صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت و دو - ۰۴ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت و دو - ۰۴ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

کتاب

در نشست خبری شانزدهمین دوره جایزه جلال آل‌احمد عنوان شد
جلال در «ولایت عزرائیل» به نژادپرستی اسرائیل اعتراض کرد
علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به اینکه در یکصدمین سالگرد تولد جلال آل‌احمد قرار داریم بر ضرورت توجه و بازخوانی نگاه جلال به مسأله فلسطین با توجه به «ولایت عزرائیل» وی تأکید کرد.
 
ادبیات در صدر عناوین و فروش
آنطور که در بخشی از گزارش ایبنا آمده، رمضانی در نشست خبری شانزدهمین دوره جشنواره ادبی جایزه جلال آل‌احمد گفت: «آنچه از لحظه انتشار فراخوان برپایی این دوره جایزه جلال تا زمان اختتامیه یعنی ششم دی مورد تأکید است رونق ادبیات داستانی است که برگزاری این جایزه یک قطعه از این اتفاق در کنار آموزش و کمک به تولید آثار ادبی است. ادبیات در آیینه آمار کتاب کشور پرعنوان‌ترین، پرشمارترین، پرخوان‌ترین و پرامانت‌ترین رده موضوعی و نیز پرفروش‌ترین است.»
وی با بیان اینکه هر سال در دوره‌ای از جایزه ادبی جلال، این شخصیت بزرگ ادبی برای ما ارمغانی دارد، افزود: «سال گذشته با هفتادمین سالگرد انتشار غربزدگی مصادف بودیم و به بازخوانی و تدارک برنامه‌هایی مرتبط با این اثر پرداختیم. امسال نیز در دوره شانزدهم نیازمند توجه جدی به کتاب «ولایت عزرائیل» جلال با توجه به تنش‌های غزه هستیم. جلال به‌عنوان یک نخبه و روشنفکر سال ۴۱ به دعوت دولت جعلی اسرائیل به آنجا سفر کرد ولی در اثر خود به نام «ولایت عزرائیل» به نژادپرستی رژیم صهیونیستی اعتراض کرد. این اثر در مجله رواق نیز منتشر شد و واکنش رهبر معظم انقلاب را نیز در پی داشت. جلال حتی در دوره‌ای که توبه از جریان چپ و روشنفکری نکرده بود به مسأله اسرائیل و فلسطین توجه داشت.»
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران ادامه داد: «وقتی یک فارسی‌زبان خارجی از جایزه جلال به‌عنوان نوبل ادبیات یاد می‌کند به اهمیت این جایزه واقف می‌شویم. برای حمایت از برگزیدگان جایزه جلال نیز گام‌های مفیدی برداشته شده از جمله در دو سال اخیر برگزیدگان این جایزه عضو بنیاد نخبگان شده‌اند و کتاب‌های برگزیده نیز توسط معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای کتابخانه‌های عمومی خریداری می‌شود.»
رمضانی همچنین با تأکید بر اینکه محدودیتی برای تأمین جایزه شایستگان تقدیر و برگزیدگان جایزه جلال وجود ندارد، گفت: «به داوران توصیه شده در تمام بخش‌ها برگزیده و شایسته تقدیر داشته باشیم و اگر اثری از نظر ویژگی فنی و آیین‌نامه‌ای ممتاز است برگزیده شود. البته تصمیم‌گیری نهایی به داوران بستگی دارد ولی ما در این زمینه توصیه به سختگیری نکردن در عین پرهیز از سهل‌گیری مضر داریم.»
 
 افزایش جوایز شانزدهمین دوره
وی در بخش دیگری از گفته‌های خود از افزایش جایزه برگزیدگان از مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان دوره قبل به ۴۰۰ میلیون تومان در دوره شانزدهم و افزایش جایزه شایستگان تقدیر از ۵۰ به ۱۰۰ میلیون تومان خبر داد.
در بخش دیگری از این نشست، حامد محقق، معاون شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران در سخنانی به بیان اطلاعاتی درباره روند اجرایی جایزه جلال پرداخت و گفت: «در بخش مستندنگاری ۸۹۳ عنوان، در بخش داستان کوتاه ۴۴۳ عنوان، در بخش رمان ۱۴۷۰ عنوان و در بخش نقد ادبی ۸۳ عنوان کتاب به دبیرخانه رسید. در این دوره سه ناشر غیر تهرانی و دو نویسنده شهرستانی نیز نامزد نهایی شده‌اند و سه نامزد نیز قلم اولی هستند. همچنین در میان نامزدهای نهایی چهار استاد دانشگاه هستند.»
در این نشست همچنین گلعلی بابایی، دبیر علمی جایزه جلال با تأکید بر مسئولیتی که بر گردن داوران این جایزه است، گفت: «داوران می‌دانستند، باید برای تمام آثار حقی در نظر گرفته شود. باید در نظر داشت روند جایزه جلال اینگونه است که دبیر علمی تأثیری در انتخاب داوران ندارد. در مجموع داوران خوب و معتقد بودند و بر حق‌الناس توجه داشتند. بار اصلی تفکیک آثار بر دوش دبیرخانه است، از ۱۶ آبان داوری در حوزه نقد ادبی شروع شد که بیشترین تعداد آثار را داشت.»
گلعلی بابایی با اشاره به اینکه تصمیم‌گیری در برخی حوزه‌ها دشوار بود، توضیح داد: «داوری هیأت علمی در هر بخش راهگشا بود، البته نمی‌توان گفت که کار بی‌نقص است. در این دوره بخش ویژه و بخش جنبی فعالیت دارد، بخش ویژه برای آرمان فلسطین است و در آن آثار با موضوع فلسطین جمع‌آوری شده است. بخش جنبی در حوزه ویراستاری است، زیرا یکی از اهداف جایزه جلال پاسداری از زبان فارسی است. از نظر کمی آثار خوب بود اما در بخش رمان نقص‌های داریم که اینجا نمود پیدا می‌کند اما در این دوره اثر برگزیده خواهیم داشت.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی