صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت و دو - ۰۴ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت و دو - ۰۴ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای‌مجازی

 خوشحالی از پیگیری طرح قدیمی
آزیتا موگویی، کارگردان و تهیه‌کننده در واکنش به اینکه بعد از سال‌ها پیگیری گروه‌های مختلف، عملیات محوطه‌سازی مجموعه تئاتر شهر آغاز شده، نوشته: «هر طرحی، هر اقدامی باید برای حفظ و ارزش‌آفرینی بیشتر برای این بنای باشکوه و پر از خاطره باشه. یقین دارم که مدیر لایق تئاتر شهر در مسیر صحیح حرکت می‌کنه.»

کتابی خواندنی درباره شهید حاج قاسم سلیمانی
هادی شیرازی، نویسنده و مدیر انتشارات خط مقدم در یک استوری، مطالعه کتاب «نامزد گلوله‌ها» با عنوان فرعی «سفری به زندگی شهید حاج‌قاسم سلیمانی» را به دنبال‌کنندگان صفحه‌اش پیشنهاد داده؛ مرتضی سرهنگی در این کتاب که با همکاری محمدعلی آقامیرزایی و محبوبه عزیزی پیش روی علاقه‌مندان قرار گرفته، روایتی جذاب از زندگی سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی را نوشته است. در توضیحات این کتاب آمده: «نامزد گلوله‌ها، مسافرت کوتاهی است از صبح قنات ملک پرچشمه تا نیمه‌شب سرد فرودگاه بغداد. ادای دین مؤلف کتاب، مرتضی سرهنگی، به کسی که می‌دانیم ترکش‌ها و گلوله‌های بی‌معرفت، سال‌ها دنبال او بودند.»

جایزه‌ای برای داستان کوتاه
پژمان بازغی، بازیگر سینما و تلویزیون در تازه‌ترین نوشته خود فراخوان ششمین دوره جایزه ارغوان، داستان کوتاه با موضوع تردید را به اشتراک گذاشته؛ این جایزه به همت مؤسسه ارغوان هفت‌رنگ برگزار می‌شود. در بخشی از اطلاعات این فراخوان اسامی چهره‌هایی نظیر فرهاد توحیدی و محمد چرمشیر به عنوان هیأت انتخاب و ازجمله اعضای هیأت داوران هم احمدپوری و حسین سناپور آورده شده ‌است. علاقه‌مندان کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند سری به صفحه این هنرمند یا سایت برگزاری بزنند.

یادی از یک فیلم
روح‌الله حجازی، کارگردان و تهیه‌کننده سینما در استوری خود بخش کوتاهی از فیلم «سپیده» را با دنبال‌کنندگان صفحه‌اش به اشتراک گذاشته است. فیلم «سپیده» با بازی پریوش نظریه و آرش مجیدی، روایتگر زندگی زن و شوهری است که بعد از سال‌ها بچه‌دار می‌شوند، اما بعد از مدتی متوجه می‌شوند که زن مبتلا به نوعی بیماری شده است که باید بین زنده ماندن خودش یا فرزندش یکی را انتخاب کند. فیلم سینمایی سپیده در ژانر درام و اجتماعی، سال ۱۳۹۰ به اکران درآمد و با کسب امتیاز خوب از سوی مخاطبان توانست در رده آثار موفق جای گیرد.

مسترکلاسی برای فیلمبرداری
هومن بهمنش، مدیر فیلمبرداری در استوری خود خبر از برپایی مسترکلاس فیلمبرداری سینما با عنوان «از تصور تا تصویر» خبر داده است. آنطور که در این خبر آمده، تدریس این مسترکلاس را هومن بهمنش برعهده دارد. این دوره در 30 جلسه سه‌ساعته تئوری و عملی، در مجموع 90 ساعت و طی سه ماه برگزار می‌شود. برخی از عناوین این دوره در بخش تئوری، زیبایی‌شناسی و قاب‌بندی در عکاسی و فیلمبرداری، مبانی فیلمبرداری آنالوگ، شناخت دمای رنگ نور، تحلیل و درک فیلم و در بخش عملی نیز کارگاه عکاسی در لوکیشن داخلی/خارجی و کارگاه نورپردازی فیلم نام دارد.

نوشته خسروشاهی درباره چهره سرشناس تبریزی
حامد خسروشاهی، نویسنده و فعال رسانه‌ای در تازه‌ترین نوشته خود، چند سطری را درباره یکی از فعالان اجتماعی تبریز و آثارش با مخاطبان به اشتراک گذاشته که در آن می‌خوانید: «بچه‌های تبریز جناب دکتر حاج علی قادری را می‌شناسند البته به عنوان یک نظامی و فعال اجتماعی که دست بر کارهای خیر دارد و اخیراً کمپین نان شب را مدیریت می‌کرد. حاج علی دو کتاب واقعاً ارزشمند دارد؛ اولی با عنوان «با فیلسوف شرق در تبریز» که روایت یک هفته همراهی شبانه‌روزی با مرحوم علامه جعفری در تبریز، کندوان، مرند و... است و چقدر بااهمیت است که یک نفر در آن برهه زمانی، فهم اهمیت روایت را داشته و این اتفاقات را نوشته. کتاب دوم یک سفرنامه است. سفر به قبله عشق، سفرنامه کربلا و عتبات عالیات، با این تفاوت که این سفر در زمانی انجام می‌گیرد که صدام هنوز صدر قدرت در عراق را در اختیار دارد و راه کربلا پس از قریب به سه‌دهه بسته بودن برای ایرانی‌ها باز شده. در میان این همه سفرنامه که طی سال‌های گذشته از سفر عتبات (مخصوصاً در ایام اربعین) نوشته شده و بیشترشان را خوانده‌ام، سفرنامه حاجی قادری تازگی داشت برایم. حاج آقا قادری از شاگردان مرحوم استاد آذرتاش آذرنوش در دانشگاه تهران هستند و مسلط به عربی هم در گفتار و هم در نوشتار؛ این وجه حاجی هم برای بچه‌های تبریز مغفول مانده است.»

جستجو
آرشیو تاریخی