صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت و هشت - ۱۱ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت و هشت - ۱۱ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۹

در گفت‌وگوی «ایران» با رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران مطرح شد

کاهش ۱5 هزارتومانی قیمت برنج خارجی با ورود برنج تنظیم بازاری

هما همت‌خواه
خبرنگار

درحالی قیمت برنج خارجی با ورود برنج تنظیم‌بازاری شرکت بازرگانی دولتی ایران (جی تی سی) به بازار، 15 هزارتومان کاهش یافته که در سال‌جاری بازار برنج داخلی و خارجی از لحاظ قیمتی از آرامش برخوردار بوده است.
یکی از اهداف دولت سیزدهم از ابتدای شروع به کار خود، تنظیم بازار کالاهای اساسی با اتکا به افزایش تولیدات کشاورزی داخلی بوده به‌طوری که طی یک‌سال اخیر حمایت‌‌های بی‌سابقه‌ای از تولیدکنندگان بخش کشاورزی به عمل آمده است تا علاوه بر تأمین امنیت غذایی کشور، آرامش به بازار کالاهای اساسی بازگردد.
«رضا کنگری» رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران در گفت‌وگو با «ایران» با بیان اینکه کالاهای اساسی در بازار به وفور یافت می‌شود، گفت: در پی اقدامات دولت سیزدهم علاوه بر وفور برنج در بازار، قیمت این محصول در سال‌جاری ثبات پیدا کرده است.
وی افزود: در واقع افزایش عرضه منجر به رکود این محصول در بازار شده تاجایی که قیمت‌ها رو به کاهش است. رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران با تأکید بر اینکه برنج هندی و پاکستانی در بازار به میزان کافی موجود است و کمبودی در این زمینه نداریم، اظهارداشت: طی هفته‌های اخیر با ورود برنج تنظیم‌بازاری هندی دانه‌بلند شرکت بازرگانی دولتی ایران توسط وزارت جهاد کشاورزی قیمت هر کیلوگرم برنج خارجی شامل هندی و پاکستانی در بازار ۱۵ هزار تومان کاهش یافته است.
به گفته وی، برنج شرکت بازرگانی دولتی ایران ۳۳ هزار تومان است که با نرخ ۳۴ هزارتومان وارد بازار می‌شود  و با نرخ ۳۵ هزارتومان به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد. کنگری گفت: پیش از این قیمت هر کیلوگرم برنج خارجی هندی و پاکستانی درجه یک بیش از ۶۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شد که اکنون به ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان رسیده است.
رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران اضافه کرد: درحال حاضر به دلیل وفور برنج تولید داخلی در بازار، هر کیلوگرم برنج ایرانی بین ۳۸ تا ۹۵ هزارتومان به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد که البته قیمت ۹۵ هزارتومانی تنها مربوط به برنج باکیفیت هاشمی گیلان است.
وی تصریح کرد: البته این قیمت‌های عمده‌فروشی بنکداری است و در بازار خرده‌فروشی با ۱۵ درصد افزایش به دست مصرف‌کنندگان باید برسد و نرخ‌هایی بیش از این، اجحاف به مصرف‌کنندگان است.
کنگری گفت: ثبات قیمت برنج ایرانی و خارجی با سیاستگذاری‌های وزارت جهاد کشاورزی تداوم خواهد داشت.

  افزایش ۳۰ درصدی نرخ حبوبات در پی تغییر ارز پرداختی
رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران درباره افزایش قیمت حبوبات گفت: روز چهارشنبه تغییر نرخ ارز حبوبات از تالار اول یعنی ۲۸هزارو ۵۰۰ تومان به تالار دوم ۴۲ هزارو ۲۰۰ تومان مطرح شد که این امر موجب افزایش ۳۰ درصدی قیمت حبوبات خواهد شد.
وی با بیان اینکه حبوبات یکی از کالاهای اساسی در سبد خانوار به شمار می‌رود، افزود: از ابتدای سال تاکنون قیمت حبوبات به دلیل کمبود عرضه و یا نوسان نرخ ارز بین دو تا سه مرحله افزایش قیمت داشته است که با این افزایش مجدد ۳۰ درصدی ممکن است با کاهش تقاضا روبه‌رو شویم.
کنگری با بیان اینکه طبق آمارها ۴۰ درصد حبوبات مورد نیاز کشور از محل واردات تأمین می‌شود، اظهارداشت: ۸۰ درصد عدس مورد نیاز کشور از محل واردات و از کشورهای روسیه و کانادا تأمین می‌شود، بنابراین تغییر نرخ ارز در قیمت این محصول تأثیر به‌سزایی خواهد داشت.
وی می‌گوید با مطرح شدن تغییر نرخ ارز واردات حبوبات، عرضه این محصول با کاهش روبه‌رو شده به طوری که کالای زیادی به بازار تزریق نمی‌شود و ادامه این روند می‌تواند در بازار این محصول اثرگذار باشد.
وی با بیان اینکه مکاتباتی با وزارت جهاد کشاورزی، اتاق اصناف ایران و تهران برای جلوگیری از انتقال تالار اول به دوم نرخ ارز وارداتی حبوبات اشاره کرد و گفت: درحال حاضر قیمت حبوبات رو به افزایش است و انتظار می‌رود برای ثبات بازار این محصول چاره‌ای اندیشیده شود.

 

برش

 ثبات قیمت روغن و شکر
 رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی از ثبات قیمت روغن خوراکی و شکر طی ماه‌های اخیر در بازار خبرداد و افزود: اکنون روغن خوراکی و شکر به وفور در بازار یافت می‌شود تاجایی که افزایش کالا باعث ثبات و در برخی موارد منجربه کاهش قیمت این محصولات شده است. وی درباره قیمت شکر در بازار اظهارداشت: درحال حاضر شکر به میزان کافی در بازار توزیع می‌شود و بازار کاملاً ثبات دارد .
به گفته وی، درحال حاضر قیمت هر کیلوگرم شکر با قیمت ۲۵ هزارو ۵۰۰ تومان و یک درصد ارزش افزوده یعنی ۲۶ هزارو ۸۰۰ تومان به دست بنکداران می‌رسد و با نرخ ۲۸ هزار تومان در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد. وی‌ تصریح کرد: توزیع کالاهای اساسی با کمک اتحادیه بنکداران و دیگر اتحادیه‌ها باعث شده که دست دلالان و واسطه‌گران کوتاه شود تاجایی که کالاهای اساسی با قیمت‌های مناسب به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

جستجو
آرشیو تاریخی