صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد - ۱۳ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفتاد - ۱۳ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۴

نیروهای تشکیلات خودگردان در پرتو حمایت امریکا یک مبارز فلسطینی را به شهادت رساندند

جنگ روانی امریکا برای «روز بعد»

امیر فرشباف
خبرنگار


تیپ جنین وابسته به گردان‌های القدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد: نیروهای امنیتی وابسته به تشکیلات خودگردان فلسطین در رام‌الله، یکی از نیروهای مقاومت فلسطین را ترور کرده‌اند.
به گزارش شبکه الجزیره در این بیانیه آمده است: «از زمان آغاز نبرد، نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان در تعقیب مبارزان مقاومت در جنین، سلاح‌های آنها را مصادره کرده و حتی مستقیماً به سوی آنها شلیک می‌کنند. دیروز ما از سوی نیروهای امنیتی غافلگیر شدیم؛ آنها مجاهد تیپ برقین، احمد هاشم عبیدی را با خونسردی ترور کردند و در توجیه این عمل دلایل ضعیفی ارائه کردند که هیچ ارتباطی با هم ندارند.»
این بیانیه افزود: «جناح‌های مقاومت در جنین از درگیری با نیروهای تشکیلات خودگردان اجتناب می‌کنند، اما آنها از تعقیب اعضای مقاومت و تیراندازی به سمت آنها دست برنمی دارند.» گفتنی است، واشنگتن چندی است به دنبال دخالت در ساختار امنیتی تشکیلات خودگردان و تغییر کاربری آن است. به گزارش «ایران» وبگاه رژیم صهیونیستی «ایپک»  (Epoch) فاش کرد که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا درحال برنامه‌ریزی برای آموزش نیرویی متشکل از 5 هزار نفر از نیروهای امنیتی وابسته به رام‌الله برای استقرار آنها در سراسر نوار غزه با هدف حفظ نظم در روز پس از جنگ است.
علاوه‌بر وجوه امنیتی، ایالات متحده برخلاف واقعیت‌های میدان نبرد، از سناریوهای سیاسی پساجنگ در غزه هم رونمایی کرده است؛ در تازه‌ترین مورد، سلام فیاض نخست‌وزیر پیشین تشکیلات خودگردان به عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی مطلوب امریکا برای اداره غزه مطرح شد؛ درحالی که خود فیاض در پاسخ به گمانه‌زنی‌ها ایده حذف حماس را اشتباه خواند.»
در مقطع کنونی نیز دولت صهیونیستی با سناریوی اداره غزه توسط تشکیلات خودگردان به هیچ‌وجه موافق نیست و از یک سو، کابینه جنگ به دنبال راهکاری کوتاه‌مدت و عملگرایانه است و از سوی دیگر، وزرایی مانند بن‌گویر و اسموتریچ درپی محو هویت فلسطینی غزه و سوق دادن شهرک‌نشینان یهودی به این باریکه هستند.
با این حال، براساس طرح جدید کابینه نظامی که در دست بررسی است، گفته می‌شود قرار است باریکه غزه به مناطقی تقسیم و هر ناحیه به یک عشیره واگذار شود. گفتنی است که کنترل عشایر بر غزه محدود به توزیع کمک‌های بشردوستانه است و شامل اداره کامل باریکه نمی‌شود، ضمن اینکه انتخاب عشایر نیز منوط به تأیید سازمان امنیت عمومی رژیم صهیونیستی (شین بت) خواهد بود.
تلاش دولت بایدن درکنار تقلای رئیس تشکیلات خودگردان، محمود عباس برای اداره نوار غزه توسط تشکیلات خودگردان درحالی است که از یک سو، طبق نظرسنجی مرکز تحقیقات سیاسی و نظر‌سنجی فلسطین (PSR)، بیش از 60 درصد فلسطینی‌ها خواستار انحلال تشکیلات خودگردان هستند و همچنان حماس را برای اداره نوار غزه مناسب می‌دانند و از سوی دیگر، میان دموکرات‌ها و محافظه‌کاران امریکایی هم برسر نقش‌آفرینی تشکیلات خودگردان اختلاف است؛ پیش‌تر نیز دولت ترامپ در فوریه 2017 با اعمال فشار، از انتصاب سلام فیاض، به عنوان نماینده ویژه سازمان ملل در لیبی جلوگیری کرده بود؛ اقدامی که تقدیر دولت صهیونیستی را به دنبال داشت.
باتوجه به عدم انطباق سناریوهای مطرح شده با واقعیات میدانی، به نظر می‌رسد که انگاره «روز بعد» (غزه پس از جنگ) صرفاً یک حربه عملیات روانی برای بازنمایی تصویر شکست حماس در افکار عمومی و روحیه دادن به نظامیان صهیونیست باشد وگرنه آنچه در عمل اتفاق افتاده، عدم دستیابی ارتش اسرائیل به اهداف اعلامی و دیکته شدن شروط مقاومت به کابینه صهیونیستی بوده است؛ از عقب‌نشینی‌های پی در پی تیپ‌های ارتش اسرائیل و تشدید تکانه‌های اقتصادی گرفته تا زمزمه‌های مذاکرات برای دور دوم آتش‌بس.

جستجو
آرشیو تاریخی