صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت و سه - ۰۵ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت و سه - ۰۵ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۹

مراکز فنی و حرفه‌ای در دولت سیزدهم 39 درصد افزایش یافته است

آموزش بیش از یک میلیون مهارت‌آموز در دو سال اخیر


بر اساس آخرین آمار از سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، از شهریور ماه سال 1400 تا 6 ماه نخست امسال نزدیک به یک میلیون نفر آموزش‌های مهارتی را در مراکز آزاد و دولتی سپری کرده‌اند.
سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با افزایش ۳۹ درصدی مراکز فنی و مهارتی در دولت سیزدهم موفق به توسعه آموزش‌ها در حرفه‌های مختلف شده است. اکنون بیش از ۱۷ هزار و ۲۱۵ مرکز فنی و حرفه‌ای در کشور اقدام به ارائه آموزش‌های مهارتی می‌کنند.
این آموزش‌ها در مراکز دولتی با رشد 16 درصدی و در مراکز آزاد با رشد 18 درصدی همراه بوده است.
این سازمان برای 19 گروه از اقشار مختلف مردم آموزش‌های مهارتی را ارائه می‌کند؛ آموزش‌ها نیز در قالب طرح‌های مختلف از جمله آموزش در «محیط کار واقعی»، طرح «نخلستان» برای اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، طرح «کاد» برای دانشجویان دانشگاهی و طرح «تابستانه» برای دانش‌آموزان در نظر شده است که این آموزش‌ها در قالب استانداردهای آموزشی شایسته از سوی مراکز دولتی و آزاد ارائه می‌شود.

اتصال کارجویان به بازار کار با حلقه مفقوده مهارت‌آموزی
امروزه مهارت‌آموزی یکی از راهکارهای ایجاد اشتغال و امنیت شاغلان محسوب می‌شود، افراد متخصص و ماهری که دارای تخصص و مهارت باشند به راحتی می‌توانند در بنگاه‌ها و واحدهای اقتصادی مشغول به‌ کار شوند.
دولت سیزدهم با توسعه چتر مهارت‌آموزی و افزایش آموزش‌ها درصدد است تا با ارائه آموزش‌ها و دوره‌های مهارت‌آموزی افراد را ملزم به کسب تخصص در رشته‌ها و حرفه‌های مختلف کند، تا از این طریق بر اساس نیاز بازار کار افراد جذب واحدهای اقتصادی شوند.
مهارت‌های فنی و حرفه‌ای منجر به ارتباط بین علم و صنعت می‌شود. افراد با فراگیری آموزش‌ها در مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها و بعد از آن سپری کردن دوره‌های کوتاه‌مدت فنی و حرفه‌ای می‌توانند با کسب تجربه وارد بازار کار شوند.
سازمان آموزش فنی و حرفه‏‌ای یکی از نهادهای زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان متولی ارائه آموزش‌های مهارتی در تربیت نیروهای انسانی ماهر و تزریق آنها به واحدهای تولیدی و صنعتی است.
اشتغال و مهارت‏ آموزی دو حلقه متصل و پیوسته به‌هم است که بدون داشتن مهارت، افراد قادر به جذب در بازار کار نخواهند بود و یا مجبور هستند در کارهای ساده که از نظر سطح حرفه‌ای در رده پایین‌تر است با کمترین حقوق و مزایا جذب شوند.
هزینه‌کرد روی مهارت‌های فنی و حرفه‌ای یک نوع سرمایه‌گذاری بلندمدت است که باعث توانمندی افراد و جذب آنان در محیط کار می‌شود.
در بعضی از مشاغل افراد به علت نداشتن مهارت از جذب در آن شغل باز می‌مانند که منجر به بیکاری یا جست‌وجوی شغل می‌شود.
از این‌رو بی‌تردید سرمایه‌گذاری در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ارزشمند است، زیرا نیروی انسانی ماهر موجب رونق بازار کار و رشد و توسعه اقتصادی می‌شود.

80درصد آموزش‌دیدگان فنی و حرفه‌ای جذب بازار کار می‌شوند
طبق آمارهای سازمان فنی و حرفه‌ای کشور حدود 80 درصد از کارجویان که دوره‌های مهارتی و آموزشی را در آموزشگاه‌ها یا محیط کار واقعی سپری کرده‌اند، اکنون در رشته‌های مختلف وارد بازار کار می‌شوند و نسبت به افرادی که بدون تخصص هستند شانس بیشتری در فرصت‌های شغلی دارند.
اکنون بسیاری از واحدهای اقتصادی به خاطر نداشتن نیروی ماهر معطل مانده است و کارفرمایان از این امر گله‌مند هستند. در همین راستا نداشتن مهارت‌های فنی و حرفه‌ای باعث بازماندن افراد از کار مورد علاقه‌شان شده است.
در همین راستا، نه تنها کارجویان بلکه فارغ التحصیلان دانشگاهی نیز برای کسب آموزش‌ها و تخصص و تجربه‌گرایی وارد آموزش‌های مهارتی می‌شوند. این موضوع نشان می‌دهد که صرف داشتن مدرک و مدرک‌گرایی منجر به ورود افراد به بازار کار نمی‌شود، بلکه در کنار مباحث علمی نیاز به فراگرفتن مهارت‌های تجربی و تخصصی در محیط‌های کار واقعی است.
این نوع آموزش‌ها بالطبع از بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی کاسته است. دولت سیزدهم به موضوع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی تأکید کرده است. در همین راستا معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال و معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت کار و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تفاهمنامه سه‌جانبه آموزش ۵۰ هزار مهارت‌آموز جویای کار را به امضا رساندند.
طبق این تفاهمنامه سازمان آموزش فنی‌ وحرفه‌ای کشور در ازای هزار میلیارد ریال به ۵۰ هزار مهارت‌آموز جویای کار آموزش‌ فنی‌وحرفه‌ای ارائه می‌کند.

 

برش

آموزش‌های مهارتی، راهکار ایجاد اشتغال
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این‌باره با تأکید بر اینکه آموزش‌های فنی و مهارت‌آموزی مهم‌ترین راه ایجاد اشتغال است، گفته است که سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای رسالت مهم و تأثیرگذاری در این بخش دارد.
«محمود کریمی‌بیرانوند» اظهار کرده است: آموزش‌های مهارتی متناسب با بازار کار و در راستای اشتغال متقاضیان باید ارائه شود. همچنین نیازسنجی مراکز آموزشی در جهت تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر با توجه به نیاز بازارهای کار، نوعی سرمایه‌گذاری روی نیروی انسانی دارای مهارت است.
طبق گفته وی، تمام تلاش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کمک به ارتقای سطح آموزش‌ها، به‌روز کردن تجهیزات و همچنین حمایت از افرادی که آموزش‌های مهارتی را در این مراکز دیده‌اند با پرداخت تسهیلات و دیگر امکانات است.

جستجو
آرشیو تاریخی