صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت و چهار - ۰۶ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت و چهار - ۰۶ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۷

محیط‌‌زیست خواستار حفر حلقه‌های چاه نفت خارج از تالاب بین‌المللی شد

لزوم ارزیابی توان اکولوژیکی هورالعظیم

زیست‌بوم/ سازمان حفاظت محیط‌زیست برای جلوگیری از خشک شدن بخش بکر و دست‌نخورده تالاب بین‌المللی هورالعظیم، از وزارت نفت خواست عملیات حفر حلقه چاه‌های جدید را خارج از تالاب انجام دهد. تعداد چاه‌ها بین 420 تا 800 حلقه چاه‌ جدید اعلام می‌شود. این آمار را رئیس اداره تالاب‌های اداره‌ کل حفاظت محیط‌‌زیست استان خوزستان اعلام می‌کند و می‌گوید: نقاط پیشنهادی وزارت نفت برای انجام عملیات، در محدوده امن و دست‌نخورده تالاب هورالعظیم قرار دارد. حفاری این چاه‌ها به خشک شدن و افزایش گرد و غبار در هورالعظیم منجر خواهد شد. به گفته موسی مُدهِجی، وزارت نفت تاکنون با این پیشنهاد موافقت نکرده است.
او می‌گوید: اداره‌ کل حفاظت محیط‌‌زیست خوزستان از سال‌ها پیش این پیشنهاد را مطرح کرده بود که حفاری لازم برای احداث چاه‌های جدید در میدان سهراب از بیرون تالاب هورالعظیم انجام شود و این حفاری‌ها به صورت مایل و از زیر زمین به تالاب برسد تا دیگر نیازی به خشک کردن بخش‌هایی از هورالعظیم برای توسعه میدان نباشد و کمترین خاکریزی و استحصال اراضی در این پروژه انجام شود.
او می‌گوید: نظر غیرقطعی سازمان محیط‌‌زیست این است که حتی اگر قرار بر صدور مجوز اجرای طرح توسعه میدان نفتی سهراب باشد، بهتر است مجوزهای لازم برای ایجاد هر محوطه سرچاهی به صورت جداگانه صادر شود، یعنی ابتدا برای یک محوطه مجوز داده شود و پس از آن عملکرد مجری طرح مورد ارزیابی قرار گیرد تا در صورت پایبندی به ضوابط زیست‌محیطی، مجوز ایجاد محوطه سرچاهی بعدی داده شود.
حفر و استخراج نفت در هورالعظیم در دهه هشتاد با خشک شدن بخش زیادی از تالاب هورالعظیم روبه‌رو شد و در نهایت این تالاب بین‌المللی را به یکی از کانون‌های مهم ریزگرد در استان خوزستان تبدیل کرد.
مُدهِجی با اشاره به مخالفت اولیه سازمان محیط‌‌زیست با شیوه پیشنهاد شده‌‌ توسط وزارت نفت برای حفر ۲۰ چاه جدید در قالب ۶ محوطه سرچاهی (پَد) در طرح توسعه میدان نفتی سهراب در بخش شمالی تالاب هورالعظیم به ایلنا می‌گوید: محیط‌زیست به دلیل احتمال بروز آسیب‌های زیست‌محیطی و خشک شدن بخش‌های قابل‌توجهی از هورالعظیم، با شرایط پیشنهاد شده توسط وزارت نفت برای اجرای این پروژه مخالفت کرد.
او می‌گوید: سازمان حفاظت محیط‌‌زیست تاکنون با طرح توسعه میدان نفتی سهراب یعنی حفر ۲۰ چاه جدید علاوه بر ۲ چاه موجود در این میدان موافقت نکرده است و اگر هم روزی مجوز محیط‌‌زیستی این طرح صادر شود، تلاش ما بر وارد شدن حداقل آسیب و پایین‌ترین میزان استحصال خشکی در دل تالاب در فرایند اجرای این پروژه خواهد بود.
مُدهِجی می‌گوید: در طرح توسعه میدان نفتی سهراب، مسأله فقط جانمایی محوطه‌های سرچاهی جدید نیست، بلکه پس از حفر چاه‌های تازه، باید خطوط انتقال برق، گاز و آب شور و همچنین جاده‌های دسترسی به محوطه‌های سرچاهی از محدوده خشکی نیز ایجاد شود که این موارد در کنار خطوط لوله متعدد انتقال نفت که در طرح توسعه میدان در دل تالاب کشیده خواهد شد، می‌تواند به تشدید آسیب‌های زیست‌محیطی ناشی از اجرای این پروژه دامن بزند‌.
جستجو
آرشیو تاریخی