معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی اعلام کرد

تبدیل سواد به کارکرد گام جدید نهضت سواد آموزی

غزل رضایی ثانی
خبرنگار

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی با اشاره به افزایش سطح سواد در کشور به ۹۸ درصد گفت: با توجه به افزایش آمار، این سازمان بزودی وارد گام جدیدی از فعالیت خود در حوزه سواد آموزی خواهد شد.
علیرضا عبدی، دیروز در نشست خبری به مناسبت آغاز هفته سوادآموزی، افزود: پیام حضرت امام خمینی(ره) برای ایجاد نهضت سواد آموزی زمانی صادر شد که در سن ۱۰ تا ۴۹ سالگی ما حدود ۴۷ درصد باسواد داشتیم و با یک فاصله ۲۳ درصدی بیسوادی بین زنان و مردان و فاصله ۳۴ درصدی بیسوادی بین شهری و روستایی مواجه بودیم. اما اکنون در سنین ۱۰ تا ۴۹ سال، نزدیک به ۹۸ درصد باسواد داریم و فاصله با سوادی زنان و مردان به ۶ درصد کاهش پیدا کرده و اختلاف بیسوادی میان شهری و روستایی به ۱۱ درصد رسیده است.
وی گفت: طبق اعلام یونسکو رشد باسوادی در دنیا ۱۸ درصد بوده که در کشور ما بالغ بر ۵۰ درصد و تقریباً حدود دو و نیم برابر دنیا بوده است. مأموریت و گام اول نهضت برای آموزش خواندن و نوشتن ایرانیان بود. اکنون گام دومی با رویکردهای جدیدی برداشته شد. بر همین اساس در مجلس شورای اسلامی بندی برای نهضت سواد آموزی جا نمایی شد و بعد از تصویب شورای نگهبان گام دوم نهضت آغاز به کار کرد.
رئیس سازمان نهضت سواد آموزی درباره گام دوم نهضت سواد آموزی در کشور گفت: طی یک سال گذشته جلسات مختلفی با علما، اساتید دانشگاه و نمایندگان مجلس در حوزه آموزش بزرگسالان برگزار شد.
 در برنامه هفتم توسعه نیزبندی برای نهضت سوادآموزی جانمایی شده است که با تصویب آن از سوی شورای نگهبان، گام دوم نهضت سوادآموزی آغاز به کار می‌کند. این بند می‌گوید «وزارت آموزش و پرورش مکلف است اساسنامه نهضت سوادآموزی را که مصوبه سوم خرداد ۶۳ است با هدف ریشه کنی کامل بی‌سوادی مطلق و توسعه و تعمیق سواد و در جهت ارتقای سوادآموزی جامعه مبتنی به مفاهیم جدید و آموزش مستمر و همگانی بازنگری کرده و ظرف مدت شش ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون، اقدامات لازم را انجام دهد.» پایه این اساسنامه با نگاه توسعه‌، تعمیق یادگیری و تبدیل سواد به کارکرد است. گام جدیدی که نهضت سوادآموزی در پیش دارد نیازمند یک اقدام همگانی خواهد بود.

جستجو
آرشیو تاریخی