صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت و پنج - ۰۷ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت و پنج - ۰۷ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

فضای‌مجازی

یادی از ایرج بسطامی
حدود بیست سال پیش در چنین روزهایی، صدای یکی از خوانندگان سرشناس کشورمان برای همیشه زیرآوار زلزله بم خاموش شد. او ایرج بسطامی، خواننده موسیقی سنتی ایرانی بود که اولین اثرش را با آهنگ‌سازی پرویز مشکاتیان عرضه کرد. تصنیف گل‌پونه‌ها معروف‌ترین اثر وی با آهنگی از حسین پرنیاست که پس از مرگش، آوازه ملی پیدا کرد. از دیگر آثار معروف او می‌توان به تصنیف «وطن من» با آهنگی از پرویز مشکاتیان و شعری از ملک‌الشعرای بهار اشاره کرد. اوج فعالیت‌های هنری ایرج بسطامی در دوره میانسالی‌اش بود، این خواننده پرآوازه در ۱۴ سال تلاش در عرصه هنر ۱۱ آلبوم ماندگار از خود برجای گذاشت. ایرج بسطامی در کنار برخورداری از صدایی رسا و مستقل، شخصیت و هویت آوازی منحصر به‌فردی داشت. بیشتر آثار ایرج بسطامی مانند بی‌کاروان کولی، خزان و آرزو و بداهه‌خوانی و بداهه‌نوازی پس از مرگ او منتشر شدند و از این بابت وی را می‌توان از جمله هنرمندانی دانست که پس از مرگ شهرت یافتند. ایرج بسطامی در روزهای ابتدایی دی ماه سال 1382 طی حادثه زمین لرزه بم و در سن 46 سالگی بدرود حیات گفت. پس از درگذشت ایرج بسطامی، بنیاد فرهنگی هنری بسطامی با تلاش و کوشش خواهر و برادر وی شکل گرفت تا نام آشنای این هنرمند در میان مردم ایران زنده بماند.

قدردانی از توجه ویژه رهبری به ادبیات
علی محمد مؤدب، شاعر و ناشر، مطلبی از صفحه میلاد عرفان‌پور را که او نیز از اهالی شعر است، با دنبال‌کنندگان صفحه‌اش به اشتراک گذاشته؛ در این مطلب آمده: «صبح از طرف رهبر عزیز انقلاب تماس گرفتند و پیام ایشان را منتقل کردند: «شمعدانی‌ها را خواندم، بسیار خوب بود، لذت بردم.» چند روز پیش هم تحسین ایشان از کتاب یادآوری محمدمهدی سیار و کتاب خطبه اصغر اثر علی‌محمد مؤدب، بار دیگر مرا از این اهتمام ویژه و وقت گذاشتن میان این همه مشغله برای شعر، شگفت‌زده کرد. شرمسار محبت‌شان هستم و دعاگوشان. شمعدانی‌ها گزینه رباعی‌های بنده است که توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.»

برای شهید سیدرضی موسوی
محمد حمزه‌زاده، نویسنده ادبیات، تازه‌ترین استوری خود را به انتشار عکسی از شهید سیدرضی موسوی اختصاص داده و درباره‌اش مختصر نوشته: «ممنون که راه آسمان را باز نگه می‌دارید عالیجناب شهید سیدرضی موسوی.»


درباره یک جشنواره تازه متولدشده
ناصر فیض، شاعر و مترجم ترکی استانبولی در استوری تازه خود مطلبی درباره یک جشنواره ملی را با دنبال‌کنندگان صفحه‌اش به اشتراک گذاشته که در آن آمده: «با حکم مرتضی توحیدی دبیر نخستین جشنواره ملی یاشیل شهر، نادر الهی، ناصر فیض، سولماز نصرآبادی(صادق‌زاده)، ابوالفضل پاشا و محمد صبحدل به عنوان اعضای هیأت داوران بخش شعر این دوره از جشنواره معرفی شدند.» گفتنی است که نخستین جشنواره ملی یاشیل‌شهر در چهار بخش شعر، داستان نویسی، عکس و فیلم به صورت سراسری و در سه بخش ویژه شهرستانی، داستان‌نویسی برای دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم، عکس و فیلم موبایلی مختص مشکین‌شهر برگزار می‌شود. آخرین مهلت ارسال آثار 27 دی ماه اعلام شده است.

 کنسرت علیرضا قربانی
علیرضا قربانی، خواننده موسیقی ایرانی پوستری درباره آغاز بلیت فروشی کنسرت تازه‌اش را اطلاع‌رسانی کرده، حسام ناصری مدیریت هنری این کنسرت را برعهده دارد. روزهای برگزاری آن نیز از نوزدهم تا بیست و دوم دی ماه جاری عنوان شده است.


کتابی از محمدرضا شمس برای کودکان
محمدرضا شمس، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان و مدرس داستان‌نویسی تصویری از کتاب «ننه ماهی» که کتاب‌های طوطی نشر آن را به عهده داشته منتشر کرده است. این کتاب دربردارنده قصه‌هایی از ادبیات شفاهی کشورمان است که حمیده خسرویان تصویرگری آن را به عهده داشته. در بخشی از این کتاب آمده: «گیس‌گلابتون دختر زیبای ماهیگیر اسیر دست نامادری است؛ زن‌بابا و دخترش دور از چشم ماهیگیر گیس‌گلابتون را اذیت می‌کنند. یک روز پادشاه در میدان شهر جشنی می‌گیرد تا برای ازدواج پسرش، دختر مناسبی پیدا کند. اما زن‌بابا گیس‌گلابتون را با خودش به جشن نمی‌برد. گیس‌گلابتون از غصه آن‌قدر گریه می‌کند که ننه‌ماهی بیدار می‌شود و با جادویش به کمک او می‌آید.»

جستجو
آرشیو تاریخی