صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت و هشت - ۱۱ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت و هشت - ۱۱ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۹

خبر در خبر

فارس

   سیدعزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از کاخ ناصری واقع در شهرستانک استان البرز بازدید به عمل آورد و در جریان میزان پیشرفت پروژه در حال احداث در این محوطه تاریخی قرار گرفت. این کاخ با دستور ناصر‌الدین شاه قاجار تا سال ۱۲۹۵ قمری (اواسط دوره ناصری) در شهرستانک کرج ساخته شد و دارای دیوانخانه بزرگ و اندرونی و چندین حمام و حوض بوده که فواره‌هایی از طریق آب رودخانه می‌آمد و دوباره به رودخانه بازمی‌گشت که اکنون نیازمند مرمت است.

 

ایسنا

  در تازه‌ترین پژوهش‌های باستان‌شناسی در تخت ‌جمشید شواهدی از یک مسجد مربوط به اوایل دوره اسلامی کشف شد. براساس این پژوهش که نتایج آن به تازگی در شماره ۴ مجله «جامعه باستان‌شناسی ایران» و به قلم حامد مولایی کردشولی و یونس زارع انتشار یافته، بقایای این مسجد در شمال غربی کاخ آپادانای تخت‌جمشید واقع بود. بر جرزهای سنگی درگاه شمال­ غربی کاخ آپادانا، سنگ‌نبشته‌ها و نقوشی مشاهده شد که نشان از وجود مکانی آیینی در این بنای دوره هخامنشی داشت. مضمون سنگ‌نبشته‌ها، دعا و درخواست مغفرت الهی به زبان عربی و خط کوفی است. نام‌های مبارکه و نگاره‌ای که احتمالاً قبله‌نما باشد، شناسایی شد.

 

ایلنا

  مصطفی شفیعی شکیب، رئیس جامعه تورگردانان ایران با اشاره به اینکه چینی‌ها برای گشت زدن به ایران می‌آیند و خواستار تور روزی ۱۵ دلار هستند، گفت: آماری از سوی مسئولان گردشگری وجود دارد؛ اما مهم آن است که چه تعداد از ورودی‌ها گردشگر واقعی‌اند و به حوزه گردشگری سود می‌رسانند. بسیاری از ورودی‌ها در خانه‌های شخصی اسکان داده می‌شوند. گروه‌هایی از چین در ایران، آپارتمان‌هایی گرفته‌اند و ورودی‌های چینی را در این آپارتمان‌ها و خانه‌ها اقامت می‌دهند و حتی آشپز دارند و از هر کدام ۱۰ تا ۱۵ دلار می‌گیرند. گردشگر چینی با تور و آژانسی که نرخ آن چند صد دلار است به ایران نمی‌آید، یعنی از ورود آنها نه هتل‌های ایران، نه رستوران‌دار و نه فعالان گردشگری منفعتی نمی‌برند.

 

ایرنا

   تالاب صالحیه تنها پهنه آبی استان البرز بود که به صورت فصلی ایامی پربار از حضور پرندگان و گردشگران بود و زیست بومی مناسب برای این استان در دهه‌های گذشته داشت. بررسی میدانی تالاب صالحیه در چند سال اخیر نشان می‌دهد که سطح آب این تالاب بشدت کاهش یافته و به دلیل ضعف پوشش گیاهی، بیشتر بخش‌های آن به دشت شوره‌زار تبدیل شده است.

 

پاون

   مهدی رضایی، پژوهشگر گروه پژوهشی انرژی‌های تجدیدپذیر پژوهشگاه نیرو گفت: تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران، مهمترین و بزرگترین تصفیه‌خانه در ایران و تنها تصفیه‌خانه‌‌ای است که از گاز حاصل از فرایند تصفیه فاضلاب شهری (بیوگاز)، برق تولید می‌کند. از ابتدای بهره‌برداری این تصفیه‌خانه تاکنون، ۱۴۰هزار مگاوات ساعت برق در این تصفیه‌خانه تولید شده که بخشی از آن به شبکه توزیع برق متصل شده ‌است. پژوهشگران طی قراردادی با شرکت فاضلاب تهران، با تکنیک‌های شناسایی گونه‌های میکروبی، افزایش بازدهی تولید گاز متان را در یکی از هاضم‌های بی‌هوازی تصفیه‌خانه‌ فاضلاب در دستورکار قرار دادند.

 

مهر

  نادر سحرخیز رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی  رامسر از این شهر به عنوان «شهر سبز گردشگری» کشور یاد کرد و گفت: بیش از 100 هکتار فضای سبز در این شهر وجود دارد. شهر نمونه گردشگری رامسر به لطف بافت تاریخی فرهنگی خود دارای بیش از ۱۰۰ هکتار فضای سبز شهری است که مانند ریه‌های این شهر زیبا لطافت خاصی به آب و هوای آن داده است.

 

مهر

   محمدحسن آصفری، نماینده مردم اراک در مجلس با انتقاد از معضل آلودگی هوا در بسیاری از شهرهای کشور خواستار پاسخگویی رئیس سازمان محیط زیست به مجلس شد.

 

ایسنا

   سید جلال موسوی، رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست اردکان از متوقف شدن بخش آلاینده دو واحد کاشی در این شهرستان تا رفع کامل آلودگی و برطرف کردن نواقص آن خبر داد.

 

میراث آریا

  حسن حسینی، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان رفسنجان با اشاره به احداث خط انتقال آب خلیج‌فارس به معدن درآلو و شهر کرمان گفت: این پروژه برای دره راگه خطری ایجاد نمی‌کند. زمین در این محدوده نباید هیچ خراشی پیدا کند. باید مسیر پروژه تغییر می‌کرد که با پیگیری‌های میراث‌ فرهنگی روز شنبه ۹ دی‌ماه مسیر پروژه تغییر کرد و دیگر خطری از بابت این پروژه، دره را تهدید نمی‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی