صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت و هفت - ۱۰ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت و هفت - ۱۰ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

مـردم تخــلف اپراتـــور‌ها را گــزارش کنـــند

زندگی آنلاین امروزی که می‌توان دوران کرونا را موتور محرکه توسعه آن دانست، آنچنان روزمرگی‌های بخش عمده مردم را با اینترنت و فضای مجازی عجین کرده که حالا اینترنت یکی از اجزای اصلی سبد خانوار محسوب می‌شود و کاربران، دیگر نمی‌توانند زندگی را بدون اینترنت متصور شوند. به همین دلیل هم انتشار خبر افزایش 34درصدی تعرفه اینترنت با موافقت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، کاربرانی را که حتی با اینترنت نه چندان باکیفیت و دارای اختلال هم کنار آمده بودند نگران کرده، چراکه معتقدند این افزایش تعرفه باید در صورتی اعمال شود که خدمات ارائه شده به کاربر، مناسب و سرعت وکیفیت اینترنت قابل قبول باشد؛ موضوعی که نه تنها در وضعیت اینترنت این روزها دیده نمی‌شود، بلکه احتمال دارد برخی اپراتورها تخلفاتی هم داشته باشند؛ تخلفاتی که البته وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وعده داده حتماً با آنها برخورد خواهد شد و ارائه دهندگان اینترنت بیش از رقم توافق شده، آن هم به شرط رعایت شروطی ازجمله افزایش 30درصدی میانگین سرعت اینترنت در 6ماه آینده، افزایش سایت‌های نسل پنجم به ۱۰ درصد و افزایش پوشش نسل چهارم در کشور به ۹۶ درصد تا پایان سال ۱۴۰۳ اجازه افزایش غیرمجاز تعرفه را نخواهند داشت.

میترا جلیلی / سوسن صادقی
خبر نگار

 چرا اینترنت کند است؟
روزی نیست که خود یا اطرافیانمان از اختلال اینترنت و سرعت پایین آن گلایه نداشته باشیم و سقوط رتبه سرعت اینترنت ایران در جهان که بارها از سوی مؤسسات ارتباطی و تحقیقاتی مختلف جهانی عنوان شده هم خود مهر تأییدی بر وضعیت نامناسب سرعت اینترنت ایران است. هرچند وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بارها این رتبه‌بندی را رد و خاطرنشان کرده که رتبه اینترنت ایران وضعیت بهتری دارد و این مؤسسات بدون توجه به برخی شاخص‌ها اقدام به این رتبه بندی‌ها می‌کنند. موضوع هرچه که هست، یک نمود بیرونی دارد و آن هم نارضایتی گسترده کاربران از وضعیت فعلی اینترنت است و حتی برخی از کاربران هزینه‌ای را که بابت آن می‌پردازند پیش از این هم ناعادلانه می‌دانستند چراکه خدمات مناسبی دریافت نمی‌کنند.
اما اپراتورها دلیل این وضعیت را چه می‌دانند و در شرایطی که جهان به سمت آنلاین شدن پیش می‌رود و بسیاری از علوم و فناوری‌های نوظهور جهان بر بستر اینترنت رشد و توسعه می‌یابند، چگونه می‌توان اوضاع سرعت اینترنت را بهبود بخشید و در کنار کاربران معمولی، به استارتاپ‌ها و فعالان حوزه فناوری کمک کرد تا از گردونه رقابت‌های جهانی عقب نمانند؟
بسیاری از کارشناسان اینترنت و حوزه ارتباطات، تغییر نیافتن تعرفه اینترنت از سال 96 تاکنون را با وجود اصرار و پافشاری ارائه دهندگان اینترنت و اپراتورها، یکی از بزرگترین ضربه‌ها به صنعت آی‌تی کشور می‌دانند. این گروه معتقدند با توجه به تغییرات قیمتی در طول این مدت، نوسانات ارز و گاه تأثیر تحریم‌ها، ثابت ماندن قیمت تعرفه هرچند به ظاهر کمکی به کاربران بوده و حتی به مذاق آنها خوش آمده ولی واقعیت این است که این ثبات قیمت، هرسال فشار را بر اپراتورها و ارائه دهندگان اینترنت افزون کرده به گونه‌ای که دیگر آنها هیچ توانی برای توسعه زیرساخت‌های توسعه اینترنت ندارند و عملاً اگر اوضاع به همین منوال پیش می‌رفت، در آینده‌ای نه چندان دور، ارائه اینترنت حتی با کیفیت کنونی امکانپذیر نبود؛ موضوعی که حالا به نظر می‌رسد قابل حل است و اپراتورها می‌توانند با توسعه زیرساخت‌ها به خواسته‌های بحق کاربران، پاسخی مناسب بدهند.

