صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت و شش - ۰۹ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت و شش - ۰۹ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

از طریق هماهنگی با دولت مرکزی عراق انجام می‌شود

بازگشایی بازارچه‌های مرزی کردستان

گروه ایران زمین- توجه به اقتصاد مرزنشینان در 2 سال گذشته با تأکید دولت پررنگ‌تر شده و حالا مسئولان استان‌های مرزی در تلاشند با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مرز و توسعه بازارچه‌های مرزی با ایجاد فرصت‌های شغلی معیشت مردم این مناطق را بهبود ببخشند.
مسئولان استان کردستان هم دراین مدت تلاش کرده‌اند با ساماندهی مرزهای خود در شهرهای بانه، مریوان، سروآباد، سقز و... برای مردم این مناطق اشتغال پایدار ایجاد کرده و آنها را درسود حاصل از درآمد مرزها شریک کنند.
در این دولت هم با ارسال لایحه‌ای به مجلس برای تقویت اقتصادمرزی، تأمین معیشت مرزنشینان، مدیریت واردات کالا، کاهش قاچاق کالا و ارز، رونق گردشگری مناطق مرزی و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان با رعایت ملاحظات امنیتی، اجتماعی و اقتصادی حاکم بر مرزها و ایجاد توازن میان حقوق عمومی و حقوق مرزنشینان در این راستا گام‌هایی برداشته است. نتیجه این تلاش‌ها سبب شده بر اساس آمارها بیش از 4 هزار و ۹۴۸ خانوار کردستانی از مزایای بازارچه‌های مرزی استان بهره‌مند شوند.

مشکلات بازارچه‌های مرزی برطرف می‌شود
«اسماعیل زارعی‌کوشا» استاندار کردستان با اشاره به اینکه دولت به دنبال برطرف کردن مشکلات مربوط به بازگشایی بازارچه‌های مرزی از طریق هماهنگی با دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان است، اظهار داشت: ما به دنبال هماهنگی در خصوص مرز و بازارچه‌های مرزی هستیم اما تا رایزنی‌ها به طور کامل انجام نشود نمی‌توانیم زمان قطعی این موضوع را اعلام کنیم.
استاندار کردستان ادامه داد: برای حل مشکل بازارچه‌های مرزی به تمام مراکز شهرستان‌ها سفر کرده و طرح‌های عمرانی و اقتصادی را مورد بررسی قرار داده‌ایم. بنا داریم تا پایان سال از تمام مراکز بخش‌ها و روستاها هم بازدید کرده و مشکلات  آنها را برطرف کنیم.
به گفته زارعی کوشا بازگشایی موقت معابر مرزی استان به نوعی مسکن است و امید می‌رود با تصویب قانون ساماندهی مبادلات مرزی و ارتقای معیشت مرزنشینان که لایحه آن در این دولت به مجلس رفته و کلیات آن در مجلس تصویب شده است، شاهد ساماندهی مناسب‌تر، اشتغال و درآمد پایدارتر برای مرزنشینان باشیم.
وی یادآور شد: در دولت گذشته ظرفیت معابر مرزی در استان تعطیل شد و جایگزینی هم برای آن در نظر نگرفتند و همین منجر به ایجاد شرایط نابسامان اقتصادی برای مرزنشینان شد؛ امیدواریم با بازگشایی مجدد آن شاهد بهبود وضعیت معیشتی مرزنشینان باشیم.

مطالبه مرزنشینان به حق است
«علی نوری»، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان نیز با اشاره به اینکه منع قانونی بازگشایی معابر مرزی برطرف شده است، اظهار داشت: این طرح علاوه بر اینکه دستور رئیس‌جمهوری است، مصوبه شورای امنیت کشور را نیز دارد.
 وی ادامه داد: اگرچه سابقه بازگشایی و فعالیت مرزی در کردستان بیشتر از استان‌های مرزی همجوار بوده ولی در حال حاضر میزان مبادلات تجاری آنها بیشتر است که این حاصل همکاری و هم‌افزایی بیشتر بین نهادهای مختلف در آن استان‌هاست.
وی گریزی به بازگشایی گذرگاه‌ کولبری و هدف دولت از این مهم زد و افزود: بازگشایی مجدد معابر کولبری مطالبه عمومی مردم بود که در دستور کار قرار گرفت و انجام شد.
این مقام مسئول تصریح کرد: تا قبل از بازگشایی معابر کولبری کارهایی صورت می‌گرفت اما در حال حاضر با بازگشایی برخی معابر به نوعی زمینه کنترل فرایند فعالیت کولبران  فراهم شده است.
نوری با تأکید بر اینکه نگاه دولت سیزدهم به موضوع ساماندهی مرز و توسعه تجارت خارجی ویژه است، افزود: هدف نهایی از خروجی جلسات مسئولان باید موضوع رونق تولید و بعد از آن رونق صادرات باشد که نقش مرز در این راستا بسیار ویژه است.

بهره‌مندی 5 هزار خانوار کردستانی از مزایای بازارچه‌های مرزی
«بختیار خلیقی»، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان هم در این خصوص اظهار داشت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون 4 هزار و ۹۴۸ خانوار کردستانی از مزایای بازارچه‌های مرزی استان بهره‌مند شده‌اند. در این راستا ۹۲۲ خانوار از طریق بازارچه غیررسمی موقت مرزی سیرانبند بانه، چهار هزار و ۱۹ خانوار از طریق بازارچه خانم شیخان و هفت خانوار نیز از طریق بازارچه مله خورد سروآباد از مزایای واردات کالا از این بازارچه‌ها بهره‌مند شدند.
وی با بیان اینکه در این مدت ۲۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار کالا از طریق بازارچه‌های غیررسمی موقت مرزی استان وارد شده است، بیان کرد: تخفیف سود بازرگانی حاصل از این واردات، یکهزار و ۵۳۰ میلیارد ریال بوده که به حساب سرپرست خانوارهایی که از کارت مرزنشینی آنها استفاده شده، واریز شده است.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به اینکه در این مدت برای واردات کالا از طریق بازارچه‌های مرزی استان از ۲۱۹ هزار و ۳۹۷ کارت مرزنشینی استفاده شده است، افزود: عمده کالاهای وارد شده شامل کولر گازی، یخچال، ماشین ظرفشویی، آبمیوه‌گیری و زودپز بوده است.
وی با اشاره به اینکه بازارچه خانم شیخان مریوان فعال‌ترین بازارچه غیررسمی موقت مرزی استان است، یادآور شد: از مجموع ۲۲.۴ میلیون دلار کالای وارد شده، ۱۸ میلیون دلار آن از طریق این بازارچه بوده است.

جستجو
آرشیو تاریخی