صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت و یک - ۰۳ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت و یک - ۰۳ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۹

خبر در خبر

میراث آریا

عیسی مزاری، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان دلگان از آغاز نخستین فصل باستان‌شناسی در گورستان جلگه چاه هاشم در شهرستان دلگان خبر داد و افزود: این فصل به سرپرستی محمد حیدری و مرتضی گرگی با تیم متخصص ۵ نفره در محوطه چگردک به مطالعه و کاوش خواهند پرداخت. این فصل کاوش به مدت ۴۵ روز زمان خواهد برد. قسمتی از محوطه مذکور در اوایل دهه ۸۰ بر اثر هجوم حفاران غیرمجاز مورد حفاری قرار گرفته. به منظور حفظ این اثر، گورستان در سال ۸۶ به ثبت آثار ملی ایران رسیده است.

 

فارس

 احسان باقری‌پور، رئیس اداره پارک ملی بوجاق از فرود بیش از ۱۵ هزار پرنده مهاجر آبزی و ‌کنارآبزی در تالاب بین‌المللی بوجاق کیاشهر خبر داد و گفت: از جمله این پرندگان می‌توان به انواع مرغابی‌سانان، غاز، قو، پلیکان، آنقوت و تنجه اشاره کرد که البته امسال با توجه به تغییرات دمای هوا این میهمانان کمی دیرتر در پارک ملی بوجاق فرود آمدند.
 

ایسنا

محمد فرزاد میرزایی قلعه، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد با برشمردن ظرفیت‌های گردشگری بین‌المللی مناطق آزاد، گفت: انتظار داشتیم احکام سیاستی مربوط به گردشگری و مناطق آزاد در برنامه هفتم متقن‌تر از برنامه‌های قبلی، بویژه در زمینه جذب گردشگران خارجی در بستر مناطق آزاد باشد.

 

میراث آریا

حسین ایزدی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران از صدور موافقت اولیه ۸۰ واحد بوم‌گردی در مازندران خبر داد و درباره واحد اقامتگاه بوم‌گردی استان گفت: موافقت اولیه اقامتگاه‌ بوم‌گردی در راستای توسعه بوم‌گردی با تأکید بر مشارکت جوامع محلی و توانمندسازی روستاها صادر شده است. وی با اشاره به صدور پروانه بهره‌برداری ۳۹واحد بوم‌گردی در استان گفت: ۱۱۰ پرونده متقاضی اقامتگاه بوم‌گردی در دست اقدام است.

 

ایسنا

مجید اسکندری، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اسدآباد از سرریز شدن آب تالاب پیرسلمان خبر داد و گفت: تالاب پیرسلمان در اواخر تابستان امسال به طور کامل خشک شده بود که در مهرماه به علت خاموش شدن موتور چاه‌های آب کشاورزی پیرامون تالاب و برداشت محصولات کشاورزی اطراف آن و جوشیدن مجدد آب از کف چشمه‌های اطراف تالاب، دوباره این تالاب طبیعی و زنده استان همدان جان تازه‌‍‌ای گرفت و در حال حاضر علاوه بر آبگیری سرریز شده و وضعیت خوبی دارد.

 

میراث آریا

 سرهنگ محمدرضا زارعی فرمانده یگان‌حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان از کشف‌وضبط یک دستگاه فلزیاب غیرمجاز و ادوات آن در شهرستان دهگلان خبر داد و گفت: برابر گزارش واصله به اداره میراث ‌فرهنگی شهرستان دهگلان مبنی بر کشف‌ و ضبط یک دستگاه فلزیاب به همراه لپ‌تاپ و اسکنر و متعلقات آن از یک خودرو شخصی در روستای خضرلک از توابع این شهرستان، بررسی‌ها و تحقیقات در دستور کار قرار گرفت.

 

ایسنا

  مرکز آمار عراق در گزارشی مفصل زنگ خطر درباره کاهش سطح زمین‌های زیر کشت و افزایش بیابان‌زایی در این کشور را به صدا درآورده است. در گزارش مربوط به این تحقیق، زمین‌های خاک عراق «با استفاده از سیستم‌های اطلاعاتی و سنجش از راه دور» دسته‌بندی شده است.

 

ایکس

سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: همه این دستگاه‌ها از کمبود بودجه می‌نالند، در حالی که در تمام مدت مسئولیتشان حتی یک بار هم در این موضوع درخواست بودجه از دولت نکرده‌اند و یا در لایحه بودجه به سازمان برنامه و بودجه نگفته‌اند که برای اجرای تکلیف خود در بحث قانون هوای پاک نیاز به پول دارند.

 

ایسنا

علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به اینکه دلیل مازوت‌سوزی در شازند کمبود گاز بود، گفت: دولت در تلاش است مازوت‌سوزی در پالایشگاه‌های مادر و صنایع را حذف و مشعل‌های نفتی را خاموش کند.

جستجو
آرشیو تاریخی