یادداشت

شکل جنگ در غزه تغییر می‌کند

اسرائیل و امریکا به این جمع‌بندی رسیده‌اند که شاید امکان اشغال و تصرف غزه وجود داشته باشد؛ اما امکان حفظ و نگهداری ارتش در آنجا وجود ندارد، چون اراده مردم غزه تسلیم نیست...

فتح‌الله کلانتری
عضو هیأت علمی دانشگاه دفاع ملی

بنا به برآوردها و دلایل زیر می‌توان شکل جنگ و نحوه حضور ارتش رژیم صهیونیستی در غزه را پیش‌بینی کرد:
چون شعارهای حقوق بشری برای امریکا مهم است، با شکل فعلی جنگ و کشتار مردم غزه به این صورت عریان مخالف است؛ لذا با فشار امریکا و سازمان‌های بین‌المللی، ارتش رژیم صهیونیستی که فعلاً در غزه حضور فیزیکی دارد، به جای بمباران کور و کشتار مردم، از طریق جست‌و‌جوی هوشمند به دنبال پیدا کردن اعضای حماس خواهد بود و به همین بهانه، حضور بلندمدت خود را در غزه توجیه می‌کند. اسرائیل و امریکا به این جمع‌بندی رسیده‌اند که شاید امکان اشغال و تصرف غزه وجود داشته باشد؛ اما امکان حفظ و نگهداری ارتش در آنجا وجود ندارد، چون اراده مردم غزه تسلیم در مقابل ارتش رژیم صهیونیستی یا ترک غزه نیست و بین شهادت و زندگی توأم با ظلم، شهادت توأم با مبارزه را انتخاب کرده‌اند. به همین دلیل شاید امکان اشغال وجود داشته باشد، اما امکان بقای ارتش رژیم صهیونیستی در غزه وجود ندارد. هرچند بین نتانیاهو و بایدن برای نابودی حماس توافق و هماهنگی وجود دارد؛ اما بایدن به خاطر ژست و نمایش‌های حقوق بشری مخالف نابودی مردم غزه است و به همین دلیل شکل جنگ تغییر خواهد کرد و نتانیاهو مجبور است در مورد نحوه ادامه جنگ تابع بایدن باشد، چون تصمیم‌گیری در مورد نحوه ادامه جنگ با امریکاست و نتانیاهو ارتش اسرائیل را به پیاده‌نظام امریکا تبدیل کرده است. به تعبیر دیگر، رژیم صهیونیستی یک پادگان نظامی و به‌اصطلاح «لجمن» (لبه جلوی منطقه نبرد) و خاکریز امریکا در منطقه است.  افکار عمومی ملت‌های جهان، حتی اروپا و غرب، شکل فعلی جنگ توسط ارتش رژیم صهیونیستی و کشتار مردم بیگناه غزه را محکوم کرده‌اند و به طور مداوم از غزه حمایت می‌کنند. اراده ملت‌ها محکوم کردن رژیم صهیونیستی و حمایت از غزه است و از جهت مشروعیت بین‌المللی، اسرائیل در موقعیت خوبی قرار ندارد.
اراده دولت - ملت‌های کشورهای مسلمان هم محکوم کردن رژیم صهیونیستی و حمایت از غزه است. البته در آغاز جنگ برخی از دولت‌های اسلامی متأسفانه ابتدا از رژیم اسرائیل حمایت کردند، اما وقتی با موج اعتراض ملت خود برخورد کردند به ملت‌هایشان پیوستند و در حال حاضر مشی دولت - ملت‌های اسلامی و عربی حمایت از غزه است. برای اولین بار یک هماهنگی، انسجام و اجماع گسترده بین ملت‌های اسلامی و غربی در حمایت از مردم غزه ایجاد شده است. حمایت ملت‌ها از فلسطین برای بایدن و نتانیاهو رخدادی نگران‌کننده است و می‌تواند تداوم جنایات جنگی اسرائیل در غزه و مقبولیت دولت بایدن در امریکا را با چالش مواجه کند.
 یک اختلاف و پارادوکس بین ملت - دولت امریکا و همچنین بین یهود - صهیونیسم در جنگ غزه ایجاد شده که به لحاظ شدت و گستره بی‌سابقه بوده است؛ بدین شکل که ملت امریکا و یهودیان جهان، اقدامات رژیم صهیونیستی را در کشتار مردم بیگناه غزه محکوم می‌کنند. از این لحاظ باید گفت، اصلی‌ترین ابزارهای مشروعیت رژیم صهیونیستی و امریکا در معرض تهدید بی‌سابقه‌ای قرار دارند و این امر می‌تواند سرنوشت جنگ را نه بر اساس اراده و برنامه صهیونیست‌ها و حامیانشان، بلکه برخلاف آن و مطابق راهبرد مقاومت تعیین کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی