معاون وزیر آموزش و پرورش به مناسبت روز نهضت سوادآموزی در گفتوگو با «ایران» عنوان کرد
اجرای گام جدید سوادآموزی با نقشآفرینی تمام دستگاههای کشور
غزل رضایی ثانی
خبرنگار
طبق آخرین اعلام سازمان نهضت سوادآموزی، در ۴۴ سال اخیر در کشور، آمار افراد باسواد تا ۹۸ درصد افزایش یافته است. اما مأموریت سازمان نهضت سوادآموزی در آینده تغییرات زیادی خواهد داشت که هنوز جزئیات تغییرات گام بعدی این سازمان پس از آموزش خواندن و نوشتن، اعلام نشده است. طبق گفته رئیس سازمان نهضت سوادآموزی مبحث سواد به سطوح دیگری ارتقا خواهد یافت.
علیرضا عابدی، معاون وزیر آموزش و پرورش در گفتوگو با «ایران» درباره عبور از سطوح سوادآموزی و همگام شدن با تعاریف یونسکو از سواد بیان کرد: درواقع تعریفی که یونسکو از موضوع سواد در جهان دارد این است که بتوانیم برای تغییر خودمان و تغییر دیگران، آنچه را که تا کنون آموختهایم به کار بگیریم و از آن استفاده کنیم. در عین حال نکته حائز اهمیت این است که این تعریف مربوط به سال ۲۰۲۰ میشود. لیکن در سال ۱۳۸۶ مقام معظم رهبری جمله قابل تأملی درباره نهضت سوادآموزی بیان میکنند و میفرمایند که من از جریان سوادآموزی دو انتظار دارم؛ این انتظار در درجه اول توسعه سواد و در درجه دوم تعمیق سواد است.
وی در توضیح تعمیق سواد و یادگیری گفت: تعمیق سواد یعنی استفاده کردن از سواد در زندگی و تبدیل سواد به کارکرد و رفتار. طبیعتاً اگر بخواهیم تعریفی را که ما در سال ۱۳۸۶ از سواد داشتیم با تعریف یونسکو از سواد در کنار هم بگذاریم تفاوتی ندارد که هیچ، بلکه چند قدم هم جلوتر است. درواقع میتوان گفت که ما خیلی قبلتر از تعاریف امروز جهان درباره سواد، خودمان این تعریف را برای سواد داشتیم.
وی در واکنش به صحبتهای اخیر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر اینکه برای ارتقای سطح سواد و آموزش سواد رسانهای و سواد در بحث حوزه مجازی و هوشمند، آییننامهای در حال تدوین است، اما باید مشخص شود اجرای آن به عهده سازمان نهضت سوادآموزی خواهد بود یا خیر، گفت: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یک سیاستگذار و قرارگاه ملی یکی از وظایف اساسیاش پرداختن به موضوع سواد در کشور و بررسی زوایای آن است. طبیعتاً شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یک قرارگاه مهم، موضوع سواد را با دستگاههای مختلف به بحث، گفتوگو و مشارکت خواهد گذاشت. همچنین هر دستگاهی با توجه به ظرفیت خودش در مورد سواد نقشآفرینی خواهد کرد.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در ادامه گفت: علیالقاعده تا این لحظه هم اینگونه بوده و ما یک سری رفت و آمدهای کاری با شورای عالی انقلاب فرهنگی در این باره داریم ولی هنوز به حد نهایی و اعلام عمومی نرسیده است، اما با توجه به تعریف و مصوبه جدیدی که از سواد وجود دارد، حتماً در تقسیمبندی کارها و انجام وظایف نهضت سوادآموزی، تغییر خواهد کرد و سازمان به مسئولیتهای خود در این زمینه عمل میکند.
وی افزود: ما پیشتر از دوستانمان درخواست کرده بودیم که لازم است بازتعریفی از سواد در جمهوری اسلامی شکل بگیرد و تقسیم وظایفی بین دستگاهها انجام شود. طبیعتاً اگر بخواهیم مطابق تعاریف جدید، سوادآموزی را در کشور پیاده کنیم، نه تنها نهضت سوادآموزی بلکه بسیاری از دستگاههای اجرایی کشور نیز موظف خواهند بود در حوزه کاری خودشان آموزشهای لازم را به مردم بدهند و آموزش همگانی بسیار جدی گرفته خواهد شد.
عبدی در این زمینه که آیا در اینجا نهضت سوادآموزی نقش متصدی خواهد داشت یا تنظیمگر، گفت: طبیعتاً نهضت سوادآموزی متصدی نیست، نه فقط سازمان نهضت سوادآموزی بلکه هر سازمان دیگری که متصور شوید در آموزشهای همگانی و عمومی امکان تصدی ندارد زیرا تنوع موضوع زیاد است و کثرت جمعیت هم خیلی بالاست، بنابراین تقسیم وظایف دستگاهی در این مورد اتفاق خواهد افتاد. اینجا سازمان نهضت سوادآموزی به نیابت از شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاستگذار ثانویه و تنظیمگر بین دستگاههای مختلف برای توسعه سواد و تعمیق آن خواهد بود.