بار روانی افزایش تعرفه
برخی از کارشناسان هم به بار روانی افزایش تعرفه اینترنت اشاره کرده و یادآور شده‌اند رقم افزایش تعرفه، با نگرانی‌های کاربران هیچ همخوانی ندارد و بیشتر این دغدغه‌ها ناشی از بار روانی آن است. این گروه معتقدند برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی هم بدون درنظرگرفتن دلیل این افزایش تعرفه و همچنین ثابت ماندن قیمت در طول 8سال گذشته و نتایج مثبتی که می‌تواند برای کاربران به همراه داشته باشد، اقدام به انتشار اخبار نادرست و گمراه کننده‌ای می‌کنند که این موضوع را تشدید می‌کند. به اعتقاد این کارشناسان، هرچند کاربران اکنون از افزایش تعرفه ناراحتند ولی واقعیت این است که در 6ماه آینده با دیدن نتیجه کار و دسترسی به اینترنت پرسرعت‌تر و با اختلال کمتر، مطمئناً تغییر موضع می‌دهند.
درباره جوسازی رسانه ای هم محمداحسان خرامید، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات هم با اشاره به خبر غلط روزنامه فرهیختگان نوشت: در حالیکه بسته 10 گیگی ایرانسل از 36 هزار تومان به 48500 تومان یعنی دقیقاً 34 درصد افزایش تغییر کرده است. این رسانه به غلط تیتر زد که قیمت جدید 76 هزار و افزایش 111 درصد است.

گزارش تخلف به 195
در میانه نگرانی‌های مردم از افزایش تعرفه اینترنت و تردیدهایشان در زمینه عمل کردن اپراتورها به تعهدها و افزایش کیفیت اینترنت، وزارت ارتباطات از تلاش برای قانونمند و متعهد کردن اپراتورها و ارائه دهندگان اینترنت خبر داده است. امیر لاجوردی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با انتشار پستی در یک شبکه اجتماعی ایرانی اعلام‌کرد: بسته‌های اینترنت فقط ۳۴ درصد افزایش داشته و سرشماره ۱۹۵ برای دریافت شکایات مردمی در دسترس است. وی افزود: طبق بررسی‌ مجدد همکارانم در سازمان، هیچ بسته‌ای (اعم از بسته‌های عادی، شبانه وغیره) که تا روز پنجشنبه در اختیار مردم بوده حذف نشده و ازسوی دیگر 7 بسته‌ جدید ۹۰ روزه، ۱۲۰ روزه و ۱۸۰ روزه توسط اپراتورها معرفی شده است.
به گفته لاجوردی، سرشماره ۱۹۵ برای دریافت شکایت‌های مردمی در دسترس است و کاربران اینترنت می‌توانند هر افزایش تعرفه‌ای را که بیش از این مقدار رخ داده است از طریق ۱۹۵ ثبت کنند تا سازمان تنظیم مقررات به آن رسیدگی کند. وی پیش از این هم گفته بود: با اپراتورهایی که بسته‌ای را حذف کنند یا افزایش بیش از ۳۴ درصدی در قیمت داشته باشند، به‌طور حتم برخورد قانونی خواهد شد.

ایجاد یک داشبورد ویژه
ازسوی دولت
مهدی روحانی‌نژاد، معاون راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم با حضور در یک برنامه تلویزیونی از نظارت لحظه‌ای و دقیق روی کیفیت شبکه ارتباطی خبر داد و یادآور شد: اگر مردم شکایت یا دغدغه‌ای داشته باشند با ما تماس می‌گیرند و به صورت لحظه‌ای این رصد را انجام می‌دهیم و همچنین تمام مواردی که اپراتورها آن را به صورت الحاقیه پروانه تعهد کرده‌اند و ضمانت اجرایی کار را بیشتر می‌کند، به دقت رصد می‌کنیم و آن را گزارش خواهیم داد. اپراتورها متعهد شدند ظرف 6 ماه سرعت اینترنت را ۳۰ درصد افزایش بدهند ما هم در 6ماه آینده گزارش خواهیم داد که وضعیت دی ماه ۱۴۰۲ چقدر بوده و شش ماه بعد به کجا رسیده است.
وی در خصوص اعلام سایتی برای دسترسی و رصد سرعت اینترنت مردم تصریح کرد: برای افزایش ۳۰ درصدی سرعت سازکاری فراهم می‌شود تا مردم بتوانند متوجه آن شوند. روحانی‌نژاد در این زمینه از ایجاد یک داشبورد در مورد سرعت ازسوی وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات خبر داد و گفت: من فکر می‌کنم ظرف 10روز آینده بتوانیم این داشبورد را ایجاد کنیم. مردم مطمئن باشند اگر بسته‌ای بیش از ۳۴ درصد افزایش پیدا کرده باشد حتماً با آن برخورد می‌کنیم و اپراتور ملزم است که برگرداند و حتی برخورد قانونی هم با آن خواهد شد.

 

بــــرش

بسته‌های شبانه اینترنت حذف نشده است

به گزارش تسنیم، وزیر ارتباطات  و فناوری اطلاعات گفت: هیچ یک از بسته‌های اینترنت از جمله بسته‌های شبانه در اپراتورها حذف نشده‌ است.
وی افزود: سقف افزایش قیمت در همه اپراتورها 34 درصد است، مردم درصورت مشاهده هرگونه تخلف با شماره 195 تماس بگیرند.

جستجو
آرشیو تاریخی