صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت و یک - ۰۳ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت و یک - ۰۳ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای‌مجازی

 چند کتاب درباره حافظ به توصیه شفیعی کدکنی
صفحه منتسب به محمدرضا شفیعی کدکنی، مصحح و استاد پیشکسوت زبان و ادبیات فارسی در تازه‌ترین مطلب خود، نوشته‌ای را به نقل از این چهره سرشناس فرهنگ و ادب، پیرامون چند کتاب مهمی که اهالی ادبیات درباره حافظ نوشته‌اند را با علاقه‌مندان به اشتراک گذاشته که در بخشی از آن می‌خوانید:«در مرحله اول اهمیت، از کوچه رندان دکتر عبدالحسین زرین کوب را برایتان توصیه می‌کنم که حتماً بخوانید. این کتاب از نوعی اجتهاد و تحقیق در مورد حافظ برخوردار است و استاد زرین کوب که در زمینه‌های مختلف اعم از نقد ادبی مسائل اجتماعی، تاریخی، عرفانی و.... صاحب نظر هستند، یک تنه کار بسیار وسیعی انجام داده‌اند. خیلی مفید است و حتماً بخوانید. بحث در احوال و افکار حافظ از دکتر غنی که به‌عنوان مدخل کار مهم است و جلد اولش در مسائل تاریخی ـ اجتماعی عصر حافظ است. مقدمه‌ای بر حافظ‌ شناسی از دکتر منوچهر مرتضوی استاد دانشگاه تبریز کتاب بسیار خوبی است که آمیخته‌ای از جنبه‌های عرفانی و ادبی است. فرهنگ اشعار حافظ، تز دکترای دکتر احمد علی رجایی است. در این کتاب مقداری اصطلاحات عرفانی را بررسی کرده است. جلال‌الدین دوانی که از حکمای برجسته قرن نهم است و از معاصرین نیز دیوان حافظ چاپ انجوی شیرازی از چاپ‌های خوب است و سه امتیاز دارد؛ اول دارا بودن فهرست، واژگانی که فرکانس کلمه‌ها را نشان می‌دهد، دوم استفاده‌هایی را که حافظ از شاعران دیگر کرده در پاورقی نشان می‌دهد و سوم دارای مقدمه‌ای است که هرچند شائبه ژورنالیستی دارد اما خوب است.»

خبر شایسته درباره 200 میلیاردی شدن هتل
محمد شایسته از فعالان عرصه سینما درباره استقبال مردم از تماشای فیلم کمدی هتل، گیشه موفق پاییزی آن و از سویی ثبت رکورد زمستانی‌اش در همین یکی دو روزی که از آغاز این فصل می‌گذرد نوشته که در بخشی از یادداشت او می‌خوانید:«فیلم سینمایی «هتل» به کارگردانی مسعود اطیابی و تهیه کنندگی محمد شایسته که پرفروش‌ترین کمدی پاییزی سینماها بود، زمستان را با ثبت فروش ۲۰۰ میلیارد تومان با جذب ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار مخاطب در بازه زمانی کمتر از ۳ ماه آغاز کرد. این بازه زمانی کمترین مدت زمان رسیدن یک فیلم به رقم ۲۰۰ میلیارد است که می‌توان به‌عنوان رکورد جدیدی در کارنامه این فیلم سینمایی از آن نام برد.»

چند سطر درباره جنایت فرهنگی صهیونیست‌ها
مهدی رمضانی، مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، تازه‌ترین نوشته خود را به مطلبی درباره حمله رژیم صهیونیستی به کتابخانه عمومی غزه اختصاص داده که در بخشی از آن می‌خوانید:«چند روز پیش در میان تمام جنایات کوچک و بزرگ رژیم و کشتار بی‌رحمانه و دور از انسانیت صهیون در غزه، بزرگترین کتابخانه نوار غزه که به کتابخانه عمومی شهر غزه معروف است و مدارک و کتاب‌های تاریخی زیادی را در خود جای داده بود و ساکنین این شهر، از آن به تاریخ کشور یاد می‌کنند، توسط سربازان رژیم مورد حمله واقع و تخریب شد. کتابخانه نه محل نگهداری مجروحین بود، نه مکان پناه گرفتن مردم و نه اطلاعاتی داشتند که از آن استفاده نظامی بکنند ولی رژیم از تخریب آن هم نگذشت. کتابخانه آگاهی‌بخش بود، امید آفرین و سرگرم‌کننده. کتابخانه هویت‌بخش است و تاریخ ساز و صهیون همین قدر که از سلاح و ساختار نظامی در ترس است و همین میزان که از مردم فلسطین در وحشت است، هر آنچه که از جهت فرهنگی و هویتی مقاومت را تقویت کند و اصالت فلسطین را تأیید، آنها را به وحشت می‌اندازد و در پی حذف آن برمی‌آیند.»

گلایه رضوی به سکوت مصلحت‌آمیز
سیدمحمود رضوی، تهیه‌کننده سینما مطلبی درباره شخصیت مورد علاقه خود در فیلم‌هایی که ساخته نوشته که درباره‌اش می‌خوانید:«شخصیت مورد علاقه من در فیلم‌هایی که ساخته‌ام، اول کمال در دو فیلم ماجرای نیمروز و بعد موسی در فیلم سینمایی لاتاری بود؛ شخصیت‌هایی که آرمان‌خواه و بی‌تعارفند و از کسی ترسی ندارند، سر نترسی داشتند و کار را به هر قیمتی جلو می‌برند و جلوی همه ساختارهای مزاحم می‌ایستند. کنار اینها شخصیت‌های مصلحت‌گرا هم حضور دارند، صادق در ماجرای نیمروز و مرتضی در لاتاری مصلحت گراهایی بودند که عقلانیت آنها را به سمت مصلحت پیش می‌برد. امروز خیلی از ما تبدیل به صادق و مرتضی شده‌ایم! جلوی انحرافات از خطوط اصلی و اشتباهات، بنا بر مصلحت سکوت می‌کنیم.»

دلنوشته علی شادمان برای رهی
علی شادمان، بازیگر سینما و تلویزیون که چندین سال قبل دوران کودکی رهی، شخصیت اصلی سریال «سرزمین مادری» را بازی کرده است، کسب این تجربه را یکی از پررنگ‌ترین نقاط زندگی‌اش می‌داند. شادمان در همین رابطه نوشته است:«رهی جانم، فرزند پویای ایران. تو دو سال از مهم‌ترین سال‌های عمرم رو جوری ساختی که تا همین امروز، بعد از ۱۵ سال به تو عشق دارم.... عزیز من تو در جهان واقعی هم ۱۵ سال درگیر افکار افرادی شدی که در قصه‌ات با آنها جنگیدی.»
«سرزمین مادری» مجموعه تلویزیونی ایرانی به کارگردانی کمال تبریزی، نویسندگی علیرضا طالب‌زاده و محصول گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما است. داستان این سریال به بررسی وقایع سیاسی ایران از سال ۱۳۲۰ خورشیدی تا وقوع انقلاب ۱۳۵۷ در بستر زندگی پسری نوجوان به نام رهی می‌پردازد.

جستجو
آرشیو تاریخی