صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت و سه - ۰۵ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت و سه - ۰۵ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۲

اخبار

مخبر در دیدار با خانواده شهید ارمنی در آستانه آغاز سال ۲۰۲۴ میلادی:
وحدت ایرانیان از هر قوم و مذهب مدیون جانفشانی شهدا است

معاون اول رئیس جمهور به مناسبت میلاد خجسته پیامبر رحمت و سعادت حضرت عیسی مسیح(ع) و در آستانه آغاز سال ۲۰۲۴ میلادی با خانواده شهید ارمنی «گاگیک تومانیان» در فضایی صمیمی دیدار و گفت‌و‌گو و از ایثارگری‌ها، صبر و مقاومت خانواده این شهید گرانقدر تجلیل کرد. به گزارش ایرنا، محمد مخبر در این دیدار با تأکید براینکه تمامیت ارضی و استقلال کشور مدیون جانفشانی شهدا و صبر خانواده شهدا است، تصریح کرد: رابطه عاطفی بین مردم ایران و اقلیت‌ها بی‌نظیر است و این وحدت بین تمام ایرانیان از هر دین، مذهب و قومی نتیجه خون پاک شهیدان است.
وی با تأکید بر اینکه دولت خود را موظف به رسیدگی به وضعیت خانواده شهدا می‌داند، با اهدای لوح سپاس از تلاش‌ها، ایثارگری‌ها و جانفشانی و صبر خانواده شهید تومانیان قدردانی کرد. معاون اول رئیس جمهور همچنین روز گذشته در پیام‌های جداگانه‌ای به نخست‌وزیران و همتایان خود در کشورهای مسیحی، ضمن تبریک آغاز سال نوی میلادی ۲۰۲۴ بر ضرورت توقف جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه تأکید کرد.

 

نصب ۸ فروند موشک کروز ضدکشتی بر ناوشکن جماران

در راستای ارتقای توان موشکی شناورهای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، ناوشکن جماران به ۸ فروند موشک کروز ضدکشتی مجهز شده است. به گزارش تسنیم، ناوشکن جماران که اولین محصول پروژه موج بود و در سال 1388 از آن رونمایی شد تا پیش از این به 4 فروند موشک کروز ضدکشتی مجهز بود که به این ترتیب تعداد موشک‌های آن به دو برابر افزایش پیدا کرده است. با افزایش تعداد موشک‌های کروز ضدکشتی ناوشکن‌های ایرانی توان رزم سطحی آنها به‌صورت قابل‌ملاحظه‌ای افزایش پیدا خواهد کرد و این مهم یک گام مؤثر در ارتقای قدرت دریایی کشور است.

 

در نشست شورایعالی قوه قضائیه انجام شد
تبیین رئیس‌عدلیه
از عوامل تأخیر در رسیدگی‌ پرونده‌ها

رئیس قوه قضائیه در تبیین و تشریح موشکافانه و تخصصی برخی علل و عوامل تأخیر در رسیدگی‌ها به مقوله «اختلاف در تعیین صلاحیت‌ها میان قضات و مراجع قضایی برای رسیدگی به یک پرونده» که گاه به فرایندی یک‌ساله تبدیل می‌شود، اشاره کرد و گفت: چنانچه همان قاضی اول، تأمل و دقت بیشتری به خرج دهد و با مقام بالاتر  یا قضات دیوان‌عالی کشور مشورت کند چنین زمان طولانی‌ای صرف نمی‌شود. به گزارش میزان، حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در نشست شورایعالی قوه قضائیه با اشاره به برخی دلایل دیگر تأخیر در رسیدگی از جمله تأخیر در وصول پاسخ استعلامات و کشف یک جرم در اثنای رسیدگی به یک اتهام به قضات توصیه کرد رسیدگی به پرونده را با توجیه «عدم وصول پاسخ استعلام» و «منوط کردن رسیدگی به تکمیل تحقیقات در پرونده دوم» متوقف نکنند  یا در صورت ضرورت، چرایی تأخیر مرجع مورد استعلام را پیگیری کنند. وی در ادامه به مقامات قضایی ذی‌ربط دستور داد تا بر روند رسیدگی‌ها به پرونده‌هایی که علاوه‌بر جنبه‌های حقوقی، واجد ابعاد سیاسی و اجتماعی هستند نیز نظارت بیشتری داشته باشند تا آسیبی از ناحیه این ابعاد و اطرافِ غیرحقوقی به وقوع نپیوندد. رئیس عدلیه در بخش دیگری از این نشست بااشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری ناظر بر اهمیت انتخابات و مشارکت سیاسی مردم در نظام جمهوری اسلامی گریزی زد و گفت: امامین انقلاب همواره بر مقوله برگزاری باشکوه انتخابات تأکید داشته‌اند، لذا ما نیز در قوه قضائیه در بخش‌های مختلف بویژه حوزه دادستان‌ها و بخش پیشگیری، موظف و مکلف هستیم در راستای برگزاری انتخاباتِ هرچه پرشورتر و امن‌تر، تلاش و کمک کنیم.

 

لایحه عفاف و حجاب برای بار دوم به مجلس برگشت داده شد

سخنگوی شورای نگهبان  با اشاره به باقی ماندن برخی ایرادات و ابهامات در لایحه عفاف و حجاب از ارجاع مجدد این لایحه برای اعمال اصلاحات لازم به مجلس شورای اسلامی خبر داد. به گزارش ایسنا، هادی طحان‌نظیف با بیان اینکه در بررسی‌ها مشخص شد بسیاری از ایرادات و ابهامات مطرح شده در مرحله قبل برطرف شده است و هر زمان مجلس ایرادات و ابهامات باقی‌مانده را اصلاح کند، ما نیز لایحه اصلاح‌ شده را مجدداً بررسی و نظر نهایی شورای نگهبان را اعلام خواهیم کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی