صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت و هفت - ۱۰ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت و هفت - ۱۰ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

اخبار

معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری:
صادرات تجهیزات ایران‌ساخت تا پایان سال به ۲میلیارد دلار می‌رسد
معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری گفت: بنا‌بر آمار گمرک تا امروز صادرات محصولات ایران‌ساخت ۱.۵میلیارد بوده و تا پایان سال به ۲میلیارد دلار خواهد رسید.
به گزارش فارس، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، در نشست خبری یازدهمین دوره نمایشگاه تجهیزات، مواد آزمایشگاهی و تست و آزمون پیشرفته که روز گذشته در محل معاونت علمی برگزار شد، اظهار کرد: این نمایشگاه موجب حرکت شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید تجهیزات و مواد آزمایشگاهی با هدف رفع نیاز کشور بوده است.
وی افزود: در دهه 90 شاهد بودیم که دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها با کمبود تجهیزات آزمایشگاهی مواجه بودند، همچنین تاریخ انقضای برخی مواد پایان می‌یافت یا قطعه‌ای خراب می‌شد که امکان تأمین مجدد آن نبود اما امروز شاهدیم که شرکت‌های داخلی توانایی تأمین نیاز آزمایشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها را دارند.
دهقانی با بیان اینکه سال ۹۴ برای حمایت از بخش نمایشگاهی ۱۶٠۰ میلیارد تومان بود، گفت: ارزش این عدد امروز ۱۰هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.
معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ادامه داد: بعد از یک دهه امروز شاهدیم که شرکت‌های خوبی در حوزه تخصصی ساخت ابزار آزمایشگاهی ایجاد شده است، همچنین ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از ویژگی‌های این شرکت‌ها بوده و بالطبع تولید را بالا برده که موجب دسترسی سریع خریدار به تجهیزات است.
وی به خدمات پس از فروش اشاره کرد: در گذشته اگر دستگاهی خراب یا مواد تمام می‌شد کشور فروشنده ممکن بود پاسخگو نباشد اما امروز این مشکل رفع شده است، به نحوی که در کنار مجموعه‌های تولید‌کننده، شرکت‌های تامین و تعمیر ایجاد خواهد شد.
دهقانی با بیان اینکه امسال یک رویکرد جدید در نمایشگاه یازدهم خواهیم داشت، گفت: امروز متأسفانه شاهدیم که به دلیل قیمت ارزان و در دسترس‌بودن تجهیزات و مواد با انباشت محصول در شرکت‌ها مواجه هستیم که باعث افت بازار شرکت‌های تولید‌کننده شده در نتیجه ۲ رویکرد را در پیش گرفته‌ایم.
وی درباره رویکرد اول گفت: ۱۰ سال تجربه طراحی، تولید، ساخت و فروش تجهیزات آزمایشگاهی فناوری این قابلیت را ایجاد کرده که وارد بحث تولید ماشین‌آلات آزمون صنعتی و تجهیزات آزمایشگاهی صنعتی را برای صنایعی همچون فولاد، کشاورزی، خودروسازی و... تولید و عرضه کنیم زیرا این بخش یکی از شاخصه‌های اقتصاد دانش‌بنیان است.
دهقانی ادامه داد: ۱۰سال تجربه موجب رفع خطاهای گذشته شده و ما امروز ظرفیت بازار آزمایشگاهی و پژوهشگاهی را برای کشورهای همکار داریم، لذا از هیأت‌های خارجی دعوت‌شده تا در این دوره حضور یابند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی