صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت و نه - ۱۲ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت و نه - ۱۲ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

نگاهی به سومین رویداد ملی روایت حبیب

ارغوان رستمی‌نژاد
روزنامه نگار

روایت حبیب، یک رویداد روایت‌محور مردمی و هنری است که سالانه به همت حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار می‌شود. این رویداد در دو سال اول در قالب کاروان و در 10 استان کشوربرگزار شد و در آن برنامه‌هایی در حوزه‌های نمایش، تجسمی و سرود و نقالی و پرده‌خوانی اجر ا شد.
امسال قرار است که این روایت به بهانه چهارمین سالگرد شهادت حاج‌قاسم سلیمانی و همچنین شب ولادت حضرت فاطمه‌زهرا(س)، در گستره‌ای بزرگتر، در سراسر کشور و به‌صورت همزمان در ساعت 19 امروز، در 41 استان و 9 شهرستان کشور برگزار ‌شود. ویژگی جالب‌توجه این رویداد این است که برگزارکنندگان آن در حوزه هنری به‌دنبال ایجاد عرصه‌های جدید برای روایتی متفاوت ازشخصیت شهید سلیمانی و مفاهیم و گفتمان‌های مرتبط با مکتب ایشان هستند.
 به همین دلیل، روی وجوه شخصیت پهلوانی این شهید و متناسب با شأن ایشان متمرکزشده و با انعقاد تفاهمنامه‌ای با فدراسیون کشتی پهلوانی و زورخانه‌ای قرار شده آیین گلریزان زورخانه‌ای با مشخص‌شدن یک زورخانه درهر کدام ازاستان‌ها و 9 شهرستان باعنوان روایت جهان‌پهلوان «حاج قاسم سلیمانی» و با حضور هم‌رزمان ایشان و ورزشکاران و پهلوانان ورزش‌های باستانی برگزار شود. رونمایی از 150 محصول فرهنگی در حوزه‌های مختلف ادبی، تجسمی و تصویری که در سال گذشته در ارتباط با مکتب شهید سلیمانی تولید شده‌اند، از دیگر برنامه‌های این رویداد ملی است. همچنین نشان پهلوانی به خانواده شهدا داده می‌شود که آن هم در راستای توجه به منش شهید سلیمانی قرار است  انجام گیرد، آزادی تعدادی از مادران زندانی جرایم مالی غیرعمد هم از دیگر کارهایی است که به همین مناسبت شاهد آن خواهیم بود.
رویکرد متمایز دیگر این رویداد، توجه به وجوه هنری در انتخاب بستر ورزش زورخانه‌ای و فرهنگ پهلوانی است. معماری هنری زورخانه‌ها و اجرای حرکات نمایشی و نوای موسیقی مرشدان زورخانه‌ای از جمله این وجوه هنری است که نمایانگر فرهنگ اصیل ایرانی‌-اسلامی پهلوانی است که همواره در زورخانه‌های ما جاری بوده است. از اینها گذشته مشارکت حوزه هنری با فدراسیون کشتی پهلوانی و زورخانه‌ای هم از دیگر وجوه غیرمتعارف این رویداد است که آن را می‌توان اتفاقی خلاق تلقی کرد.
ناگفته نماند نه فقط این اقدام، بلکه گردآوری دیگر محصولات هنری و ارائه آنها در قالب نرم‌افزار با هدف احیای آیین‌های اصیل ایرانی و رسانه‌ای‌شدن آنها انجام شده‌است، اقداماتی که برآیندی از مجموعه برنامه‌‎های شب‌خاطره هستند که سال‌هاست پنجشنبه اول هرماه در حوزه هنری برگزار می‌شود. مزیت متمایز دیگر این رویداد این است که شعرهای شاعران حوزه هنری در اختیار مرشدان زورخانه‌ای قرارگرفته و دراین آیین‌ها با نوای مرشدان خوانده می‌شوند که این حرکت از لحاظ ارتقای شعر این نواها قابل‌توجه است. نکته پایانی اینکه روایت حبیب، رویدادی است که پیش از این با حضور تعدادی از هنرمندان در 10 استان برگزار شده بود ولی امسال از این محدودیت درآمده و با این تغییر فرم، حرکتی هنری و فرهنگی در گستره ملی را شکل داده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی