صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت و سه - ۰۵ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت و سه - ۰۵ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای‌مجازی

افسانه سه مغ پارسی
سهیل اسعد، فعال فرهنگی آرژانتینی‌الاصل ، با انتشار عکسی به مناسبت میلاد حضرت مسیح(ع) به ولادت این حضرت و افسانه سه مغ پارسی اشاره داشته و دراین باره نوشته است: «روایتی از حضور سه مغ/ پادشاه/ فرزانه در انجیل  وجود دارد که مبتنی بر حضور سه شخصیت شرقی(به احتمال زیاد ایرانی) در زمان ولادت حضرت عیسی در زادگاه ایشان است. این سه شخصیت که احتمالاً روحانیون زرتشتی بوده‌اند بعداز دیدن رؤیایی برای درک محضر حضرت عیسی(ع) از سرزمین خود حرکت می‌کنند و همزمان با ولادت این پیامبر الهی به زادگاه ایشان می‌رسند و هدایایی متشکل از زر، صمغ کندر و مرمکی را برایشان به ارمغان می‌آورند. یکی از مواردی که همه ساله در سالروز ولادت حضرت مسیح(ع) مورد گرامیداشت قرار می‌گیرد داستان این سه شخصیت است که در زبان اسپانیایی به
 Los Reyes magos معروف هستند.

باید ایمان بیاوری تا بفهمی
وحید یامین‌پور هم اشاره‌ای به میلاد حضرت مسیح داشته و با انتشار یک استوری در صفحه اینستاگرامش نوشته: «مسیحیت، بشر را در تشویق همیشگی خروج از گناه می‌شناسد؛ اضطرابی دائمی برای رها شدن از فلاکت بودن در دنیا که مسیح(ع) آمده تا گناه بشر را به دوش بکشد و از این اضطراب دائمی برهاند. همین احساس غربت در این خانه گذرا – که وطن نیست- نشانه‌ای از لطف و کشش خداست. به تعبیرسنت اگوستین نخستین فیلسوف و متکلم بزرگ مسیحی، انسان فقط در شهر خدا آرام می‌گیرد. شهری که قرارگاه انسان کامل -مسیح- است. و تو ای انسان! اگر درکی از حقایق متعالی نداری نشان آن است که عقلت از نور اشراقی بی‌بهره است؛ بنابراین باید «ایمان بیاوری تا بفهمی.»

در به روی شما گشوده خواهدشد
 محمد بحرانی با انتشار یک تصویر، تولد حضرت مسیح(ع) را تبریک گفته و در این باره نوشته: «درخواست کنید، خواهید گرفت، جست و جو کنید، خواهید یافت، در بزنید، در به روی شما گشوده خواهدشد.»


یک شهرت جهانی دیگر
محمد معتمدی در صفحه اینستاگرامش از انتخاب پروژه «انتظار» به عنوان بهترین آلبوم سال در کشور هلند خبر داد. شرکت «جاست لیسن ریکوردز» آلبوم مشترک محمد معتمدی و رامبراندتریو را در کلیسای قدیمی اُرگل پارک آمستردام به صورت زنده ضبط و منتشر کرد. این آلبوم با عنوانِ «انتظار» پاییز امسال منتشر شد و حالا نشریه معتبر «nrc»که یکی از معتبرترین نشریات هلند است، آلبوم «انتظار» را به عنوان بهترین آلبوم سال در کشور هلند معرفی کرده است. در اجرای آلبومِ «انتظار» از سازهای قدیمی، اُرگ‌های قدیمی، هارپسیکوردهای قدیمی و سازهای باستانی و قدیمی اروپایی استفاده شده است.

 شبی به یاد فروغ شعر فارسی
اسماعیل امینی از نخستین شب شعرکیمیا خبر داده که همزمان با زاد روز فروغ فرخزاد، شنبه 9 دی ماه در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود. در این مراسم که اجرای آن به عهده سهیل محمودی است، اسماعیل امینی هم سخنرانی دارد. رونمایی از مجموعه شعر «ازکیمیای نام تو» و اجرای گروه اردیبهشت به رهبری حمید عسگری از دیگر بخش‌های این برنامه است.
واکنش آدم‌ها چگونه است؟
حسین علیشاپور، خواننده موسیقی سنتی دراستوری خود به واکنش افراد نسبت به یکدیگر اشاره کرده و در این باره نوشته: «وقتی در معرض توجه قرار می‌گیرید، همگان شما را می‌بینند... شما نمی‌توانید نگاه‌ها را تفکیک کیفیتی کنید. افراد مغرض و بیمار شما را می‌بینند و واکنششان مغرضانه و بیمار گونه است. افراد مهربان و منصف هم شما را می‌بینند و واکنششان مهربانانه و منصفانه است. جامعه پر از هر دو قشر است.

جستجو
آرشیو تاریخی