صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت و هفت - ۱۰ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت و هفت - ۱۰ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

کوتاهی اپراتورها در سرمایه‌گذاری زیرساخت‌ها

البته برخی کارشناسان معتقد هستند که اپراتورها در توسعه نیافتن زیرساخت‌های اینترنت مقصر هستند و سرمایه خود را در بخش‌های دیگر هزینه و انحصار ایجاد کرده‌اند، حال یاد توسعه زیرساخت‌ها افتاده‌اند.
حمید بهنگار کارشناس اینترنت اشیا می‌گوید که پیش از این هشدار داده بودیم که اپراتورها مانند صنعت خودرو درحال ایجاد انحصار هستند. آنها به جای اینکه سرمایه خود را در زیرساخت‌ها و انتقال داده و... سرمایه‌گذاری کنند در دیگر بخش‌ها هزینه کرده‌اند.
بهنگار گفت: آنچه در صنعت خودرو در این سال‌ها طی شده بار دیگر در صنعت فناوری اطلاعات درحال گذر است. بزرگ شدن شرکت‌های فناوری اپراتورهای تلفن همراه و ای اس پی‌های ارائه‌کننده سرویس اینترنت نشان‌دهنده این است که حجم سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها و درآمد حاصل از فروش اینترنت قابل‌توجه بوده است.
وی افزود: سرمایه‌گذاری آنها به حوزه اپراتوری محدود نشده و به جای اینکه در حوزه زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری کنند به سرعت در صنایع دیگر سرمایه‌گذاری کرده و املاک خود را توسعه داده و می‌دهند. آنها کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ حوزه فناوری اطلاعات را خریداری می‌کنند و به کمک اقتداری که در ارتباطات خود دارند در واقع انحصارهایی را ایجاد کرده‌اند که باعث کوچک‌تر شدن بازار شده و به فضای غیررقابتی نزدیک شده‌اند.
به گفته این کارشناس در سال‌های گذشته تصمیماتی گرفته شد که بر بستر شبکه ملی اطلاعات، شبکه‌های اجتماعی داخلی شوند تا ما ترافیک بین‌المللی کمتری را خریداری کنیم و وابستگی به خرید ارزی کاهش پیدا کند اما این اتفاق به معنای واقعی نیفتاده است. این درحالی است اپراتورها برای ارتقای زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات باید سرمایه‌گذاری می‌کردند تا هم کیفیت اینترنت افزایش یابد و به دنبال آن قیمت اینترنت کاهش یابد و تنوع سرویس هم ایجاد شود، اما همه این کارها به دلیل پرداختن آنها به کارهای فرعی انجام نشده است.
بهنگار گفت: به عبارتی دیگر اپراتورها به جای اینکه بر بستر زیرساخت داخلی و در کریدورهای ترانزیت داده‌ها سرمایه‌گذاری کنند رو به بیزینس‌های بالادستی آورده‌اند و به سمت کسب‌وکارهایی که مصرف‌کننده نیاز دارد، حرکت کرده‌اند و به این ترتیب هم به اقتصاد استارتاپی، دانش‌بنیان، فکرمحور و مغزافزاری خسارت زده‌اند و توسعه زیرساخت‌ها هم رها شده و اکنون ادعا می‌کنند با کاهش سرمایه برای توسعه زیرساخت‌ها روبه‌رو هستند و باید قیمت اینترنت صد درصد افزایش یابد.
وی افزود: البته دربرابر اینکه اپراتورها ادعا می‌کنند دارای سرمایه اندکی برای توسعه زیرساختها هستند باید گفت آنها درحال گسترش خطی هستند و این یعنی آنها به جای اینکه در حوزه‌های تخصصی تمرکز کنند  به کسب‌وکارهای متوسط و کوچک روی آورده‌اند و به فعالان این حوزه آسیب می‌زنند.
 آنها بیشتر مشغول هلدینگ فناوری در صنایع گوناگون مانند صنایع، سلامت و غیره هستند و به خاطر اینکه به نهادهای بالادستی نزدیک هستند، درحال تغییر قوانین هم هستند و این باعث ایجاد انحصار شده است.
به اعتقاد این کارشناس البته وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دلایل اپراتورها را مبنی بر افزایش صد درصدی نپذیرفته است و در نهایت با افزایش 34 درصدی آن هم به دلیل افزایش تورم موافقت کرده است، چون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم می‌داند که افزایش صد درصدی به ضرر مصرف‌کننده نهایی است، ولی باید گفت افزایش قیمت اینترنت آن هم اینترنت کند، بی‌کیفیت و محدود کنونی، ضریب نفوذ اینترنت را کاهش می‌دهد و یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی کاهش می‌یابد.
بهنگار اظهار کرد: دولت به دنبال تحول دیجیتال و هوشمندسازی بر بستر شبکه‌های سلولی و شبکه‌های برد کوتاه است که این موضوع درحال توسعه است و این افزایش قیمت، تمایل مصرف‌کنندگان را برای حرکت در این مسیر کند می‌کند و تبعات منفی و واپسگرایانه‌ای برای تحول دیجیتال و هوشمندسازی در بردارد مگر اینکه واقعاً اپراتورها وادار به ارتقای کیفیت با بسترسازی در زیرساخت شوند. اپراتورها باید به سرعت به سمت ایجاد نسل ارتباطی 5جی حرکت کنند تا با چالش بزرگتری برخورد نکنیم.
وزارت ارتباطات در پی این افزایش قیمت باید آنها را رصد کند تا به شروط خود پایبند باشند.

جستجو
آرشیو تاریخی