صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت و پنج - ۰۷ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت و پنج - ۰۷ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۸

تعرفه 4700 کالا میان ایران و اوراسیا صفر می‌شود

در موافقتنامه تجارت ترجیحی ایران و اوراسیا حدود ۱۰ درصد اقلام میان کشورهای مورد توافق تحت پوشش موافقتنامه قرار می‌گرفت. اگر چه در گام نخست تعرفه کاهش پیدا کرد، اما صفر نشد که طی چهار سال گذشته تا آبان‌ماه ۱۴۰۲ نیز طبق روال انجام شد و همچنان نیز ادامه دارد.
میرهادی سیدی، مشاور امور بین‌الملل و توافق‌های تجاری سازمان توسعه تجارت گفت: در سال نخست اجرای موافقتنامه تجارت ترجیحی، کل صادرات ایران ۲۵ درصد افزایش پیدا کرد، اما اقلامی که امتیاز تعرفه‌ای داشتند با ۸۳ درصد افزایش صادرات مواجه شد که نشان‌دهنده تفاوت معنادار بین اقلام مورد توافق برای کاهش تعرفه و دیگر کالاها بود و به چهار برابر رسید.
وی با بیان اینکه این روند در چهار سال گذشته با حدود ۴۰ درصد افزایش صادرات ادامه پیدا کرد، افزود: در مدت اجرای موافقتنامه تجارت ترجیحی مبادلات ایران و اوراسیا به کاهش تعرفه‌ها حساسیت نشان داده و موجب افزایش تجارت می‌شود، زیرا پیش از این، توافق حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بود که در این مدت به هفت میلیارد دلار رسید. رئیس گروه مذاکره‌کننده موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا تأکید کرد: بررسی‌های آماری نشان می‌دهد امکان افزایش حجم تجارت ایران با کشورهای عضو اوراسیا تا ۳۰ میلیارد دلار وجود دارد و حتی اعضای اتحادیه این میزان را تا ۴۰ میلیارد دلار نیز اعلام کرده‌اند.
سیدی با تأکید بر اینکه موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا در وضعیت کنونی توافقات کشورمان را تغییر می‌دهد، اظهار داشت: تعرفه گمرکی حدود چهار هزار و ۷۰۰ کالا میان ایران و اعضای این اتحادیه صفر می‌شود و یکی از مزایای آن امضای توافقنامه با پنج کشور است که می‌تواند سهم صادرات ایران از توافقات تجاری جهانی را افزایش دهد.
جستجو
آرشیو تاریخی