صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت و نه - ۱۲ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت و نه - ۱۲ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای‌مجازی

پیش از من و تو بسیار، بودند و نقش بستند
دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی در صفحه اینستاگرامش که توسط ادمین هدایت می شود به درگذشت امیربانو کریمی اشاره داشته و دراین باره با آوردن متنی از مقدمه کتاب «نسخه اقدم » آورده:«همان که من می‌خواهم؛ عزت نفس و درشتی با قدرتمندان.شعر او [مظاهر مصفا] را بسیار می‌پسندم و دوست دارم. سیمای او در این آینهٔ روشن همان است که من می‌خواهم، عزت نفس و بی‌نیازی از هرکس و هرچیز، ستیز با ظلم، سرکشی و طغیان، درشتی با قدرتمندان و بالادستان، وطن‌پرستی و مردم‌دوستی...»
امیربانوی کریمی (امیری فیروزکوهی). او در ادامه نوشته:«استاد فقید و آزادهٔ زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران امیر‌بانو کریمی (فیروزکوهی) دیگر در میان ما نیست. پژوهشگر توانا و معلم مهربان چندین نسل از دانشجویان دانشکدهٔ ادبیات.یاد ایشان، پدرشان، شاعر فقید امیری فیروزکوهی و همسرشان استاد مظاهر مصفا زنده باد! به خانوادهٔ فرهیخته و هنرمندِ ایشان غم‌مباد می‌گوییم.
پیش از من و تو بسیار، بودند و نقش بستند
دیوارِ زندگی را زین‌گونه یادگاران
وین نغمهٔ محبت بعد از من و تو مانَد
تا در زمانه باقی‌ست آوازِ باد و باران

تا دگر مادر ِ گیتی چو تو فرزند بزاید
شبنم مقدمی هم در صفحه اینستاگرامش چند جمله ای برای امیربانو کریمی نوشته و آورده:« روان‌تان روشن و آرام بانو…امیربانو،فخر ِ ادب ِ پارسی.بی تردید …بی‌تردید صبر ِ بسیار بباید پدر پیر ِ فلک را تا دگر مادر ِ گیتی چو تو فرزند بزاید…
تسلیت به جامعه‌ی ادبی ایران.تسلیت به ایران و تسلیت به علی مصفای عزیز. .بخت ِ این رو نداشتم که شاگرد ِ بلافصل ِ ایشان باشم و مستقیم مکتب ایشان رو درک کنم،مادرم اما شاگردی ِ ایشان را کردن و همیشه از خصائل ِ نیک و دانش و آگاهی ِایشان گفتن برای من.و البته که هرکس ادبیات فارسی خوانده باشد از طریق ِ آثار ایشان به نوعی شاگردشان محسوب می‌شود.و من هم.»

ایجاد یک شکاف عاطفی و معرفتی در جامعه
مهدی تکلو فعال حوزه زنان در صفحه توییترش به موضوع اعتراضات اشاره داشته و دراین باره نوشته :«بزرگترین گناه سران فتنه و دوستانشان، نه بی‌احترامی به رای مردم بلکه ایجاد یک شکاف عاطفی و معرفتی در جامعه بود که موانع تعامل و وحدت را بیش از گذشته تشدید کرد. این شبح‌ دوقطبی ۱۴ سال است نفس ما را گرفته.»

چشم امید به نسل آینده
اسماعیل آذری نژاد فعال ترویج کتاب در مناطق محروم با انتشار عکسی از یکی از روستاهای کشورمان نوشته:«امروز رفتم روستای تل زری،تا خداقوتی به مربی فعال مان خانم جمشیدی بگویم که به کودکان روستاها برنامه نویسی و اسکرچ آموزش می‌دهد. تل زری از روستاهایی است که آسیب‌های اجتماعی زیادی دارد. من امید دارم از این کودکان متخصصانی در زمینه فناوری رشد کنند تا این امید دیگران شوند.»

در دنیای سیاست چه خبر است؟
الهام عابدینی مجری و خبرنگار در صفحه توییترش نوشته :«بریتانیا گفت به کارزار حمله هوایی علیه مواضع "حوثی‌های یمن" تحت هدایت امریکا می‌پیوندد. دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا همان است که در زمان نخست وزیری با افتخار از بمباران یمن و صادرات تسلیحات به عربستان سعودی می‌گفت. هرچقدر آن موقع در شکست مقاومت یمن موفق بود، حالا هم خواهد بود.»

شب افغانستان برگزار شد
محمدکاظم کاظمی ( شاعر و نویسندۀ افغانستانی ) در صفحه اینستاگرامش به برنامه شب افغانستان اشاره کرده و دراین باره آورده:«شب افغانستان» در مؤسسه فرهنگی اکو و با حضور جمعی از هنرمندان افغانستانی و با یک اتفاق خوش فرهنگی، افتتاحیه نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب سه هنرمند برجسته‌ی افغانستان در عرصه‌ی خوشنویسی و نگارگری و تذهیب رقم خورد.
شعرخوانی بود و موسیقی و پخش کلیپ و صحبت و سخن و دیدار دوستان شاعر و هنرمند که از راه دور و نزدیک آمده بودند.این نمایشگاه از روز سه‌شنبه ۱۲ دی تا ۲۵ دی برپاست از ساعت نُه صبح تا سه دیگر بازدید دارد. خیلی نیاز داریم به این برنامه‌های فرهنگی در شرایط امروز افغانستان و تشکر از مؤسسه فرهنگی اکو و دوستان دست‌اندرکار به خصوص مهتاب ساحل عزیز.»

جستجو
آرشیو تاریخی