صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت و سه - ۰۵ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت و سه - ۰۵ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۲

در یک پیگیری جهادی و با همکاری فرابخشی دستگاه‌ها

تفاهمنامه همکاری احداث مجموعه بزرگ ورزشی تهران امضا شد

سه ماه پس از موافقت و دستور رئیس‌جمهور برای ساخت یک ورزشگاه مدرن و جدید در تهران، روز گذشته تفاهمنامه همکاری احداث مجموعه بزرگ فرهنگی ورزشی شهر تهران، با حضور معاون اول رئیس‌جمهور امضا شد. در این مراسم علاوه بر محمد مخبر، وزیر نفت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، معاون اجرایی رئیس‌جمهور، شهردار تهران، وزیر ورزش و سرپرست آستان حضرت امام خمینی(ره) حضور داشتند. مختصات این طرح بزرگ، نشان می‌دهد که این پروژه به صورت فرابخشی و با همکاری دستگاه‌های مختلف درون و بیرون دولت اجرا خواهد شد. پیمانکار طرح یک شرکت چینی است که تجربه ساخت ورزشگاه‌های مدرن را در دنیا دارد. با وجود این، مجموعه بزرگ ورزشی تهران در مرحله طراحی و ساخت، با همکاری شرکت‌ها و مجموعه‌های داخلی ساخته خواهد شد.
رئیس‌جمهور 20 شهریورماه امسال در مراسم تقدیر از قهرمانان و مدال‌آوران ورزش ایران، دستور داد یک ورزشگاه مدرن و آبرومند در پایتخت احداث شود. آیت‌الله رئیسی اعلام کرد: «این مخارج، هزینه نیست و سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود و ساخت آن ضرورت دارد.» این دستور پس از آن صادر شد که ماه‌های قبل از آن، ورزشگاه آزادی دستخوش مشکلات و اتفاقاتی شده بود، تا جایی که خرابی سکوهای این ورزشگاه ۵۰ ساله در آستانه برگزاری لیگ قهرمانان آسیا، موجب طعنه برخی کشورها شده بود. حالا ورزشگاه جدید در 370 هکتار وسعت، با تعریف همه امکانات ورزشی، حتی بیشتر از ورزشگاه آزادی، در تهران ساخته خواهد شد تا پاسخگوی نیازهای ورزشی داخلی و بین‌المللی ایران باشد.

مخبر: همه ابعاد طرح بررسی شده است
 معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم امضای این تفاهمنامه با اشاره به اینکه تمامی ابعاد مختلف این طرح به صورت جهادی پیش رفته است، گفت: یکی از ویژگی‌های بارز این طرح این است که همه ابعاد و جوانب مختلف طرح به‌دقت بررسی شده و مسائل مختلف مرتبط با آن مدنظر قرار گرفته است. محمد مخبر، تأمین منابع مالی برای اجرای این طرح را از طریق تهاتر نفت عنوان کرد و گفت: این روش تأمین مالی سابقه کمتری در کشور دارد و اطمینان‌بخش است. وی با اشاره به اینکه از زمان دستور رئیس‌جمهور تا تصمیم‌گیری و تدوین این تفاهمنامه مدت زیادی سپری نشده است، اظهار کرد: انتظار این است که این پروژه در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتیجه برسد و مردم و جوانان هر چه زودتر بتوانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.
معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: براساس تفاهمنامه و مذاکراتی که با پیمانکار اجرای این پروژه انجام شده، باید برای ساخت این مجموعه از تمام ظرفیت‌های داخلی استفاده شود و در طراحی و ساخت این ورزشگاه، الگوی ایرانی ـ اسلامی نیز رعایت شود.

پاسخ منصوری به شبهات مطرح شده
معاون اجرایی رئیس‌جمهور نیز در این مراسم به برخی از سؤالات و شبهات درباره این طرح پاسخ داد.
محسن منصوری درباره چرایی اجرای این پروژه از سوی شرکت چینی گفت: این امر به دلیل آن است که با کشور چین خط تبادل مالی داریم و منابع پروژه را از طریق تهاتر نفت با طرف چینی تأمین خواهیم کرد. ضمناً در همه مراحل کار از طراحی تا اجرا از ظرفیت شرکت‌های همکار داخلی نیز استفاده خواهد شد.
وی درباره شبهه مطرح شده درباره جانمایی این مجموعه هم گفت: عده‌ای گفته‌اند مکان این مجموعه روی گسل است؛ در حالی که مطالعات کامل زمین‌شناسی و بررسی‌های فنی در این زمینه انجام شده و مشکلی وجود ندارد.
معاون اجرایی رئیس‌جمهور نزدیکی به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) و فرودگاه مهرآباد و نیز دسترسی به شبکه حمل و نقل کشور و شبکه بزرگراهی را از دیگر دلایل جانمایی این ورزشگاه برشمرد و گفت: برای پیگیری مراحل اجرای این طرح، کمیته راهبری تشکیل خواهد شد و شرکت چینی نیز متعهد شده که در کوتاه‌ترین زمان ممکن این پروژه را تکمیل کند.

هاشمی: سرانه ورزشی تهران
دو برابر می‌شود
وزیر ورزش و جوانان هم با تأکید بر اینکه احداث این مجموعه می‌تواند سرانه ورزش تهران را به دو برابر افزایش دهد، گفت: این مجموعه به نیازهای تمامی رشته‌های ورزشی در عرصه جهانی پاسخ خواهد داد و دغدغه‌ای برای میزبانی مسابقات بین‌المللی رشته‌های ورزشی نخواهیم داشت.
کیومرث هاشمی با بیان اینکه شرکت‌های چینی در ساخت ورزشگاه‌ها سرآمد هستند، اضافه کرد: شرکتی که قرار است این مجموعه را احداث کند نیز شرکتی معتبر است که بیش از صد پروژه مشابه را در دنیا به اجرا رسانده است.
انصاری، سرپرست تولیت آستان حضرت امام خمینی(ره) نیز در این جلسه شبهات وارد شده درباره زلزله و فرونشست در شهر آفتاب را رد کرد و با توجه به مطالعات پیشین و بررسی همه جوانب در شهر آفتاب و حرم حضرت امام(ره) این نقطه را مناسب‌ترین مکان برای احداث چنین مجموعه بزرگی برای شهر تهران دانست.

جستجو
آرشیو تاریخی