
زبان الکن این لات، ازچه لال نشد؟
میان دست‌ پلیدش قلم چرا نشکست؟
دهن‌کجی به شهیدان و ادعای شعور؟
مجیزگویی خصم و به خلق، ضربت شست؟
کسی که نان سگان می‌خورد چه می‌فهمد؟
غذا و شربت نذری نشانه‌ شرف است
حرام‌خوار چه داند که شد به کام شهید
نه نان و شربت نذری، که می‌ ز جام الست
به خویش غره نگردد! خطاب من نه به اوست
که شأن شاعر دل‌خون کجا و جاهل مست؟
دلم پر است نه از او که نیست جز مگسی
دلم پر است ز مصدرنشین سفله‌پرست
دلم پر است از آنان که اسوه می‌سازند
به دست خویش برای جوان ز مردم پست
ز صاحبان مناصب که از خصومت‌شان
هر آنکه ناصح و دلسوز بود و نخبه، نرست
هر آنکه گیشه پسندید، نورچشمی شد
هر آنکه شوت بلد بود و گل، به صدر نشست
گناه را ز سلبریتیان مبین که نظام
خودش به تازه به دوران رسیدگان دل بست
برای مردم دانا رسانه هست؟ که نیست
سخن‌شناس و هنرور به خانه نیست؟ که هست
ز مدح و نوحه، جوانان چقدر گریه کنند؟
ز نطق‌های شعاری چه آورند به دست؟
خطای شیوه‌ تبلیغ و حکمرانی ماست
گدای غرب، اگر حرمت شهید شکست...

افشین اعلا |  شاعر

جستجو
آرشیو تاریخی