صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت و نه - ۱۲ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت و نه - ۱۲ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۹

خبر در خبر

برنا

علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌‌زیست با بیان اینکه تعطیلی مدارس در همه جای دنیا یکی از گزینه‌های پیش‌رو در مواقع آلودگی هواست، گفت: اعتقاد ما این است که تعطیلی باید آخرین گزینه باشد و همه گزینه‌ها همچون رفع آلایندگی صنایع و برقراری محدودیت‌های ترافیکی اتفاق بیفتد و عبور و مرور وسایل نقلیه کاهش یافته و ظرفیت‌های حمل‌ونقل عمومی فعال شود. در همه استان‌ها وقتی کمیته اضطرار متشکل از استاندار به عنوان رئیس و مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان به عنوان دبیر تشکیل می‌شود، راهکارهای متعددی پیشنهاد می‌شود. آلودگی در شهرهای کم‌جمعیتی چون خوی در استان آذربایجان‌غربی و استان یزد که در میان کویر مرکزی کشور قرار دارد، قابل تأمل است. بارگذاری صنعتی به میزانی است که در این مناطق گاهی شاخص آلایندگی بالاتر از شهر تهران است و هم ما دولتمردان و هم مجموعه نمایندگان مجلس باید در درخواست‌ها و بارگذاری‌هایمان به نقشه آمایش سرزمینی کشور توجه کنیم، چون قرار نیست همه شهرستان‌های کشور، هم نیروگاه و پترو‌پالایش و هم صنایع مختلف داشته باشند.

 

ایرنا

هنوز چند روزی از آخرین هدایت شترهای گرسنه به خارج از تالاب بین‌المللی هامون از سوی یگان حفاظت اداره ‌کل محیط‌زیست سیستان و بلوچستان نگذشته است که سریال غم‌انگیز ورود گله شتر به این منطقه تکرار شد. چندی پیش بود که محیط‌زیست سیستان و بلوچستان اعلام کرد که از ابتدای سال ‌جاری 1160 شتر در قالب ۱۰ کاروان برای چرا وارد تالاب بین‌المللی هامون شده‌اند که با توجه به وزن زیاد شترها، هنگامی که این حیوان در سطح تالاب حرکت می‌کند سبب نابودی چسبندگی ذرات رس و پودر شدن خاک می‌شود که این ریزگردها با کوچک‌ترین وزش باد افزایش می‌یابند.

 

ایسنا

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤال ولی اسماعیلی، نماینده گرمی و انکوت راجع به آلودگی رودخانه ارس از طریق پساب نیروگاه متسامور ارمنستان گفت: بر مبنای گزارش فنی و راستی‌آزمایی سازمان انرژی اتمی ایران، هر گونه‌ وجود آلودگی ناشی از نیروگاه اتمی برق متسامور ارمنستان منتفی است.

 

ایسنا

مازیار غلامی، مدیرکل اداره هواشناسی استان تهران ضمن اشاره به اینکه ایستگاه فرودگاه مهرآباد، ایستگاه شاخص‌ سنجش دمای استان تهران است، اظهار کرد: دمای ثبت شده‌ امروز (۱۱دی‌ماه) در ایستگاه فرودگاه مهرآباد نشانگر افزایش دمای ۲.۴ درجه سانتیگرادی نسبت به میانگین بلندمدت (۳۰ساله) است. امروز (۱۱دی‌ماه) در ایستگاه فرودگاه مهرآباد که شاخص سنجش دمای استان تهران است، کمینه دمای هوا ۵.۵ درجه سانتیگراد ثبت شد و این در حالی است که میانگین آماری بلندمدت کمینه دما طی ۳۰ سال گذشته (میانگین بلندمدت) ۳.۱ درجه سانتیگراد بوده و این نشانگر افزایش ۲.۴ درجه سانتیگرادی دما نسبت به میانگین بلندمدت است.

 

ایسنا

 رضا احمدی، مجری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، از کاشت ۲۰ میلیون اصله نهال در ماه اول اجرای این طرح در سراسر کشور خبر داد و افزود: این نهضت به سرعت ادامه خواهد یافت البته به علت کمبود بارش‌های پاییزی در بیشتر نقاط کشور مقداری روند کار را کند کردیم اما از هفته آینده پویش‌های متعددی در تمامی استان‌ها با مشارکت نهادها و گروه‌هایی مانند بسیج سازندگی، هلال‌احمر، وزارت دفاع، گروه‌های جهادی حوزه علمیه و سازمان‌های مردم‌نهاد به منظور کاشت نهال برگزار می‌شود.

 

میراث آریا

محمود طغرایی، رئیس اداره ثبت و حریم آثار تاریخی اداره کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی گفت: مجموعه خانه فنجان‌های قنات جهانی قصبه گناباد به شماره ۳۳۹۷۲ در فهرست آثار ملی ایران ثبت و به استان ابلاغ شد. نظام آبیاری سنتی در اغلب قنات‌ها در گذشته بر اساس ساعت آبی بوده است. این ساعت شامل یک فنجان سوراخ‌دار خالی در داخل یک تاس یا کاسه پر آب است و مقدار زمان مشخصی که آب از کاسه وارد فنجان بالایی می‌شده برابر با سهم هر کشاورز از آب قنات بوده است.

 

ایرنا

غلامرضا زارع، رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست مراغه به تلاش چندین ساله برای کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب این شهرستان بویژه در فصل‌های سرد سال اشاره و بیان کرد: این طرح با عقیم‌سازی ۲ قلاده سگ در روز گذشته آغاز شد و همزمان با آن واکسیناسیون هاری سگ‌های بلاصاحب هم اجرا می‌شود.عقیم‌سازی و واکسیناسیون این سگ‌ها مرهون پیگیری‌ها و پشتیبانی‌های انجمن حمایت از حیوانات (انجمن رها)، شهرداری، اداره دامپزشکی و برخی از فعالان محیط‌زیست از جمله «امیر زورافکن» است. تجهیزات عقیم‌سازی برای ۵۰ قلاده سگ دیگر نیز توسط انجمن «رها» تهیه شده است.
 

جستجو
آرشیو تاریخی