صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت و چهار - ۰۶ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت و چهار - ۰۶ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

با حضور رئیس جمعیت هلال احمر و شهردار تهران در شورای شهر رقم خورد

امضای تفاهمنامه سه جانبه برای آموزش همگانی در حوزه ایمنی و مدیریت بحران

باید تاب‌آوری شهر را بالا ببریم

  مهسا قوی‌قلب
خبرنگار

دویست و سومین جلسه شورا در حالی برگزار شد که رئیس جمعیت هلال احمر و شهردار تهران نیز برای امضای تفاهمنامه در حوزه ایمنی و مدیریت بحران در صحن شورا حضور داشتند.
به گزارش «ایران» روز گذشته به مناسبت سالگرد زلزله بم و کشته شدن 30 هزار نفر در این فاجعه، پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر کشور و علیرضا زاکانی، شهردار تهران در جلسه شورای شهر حاضر شدند و تفاهمنامه سه جانبه‌ای میان جمعیت هلال احمر، شهرداری تهران و شورای اسلامی شهر تهران در زمینه آموزش همگانی در حوزه ایمنی و مدیریت بحران منعقد شد.
در این جلسه، رئیس جمعیت هلال احمر کشور، با بیان اینکه جمعیت هلال احمر ایران از نظر تعداد نیروها بنا بر اعلام سازمان صلیب سرخ در میان پنج کشور اول دنیا قرار دارد، گفت: ما در عرصه بین‌المللی بدون هیچ منتی برای امداد‌رسانی در حوادث گوناگون از جمله زلزله افغانستان، ترکیه، سوریه و غیره حضور داشتیم. در حال حاضر نیز 300 دستگاه آمبولانس و 600 دستگاه خودرو نجات وارد کشور شده و بزودی مشغول به کار می‌شوند. نگاه ما در آموزش، محله محوری است. چندی پیش هم در این زمینه به جوانان تهران آموزش امدادرسانی داده شد تا در زمان مخاطرات بتوانند کمک رسان باشند.
کولیوند در زمینه ارسال اقلام امدادی و نیرو به غزه خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم بتوانیم از طریق مصر خدمات‌رسانی به مردم غزه را دنبال کنیم.

ساماندهی تاکسی‌های اینترنتی، بزودی
شهردار تهران، در حاشیه جلسه شورای شهر، در جمع خبرنگاران، گفت: موضوع ساماندهی تاکسی‌های اینترنتی در هیأت دولت مطرح شده و در این خصوص قرار است کمیته‌ای برای ساماندهی آن تشکیل شود. البته در زمینه صدور مجوزهای تاکسی‌های اینترنتی یک اختلاف نظر وجود دارد، اینکه از یک صنف مجوز بگیرند یا از شهرداری. با این همه نظر من این است که مجوز را باید از شهرداری بگیرند چون قاعده هم این چنین است.

روند نوسازی بافت‌های فرسوده
 2برابر شده است
علیرضا زاکانی با اشاره به بیستمین سالروز فاجعه زلزله بم، عنوان کرد: نزدیک به ۱۳هزار بافت ناپایدار شهری در تهران داریم. نوسازی این بافت‌ها از مسئولیت‌های ماست و طی این دو سال، کار نوسازی در این بافت‌ها دو برابر شده است. چون معتقدیم بافت قدیمی باید با بافت درستی که چهارچوب مناسبی دارد، جایگزین شود. همچنین رفع خطر از کالبد شهر مهم است که برای آن سازمان بحران اقدام جدی انجام داده و این نقاط را شناسایی کرده است.
باید سطح ایمنی شهر را افزایش دهیم
مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به روز پنجم دی ماه، روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی، این روز را یکی از رویدادهای مهم ثبت شده در تقویم رسمی کشور دانست و افزود: زلزله بم، آخرین زلزله کشور ما نبود، پس از آن زمین لرزه‌های مقیاس بزرگ دیگری در شهرهایی از جمله اردبیل، کرمانشاه و لرستان به وقوع پیوست و متأسفانه تلفات جانی و خسارات مالی زیادی به همراه داشت. اگر در تهران زلزله بزرگ مقیاس رخ دهد، ما شاهد فاجعه بزرگ تاریخ خواهیم بود و اثرات و تبعات آن بسیار وحشتناک خواهد بود. از این رو در همه حال باید به فکر باشیم و با برنامه‌ریزی‌های درست در تمامی حوزه‌ها بخصوص در بحث مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و سایر تأسیسات شهری، خود را در برابر این رخدادها ایمن کنیم و تاب‌آوری شهر را بالا ببریم.

 نمایشگاه خودرو بیش از هر نمایشگاهی ترافیک ایجاد می‌کند
رئیس شورای شهر تهران درباره تصویب طرح جامع ترافیک، بیان کرد: در این خصوص نظر قانون مطرح است، اگر طرح در شورا تصویب نشود، غیرقانونی است. ما هرچه منطق و قانون به میان گذاشتیم به نتیجه نرسید و به هیأت حل اختلاف رسید. سازمان زیباسازی از پیش قرارداد داشت و نمی‌توانست قراردادها را لغو کند.
چمران با بیان اینکه با وجود برگزاری نمایشگاه خودرو در شهر آفتاب در بهمن ماه، مجدداً نمایشگاه اتومبیل اسفندماه در نمایشگاه بین‌المللی برگزار می‌شود، افزود: نمایشگاه خودرو بیش از هر نمایشگاه دیگری ازدحام ایجاد می‌کند.

تصویب کمک 5 میلیاردی
 برای آزادی مادران زندانی
در آستانه ولادت حضرت زهرا(س) و به مناسبت گرامیداشت مقام مادر و روز زن، دو فوریت طرح کمک به آزادسازی مادران زندانی با محکومیت مالی، با آرای موافق اعضا، در صحن شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسید.
سوده نجفی، عضو هیأت رئیسه شورا در خصوص این طرح توضیح داد: با توجه به نزدیکی ولادت حضرت زهرا(س) و گرامیداشت مقام زن و مادر در خانواده و لزوم تداوم این وظیفه مهم بویژه برای کودکان و با هدف کاستن از پیامدها و عواقب زندانی شدن زنان، طرح آزادسازی زنان زندانی با محکومیت مالی با قید دوفوریت ارائه می‌شود.
مهدی چمران نیز درباره این طرح گفت: با توجه به نزدیکی ولادت حضرت زهرا(س) و اینکه این اتفاق باید به این مناسبت صورت بپذیرد، این طرح با قید دو فوریت ارائه می‌شود تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، زندانیانی که محکومیت‌های مالی دارند و در شرایط سختی به سر می‌برند، با این کمک آزاد شوند.
گفتنی است پیشنهاد ۵ میلیاردی برای این منظور، با اکثریت آرای اعضا، تأیید شد و به تصویب رسید.

جستجو
آرشیو تاریخی