رسانه‌های صهیونیست از تدارک فاز سوم نبرد در غزه و پایان عملیات زمینی خبر دادند

عقب نشینی تدریجی با تغییر تاکتیک جنگ

رسانه‌های عبری از تدارکات نظامی برای ورود به مرحله سوم جنگ و به عبارت بهتر تغییر بزرگ تاکتیکی برای پیشگیری از شکست‌های بیشتر در تقابل با حماس در آینده‌ای نزدیک خبر دادند.

زهره صفاری
خبرنگار


پس از 11 هفته تهاجم بی‌امان و قتل عام غیرنظامیان در غزه، ضربات سهمگین مقاومت بر پیکره ارتش مدعی شکست ناپذیری رژیم صهیونیستی، رسانه‌های عبری از تدارکات نظامی برای ورود به مرحله سوم جنگ و به عبارت بهتر تغییر بزرگ تاکتیکی برای پیشگیری از شکست‌های بیشتر در تقابل با حماس در آینده‌ای نزدیک خبر دادند.
این مرحله که بویژه پس از عقب‌نشینی حقارت بار و اجباری تیپ گولانی؛ پیاده نظام آموزش دیده ارتش رژیم اشغالگر، مورد تأکید فرماندهان نظامی تل آویو قرار گرفته، پایان تهاجم زمینی را در اولویت دارد و بمباران‌های هوایی در شرایطی پیگیری می‌شود که قرار است منطقه‌ای جنگی در حدفاصل مرز سرزمین‌های اشغالی و باریکه غزه تعیین شود.
خبرگزاری رسمی رژیم صهیونیستی همچنین به معضل ارتش در جنوب غزه اعتراف و خاطرنشان کرد: «ارتش موفق به تسلط بر بخش‌های بسیاری در شمال غزه شده اما همچنان برای پیشروی در مناطق جنوبی با مشکلات بزرگی روبه‌رو است.»
فارغ از آمارهای غیررسمی، براساس آنچه ارتش پس از 78 روز درباره تلفات نظامیان این رژیم فاش کرده، دست کم 472 نظامی صهیونیستی از زمان آغاز عملیات زمینی در غزه به هلاکت رسیده‌اند که بنا بر گزارش خبرگزاری واللا و کانال 12 تلویزیون این رژیم، تنها تیپ گولانی، زبده‌ترین نیروهای ارتش زمینی رژیم صهیونیستی در 70 روز جنگ 44 کشته داشته‌اند. این در حالی است که بمباران‌های بی‌امان صهیونیست‌ها بر سر غیرنظامیان غزه بدون دستیابی به اهداف نظامی تنها 20 هزار زن و مرد و کودک را به شهادت رسانده، نزدیک به 2 میلیون نفر را آواره کرده و براساس آمار سازمان‌های فلسطینی 74 درصد زیرساخت‌های منطقه‌ای را از بین برده‌ و خطر قحطی و وقوع بحران انسانی را به تهدیدی قریب الوقوع برای فلسطینی‌های منطقه بدل کرده‌ است.
 
سردرگمی صهیونیست‌ها
رژیم صهیونیستی 7 اکتبر در شرایطی از موشکباران حماس غافلگیر شد که تا پیش از این شوک بزرگ هرگز توان نظامی مقاومت غزه را بیش از شلیک چندین موشک و تقابلی کوتاه مدت نمی‌دید و تمرکزش بر کرانه باختری بود. اما با وارد شدن این جنگ به سومین ماه، ضرباتی از مقاومت خورد که نه تنها سیاستمداران بلکه ارتش این رژیم را نیز از ادامه استراتژی فعلی جنگ ناامید کرده است.
سایت القدس به نقل از کانال 11 تلویزیون اسرائیل نوشت در مرحله سوم عملیات صهیونیست‌ها، کاهش نیروها، آرایش در منطقه جنگی حدفاصل مرزها و تمرکز بر حملات هوایی در دستور کار قرار می‌گیرد و شمار زیادی از سربازان ذخیره نیز مرخص خواهند شد. با وجود این گزارش‌ها سایت روزنامه هاآرتص نوشت: ارتش در آستانه ورود به مرحله سوم جنگ برخلاف محورها عمل و نیروهای جدیدی را به مناطق جنگی اعزام کرده است که نشان می‌دهد آنها به دنبال یک تغییر بزرگ در ماه ژانویه برخلاف اولویت‌های تعیین شده هستند. به عبارت دیگر به رغم فشارهای سیاسی، ارتش حاضر به این تغییر تاکتیکی نیست و با وجود بار اقتصادی و شکایت سربازان و خانواده‌هایشان، برنامه اعزام سربازان ذخیره را دارد. در عین حال زمان اجرای هیچ یک از این تحولات مشخص نیست و رسانه‌ها آن را به نظر بنیامین نتانیاهو مربوط دانسته‌اند.
در واقع نتانیاهو در حالی تصمیم گیرنده این تغییر بزرگ شده که محبوبیت او در این جنگ بشدت پایین آمده و 55.1 درصد ساکنان اراضی اشغالی از بازگشت گروگان‌ها ناامید هستند و با سرزنش ارتش صهیونیستی برای شلیک اشتباهی به سه گروگان خودی، سیاست‌های نظامی دولت برای تحقق این هدف را ناکارآمد می‌دانند. حتی برخی کارشناسان وعده‌های تل آویو برای ترور سران مقاومت را غیرقابل باور دانسته و پس از گذشت 78 روز از جنگ معتقدند با توجه به قدرت مقاومت، تدارک برای این هدف نیز ماه‌ها زمان خواهد برد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی