صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت و هشت - ۱۱ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت و هشت - ۱۱ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۲۱

اردوی تیم ملی کشتی فرنگی با 6 نفر شروع شد

نورچشمی‌ها

محسن وظیفه
خبرنگار


سومین مرحله از اردوی تیم ملی کشتی فرنگی از روز شنبه و با حضور فقط 6 کشتی‌گیر در خانه کشتی شهید مصطفی صدرزاده شروع شد؛ اردویی که به نظر می رسد اهمیت چرخه انتخابی تیم ملی را زیر سؤال برده است.
تیم ملی کشتی فرنگی در سال المپیک به دنبال حضور قدرتمندانه در بازی‌های پاریس است و حالا برای سومین اردوی آماده‌سازی خود هم از 6 کشتی‌گیر دعوت کرده تا مشخص شود که نگاه گلخانه‌ای در تیم ملی کشتی فرنگی نسبت به گذشته بیشتر هم شده است.
سومین مرحله از اردوی تیم ملی کشتی فرنگی از ۹ دی شروع شده و تا ۱۹ همین ماه در خانه کشتی شهید مصطفی صدرزاده برپا خواهد بود. دو اردوی قبلی هم در مازندران برگزار شده بود اما نکته مهم در برگزاری این اردوها نفرات دعوت شده به اردو هستند. در دو اردوی قبلی 7 نفر دعوت شدند و حالا با خط خوردن نام دانیال سهرابی، 6 نفر برای این اردو دعوت شدند اما چرا باید اردوی تیم ملی کشتی فرنگی فقط با حضور 6 نفر برگزار شود؟
5 وزن از این شش وزنی که کشتی‌گیران به اردو دعوت شدند، اوزان المپیکی هستند و می‌تواند این شائبه را به وجود بیاورد که نفرات اعزامی به المپیک هم همین نفرات هستند. پویا دادمرز در وزن ۵۵ کیلوگرم، مهدی محسن‌نژاد در وزن۶۰ کیلوگرم، محمدرضا گرایی در وزن ۶۷ کیلوگرم، امین کاویانی‌نژاد در وزن ۷۷ کیلوگرم، محمدهادی ساروی در وزن ۹۷ کیلوگرم و امین میرزازاده در وزن ۱۳۰ کیلوگرم نفرات دعوت شده به اردو هستند.
به جز پویا دادمرز که در وزن غیر المپیکی به تیم ملی دعوت شده، بقیه در اوزان المپیکی به تیم ملی دعوت شدند و این یعنی مورد توجه ویژه کادر فنی تیم ملی کشتی فرنگی قرار گرفتند.
از این جمع 5 نفره المپیکی، 4 نفر در مسابقات قهرمانی جهان سهمیه گرفتند و بعد از معافیت از حضور در مسابقات قهرمانی کشور حالا اردوی ویژه هم برای آنها برگزار می‌شود و حتماً این تصور را به وجود می‌آورد که این نفرات از همین حالا توسط کادر فنی برای المپیک انتخاب شده‌اند.
 البته در چرخه انتخابی تیم ملی کشتی فرنگی آمده که تمام کشتی‌گیران از مسابقات وهبی امره ترکیه باید وارد چرخه شوند و در نهایت هر کسی نتیجه بهتری بگیرد، انتخاب می‌شود اما وقتی کشتی‌گیری سه مرحله از اردوی تیم ملی را جدا از دیگر مدعیان دوبنده تیم ملی، در اردوی تیم ملی سپری کردند؛ یعنی نگاه ویژه فدراسیون کشتی و کادر فنی به تعدادی از نورچشمی‌ها.
این کشتی‌گیران تقریباً بعد بازگشت از مسابقات قهرمانی جهان در بلگراد، توسط کادرفنی تیم ملی زیر نظر گرفته شدند و به دور از هیاهوی معمول در حال تمرین و آماده‌سازی برای حضور در بازی‌های المپیک بودند. اینکه با وجود چرخه انتخابی تیم ملی چنین برنامه‌ریزی می‌تواند عادلانه باشد یا نه، یک سؤال مهم است.
تمام منتقدان محمد بنا در تیم ملی کشتی فرنگی به‌همین موضوع انتقاد داشتند که او برخی از کشتی‌گیران را لای پر قو نگه می‌دارد. برخی از منتقدانش همین حالا عضو کادر فنی تیم ملی کشتی فرنگی هستند و حالا خودشان هم به شکل عجیبی یک گلخانه به راه انداخته‌اند. البته که محمد بنا هرگز چنین فرقی را بین کشتی‌گیرانش نمی‌گذاشت که یک عده در قهرمانی کشور برای رسیدن به المپیک با هم بجنگند و یک نفر در همان زمان با خیال آسوده در اردوی تیم ملی مشغول آماده‌سازی خود برای حضور در المپیک باشد.
در این میان سکوت مربیان و پیشکسوتان کشتی فرنگی هم در نوع خود جالب توجه است؛ هیچ‌کس این نوع برگزاری اردو را به سود و یا به ضرر کشتی نمی‌داند. هیچ کس از کادر فنی نمی‌پرسد که دلیل برگزاری این اردوها در این شرایط چه چیزی است؟ مگر نمی‌گفتند که اردوی بلندمدت برای کشتی‌گیران مضر است؟ البته برگزاری اردوهای 6 نفره تیم ملی کشتی فرنگی با یک گفته سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی هم تناقض دارد. همین دو روز پیش بود که حسن رنگرز درباره برگزاری قهرمانی کشور گفت: «جوان‌های خوبی در قهرمانی کشور معرفی شدند و خوشحالم بعد از دو سال پرداخت هزینه‌های قانون‌مداری و ایجاد یک چرخه عادلانه و شفاف، به نتیجه لازم رسیدیم.» کدام هزینه را کادر فنی پرداخت کرده است؟ اصلاً معنای قانونمداری چیست؟

جستجو
آرشیو تاریخی