صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و یک - ۱۴ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد و یک - ۱۴ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۵

اخبـــار جهــان

رکورد زنی بدهی عمومی امریکا
وزارت خزانه‌داری امریکا اعلام کرد، بدهی عمومی کلی دولت فدرال امریکا برای اولین بار به فراتر از ۳۴ تریلیون دلار رسید. این در حالی است که اعضای کنگره خود را برای نزاعی دیگر بر سر بودجه فدرال در هفته‌های آتی آماده می‌کنند. به گزارش رویترز، اعضای کنگره امریکا هفته آینده بعد از تعطیلات سال نو، به واشنگتن باز می‌گردند تا تکلیف ضرب الاجل تعیین شده تا ۱۹ ژانویه و دوم فوریه را برای تعیین هزینه‌های دولت تا ماه سپتامبر روشن کنند این در حالی است که جمهوری‌خواهان خواستار کاهش هزینه‌های اختیاری سال مالی ۲۰۲۴ به زیر سقف مورد توافق در ماه ژوئن هستند.
 
شولتس در تب و تاب استعفا
بر اساس گزارش روزنامه بیلد، ممکن است، به دلیل کاهش حمایت‌ها از حزب سوسیال دموکراتیک آلمان، اولاف شولتس از سمتش به عنوان صدراعظم این کشور کناره‌گیری کند. به گزارش ایسنا، بر اساس نظرسنجی مؤسسه علوم ملی کاربردی لیون، حمایت‌ها از حزب سوسیال دموکرات از ۲۰ درصد به ۱۵ درصد کاهش داشته است. به گفته خبرنگاران، جانشین احتمالی شولتس شاید «بوریس پیستوریوس»، وزیر دفاع آلمان باشد که اخیراً یکی از محبوب‌ترین سیاستمداران آلمانی در نظرسنجی‌ها اعلام شده است.
 
ترکیه کشتی‌های مین روب انگلیسی را متوقف کرد
بخش مطبوعاتی ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد، دو کشتی مین روب انگلیسی به مقصد اوکراین دیگر نمی‌توانند از طریق آب‌های ترکیه عبور کنند. به گزارش رویترز، در بیانیه دفتر مطبوعاتی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه آمده است: متحدان ما به درستی مطلع شده‌اند تا زمانی که جنگ ادامه دارد، کشتی‌های مین روب انگلیس به مقصد اوکراین اجازه عبور از تنگه ترکیه به دریای سیاه را نخواهند داشت.
به نقل از خبرگزاری رویترز، دولت آنکارا با اشاره به یک کنوانسیون بین‌المللی درباره حکمرانی بر ترافیک دریایی در منطقه تأکید کرد که ناوهای اوکراینی و روسی از ورود به تنگه ترکیه به دلیل این جنگ در جریان منع شده‌اند.
 
تردید امریکایی‌ها به مشروعیت پیروزی بایدن در انتخابات ۲۰۲۰
نظرسنجی جدید روزنامه واشنگتن‌پست نشان می‌دهد، از هر ۱۰ امریکایی، ۶ نفر معتقدند، جو بایدن به طور عادلانه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ انتخاب شد و این مسأله شک و شبهاتی را درباره پیروزی رئیس‌جمهور امریکا در انتخابات دور قبلی افزایش داده است. به گزارش ایسنا، این نظرسنجی که در ماه گذشته میلادی با همکاری دانشگاه مریلند انجام و روز سه‌شنبه نتایج آن منتشر شد، نشان می‌دهد که ۶۲ درصد از بزرگسالان امریکایی معتقدند که بایدن به طور مشروع به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد و این درحالی است که دو سال گذشته این رقم ۶۹ درصد بود. طبق نتایج این نظرسنجی، تنها ۳۱ درصد از جمهوری‌خواهان معتقدند جو بایدن به طور مشروع و قانونی به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد. این رقم در دو سال گذشته ۳۹ درصد بود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی