فرار تیپ 1 ارتش صهیونیستی از غزه

ادامه از صفحه 3

جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بامداد دیروز نیز مناطق مختلف نوار غزه از جمله اردوگاه جبالیا در شمال نوار غزه را بمباران کردند که براساس اعلام رسانه‌های فلسطینی، تلاش‌ها برای بیرون کشیدن اجساد شهدا و زخمی‌ها از زیر آوارها ادامه دارد. وزارت بهداشت فلسطین، پیشتر در گزارشی شمار شهدا را ۱۹ هزار و ۹۰۲ شهید و تعداد زخمی‌ها را ۵۵ هزار نفر اعلام کرده بود. وزارت بهداشت فلسطین تأکید کرد که ۷۰ درصد شهدا را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند و هزاران نفر نیز همچنان مفقودالاثر هستند.
براساس این گزارش، تاکنون ۳۱۰ نفر از کادر درمان، ۳۵ نیروی دفاع مدنی، ۹۷ روزنامه نگار و ۱۳۶ نیروی آژانس امداد و کاریابی سازمان ملل (آنروا) به شهادت رسیدند. وزارت بهداشت فلسطین همچنین اعلام کرد، حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر یعنی حدود ۹۰ درصد از اهالی غزه در داخل این منطقه آواره شده‌اند و اسامی یک میلیون و ۲۰۰ نفر از آنها در ۱۵۴ مرکز تابع آنروا در سراسر نوار غزه ثبت شده که ثبت نام حدود یک میلیون نفر از آنها در ۹۴ دفتر در جنوب نوار غزه انجام گرفته است. براساس این گزارش حدود ۲۸۰ واحد مسکونی یعنی بیش از ۶۰ درصد از بخش مسکن نوار غزه به طور کامل یا جزئی منهدم شده است و به دلیل ادامه بمباران و حملات رژیم صهیونیستی آمار نهایی ساختمان‌های منهدم شده در دسترس نیست. گزارش وزارت بهداشت فلسطین حاکی از آن است که حدود ۴۴ درصد خانوارهای فلسطینی در غزه از گرسنگی شدید رنج می‌برند. همچنین نوزادان به شیر خشک دسترسی ندارند و این امر به تشدید بحران در بهداشت عمومی منجر شده است. این گزارش تأکید کرد که عدم دسترسی به کمک‌ها و کادر پزشکی در بیمارستان کمال عدوان و بمباران مراکز درمانی توسط رژیم صهیونیستی، به منزله تهدیدی برای افراد نیازمند به درمان و کمک‌های پزشکی است و بسته شدن بیمارستان و کمبود امکانات پزشکی و درمانی به بروز بحران شدید در زمینه بهداشت عمومی منجر شده است و این امر اقشار ضعیف تر را بیشتر تحت تأثیر قرار داده است.

دو شرکت دیگر با دریای سرخ
خداحافظی کردند
تشکیل ائتلاف جدید دریایی به رهبری ایالات متحده هم کارساز نشد و دو شرکت هاپاگ لوید آلمان و او.او.سی.ال هنگ‌کنگ نیز بامداد جمعه اعلام کردند که تا اطلاع ثانوی عبور و مرور کشتی‌های خود از مسیر دریای سرخ را متوقف خواهند کرد. به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز با اعلام این خبر نوشت که تشدید تنش در دریای سرخ باعث محروم شدن شرکت‌های کشتیرانی حمل و نقل کالا از مسیر دریای سرخ و کانال سوئز شده است چرا که برای گذشتن از این مسیر ابتدا باید از تنگه باب المندب عبور کنند؛ در حالی که پیش از این، این کانال دریایی نقشی بسیار حیاتی و با اهمیت در زنجیره تأمین جهانی و جابه‌جایی کالا داشت. در حال حاضر کشتی‌هایی که به جای عبور از دریای سرخ و کانال سوئز برای رساندن کالاهای خود به مقصد مجبورند قاره آفریقا را دور بزنند، باید حدود ۱۰ تا ۱۴ روز بیشتر طی مسیر کنند که این موضوع علاوه بر افزایش هزینه حمل و نقل کالا، می‌تواند در نهایت به اخلال در زنجیره‌های تأمین جهانی منجر شود.
همزمان شیخ حسین الدیهی، معاون دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین هم گفت که پیوستن رژیم آل خلیفه به ائتلاف امریکایی در دریای سرخ، خیانت به ملت فلسطین و امت‌های اسلامی و عربی است. به گزارش رسانه‌های بحرینی، شیخ حسین الدیهی تأکید کرد، بحرین نباید ابزاری در رستای خدمت به اسرائیل باشد و ما به عنوان ملت بحرین، نمی‌پذیریم که جزئی از این خیانت باشیم.

 

خبر پلاس
2

مرگ جنگجویان اوکراینی در غزه
شبکه الجزیره از نبرد نظامیان اوکراینی در کنار نظامیان رژیم صهیونیستی در غزه و هلاکت 7 نفر از آنان در درگیری‌ها خبر داد. این شبکه قطری اعلام کرد که ۷ نظامی اوکراینی در درگیری با نیروهای مقاومت فلسطین در محله «الشجاعیه» شهر غزه کشته شدند. یک ویدیو در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که شماری از نظامیان را نشان می‌دهد که در پشت دیوار پناه گرفته و به زبان اوکراینی سخن می‌گویند. یکی از این نظامیان برای توجیه نبرد با ملت فلسطین و در سخنانی که ثابت می‌کند آنها از جای دیگری آمده‌اند، می‌گوید: برای نبرد به اینجا آمده‌ایم تا هولوکاست جدیدی اتفاق نیفتد. الجزیره به نقل از خبرگزاری «قدس» اعلام کرد که ۷ مزدور اوکراینی در درگیری‌های شدید محله الشجاعیه غزه به هلاکت رسیدند.

جستجو
آرشیو تاریخی