با وجود حمایت شهروندان صهیونیست اراضی اشغالی از رئیس‌جمهور 81 ساله ایالات متحده

امریکایی‌ها دیگر بایدن را نمی‌خواهند

زهره صفاری
خبرنگار


سخاوت و خوش‌خدمتی کاخ سفید برای رژیم صهیونیستی در هفتاد و چند روز اخیر، برای جو بایدن گران تمام شده و نظرسنجی‌ها از تنزل شدید محبوبیت او و پایین آمدن شانس پیروزی‌اش در انتخابات 2024 حکایت دارد. اما این زیان بزرگ رئیس‌جمهور امریکا در کشورش، در داخل سرزمین‌های اشغالی، به امتیازی برای دموکرات‌ها بدل شده و برای نخستین‌بار در دست‌کم دو دهه اخیر، صهیونیست‌ها را به هواخواهی رئیس‌جمهور دموکرات کشانده است.
آنطور که سایت روزنامه هاآرتص نوشته، آنچه نظرسنجی‌های اخیر نیویورک تایمز و دانشکده سیه‌نا نشان می‌دهد، بسیاری از امریکایی‌ها در موضعی مخالف کاخ سفید، خواهان آتش‌بس در غزه هستند و سنگ‌اندازی‌های تیم بایدن در این مسیر با وتوی چندباره قطعنامه‌های سازمان ملل، بیش از سه‌چهارم رأی‌دهندگان جوان این کشور را در مقابل رئیس‌جمهور 81 ساله امریکا قرار داده و شرایط را به گونه‌ای کرده که برخی از آنها، برای دور بعدی ریاست جمهوری، دونالد ترامپ را ترجیح می‌دهند.
اوضاع به قدری برای بایدن در امریکا وخیم شده که او در حال حاضر با 10 درصد تنزل محبوبیت نسبت به رکورد 44 درصدی که در ماه جولای تجربه کرده بود، حتی از کاملا هریس، معاون اولش به میزان یک‌درصد محبوبیت کمتری پیدا کرده است.
 
جنگی که مزید بر علت شد
عمده دلیل مخالفت امریکایی‌ها با جو بایدن، سوءمدیریت او در جنگ رژیم صهیونیستی و حماس و آمار سرسام‌آور و صعودی قتل‌عام غیرنظامیان فلسطینی با موشک‌ها و تسلیحاتی است که پنتاگون در محموله‌های مختلف برای تل‌آویو ارسال کرده است. به باور تحلیلگران سیاتل تایمز، نتایج این نظرسنجی‌ها، این سیگنال را به کاخ سفید می‌فرستد که با وارد شدن جنگ رژیم صهیونیستی و حماس به سومین ماه و بالا رفتن آمار شهدای فلسطینی در غزه، لزوم مداخله امریکا برای پایان این جنگ بیش از پیش ضروری نشان می‌دهد. در این میان آمارها حاکی از آن است که حتی آن دسته از امریکایی‌هایی که موافق جنگ با حماس بودند، به خاطر قتل‌عام غیرنظامیان موضع‌شان را تغییر داده و دیگر سیاست‌های کاخ سفید را در این زمینه تأیید نمی‌کنند.
این شکاف دیدگاه در میان دموکرات‌ها این هشدار را برای کاخ سفید دارد که اگر تیم بایدن هر چه زودتر نتواند برای جلب رضایت اکثریت رأی‌دهندگان کاری انجام دهد، بدون شک در انتخابات 2024 خبری از ائتلاف سنتی دموکرات‌ها مانند آنچه در 2020 وجود داشت، نخواهد بود و این شرایط همانقدر که می‌تواند برای بایدن زیانبار باشد، به امتیازی طلایی برای دونالد ترامپ، رقیب سرسخت و جمهوریخواهش بدل خواهد شد.
تحلیلگران ایندیپندنت معتقدند بایدن در 6 مورد از 9 نظرسنجی ملی اخیر در امریکا این تنزل محبوبیت را با درصدی چشمگیر شاهد بوده و به طور میانگین ترامپ با 47.1 درصد محبوبیت از بایدن با 44.3 درصد جلوتر قرار گرفته است. اما آنچه این آمار و ارقام را برای رئیس‌جمهور امریکا نگران‌کننده‌تر کرده، پیشتازی ترامپ در نظرسنجی‌های نوادا، جورجیا، آریزونا، میشیگان و پنسیلوانیا؛ و به عبارت بهتر 5 ایالت از 6 ایالت کلیدی امریکا در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری است. در واقع بایدن در فاصله چندماهه تا انتخابات ریاست‌جمهوری تنها ویسکانسین را از این مجموعه برای خود نگه داشته است.
گرچه جنگ اخیر میان رژیم صهیونیستی و حماس، تأثیر بسزایی در تنزل جایگاه جو بایدن در جامعه امریکایی‌ها داشته است، اما تنها دلیل این اتفاق نبوده و به نوعی تحکیم‌بخش این روند نزولی به شمار می‌آید. امریکایی‌ها علاوه بر سوءمدیریت بایدن، 81 ساله بودن رئیس‌جمهور، احتمال استیضاحش، وضعیت اقتصادی و پرونده فساد پسرش و... را نیز به عنوان دلایل نپذیرفتن او در انتخابات بعدی اعلام کرده‌اند.
 
زبان سرخ ترامپ و سود بایدن
هرچند رئیس‌جمهور امریکا در کشور خودش محبوبیتش را از دست داده اما صهیونیست‌های ساکن اراضی اشغالی از او راضی بوده و برای نخستین‌بار در دست‌کم دودهه اخیر به جای حمایت از جمهوریخواهان، امیدوار به پیروزی نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 امریکا شده‌اند.
آنطور که تایمز اسرائیل اعلام کرده است 40 درصد صهیونیست‌ها در نظرسنجی اخیر در اراضی اشغالی به سود بایدن رأی داده‌اند و تنها 26.2 درصد مشارکت‌کنندگان، خواهان بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید هستند.
این معادلات در حالی به سود بایدن چرخیده است که ترامپ در سال 2020، 63 درصد حمایت صهیونیست‌ها را در اختیار داشت و فقط 17 درصد ساکنان اراضی اشغالی حامی بایدن بودند. تحلیلگران معتقدند، انتقادات دونالد ترامپ از عملکرد صهیونیست‌ها در جنگ اخیر و توهین‌های او به کابینه این رژیم، تأثیر بسیاری در تغییر این معادلات داشته است. در واقع پس از شوک 7 اکتبر حماس به تل‌آویو که علاوه بر رسوایی امنیتی-اطلاعاتی، به بهای سنگین 1200 کشته و 240 گروگان برای این رژیم تمام شد، دونالد ترامپ با انتقادی شدیدالحن به تل‌آویو، عملیات موفق حماس را به ناکارآمدی اطلاعاتی رژیم صهیونیستی ربط داد و یوآو گالانت، وزیر دفاع این رژیم را «احمق» و حزب‌الله لبنان را بسیار هوشمند خواند و به این ترتیب مقابل این رژیم، بایدن و حتی برخی رقبای جمهوریخواهش قرار گرفت. او چند روز بعد در نشستی خصوصی خواهان استیضاح نتانیاهو شد و در کمپین انتخاباتی‌اش نیز بر اختلافاتش با نتانیاهو تأکید و اعلام کرد که همچنان او را به خاطر تبریک به بایدن پس از اعلام نتایج انتخابات 2020 نبخشیده است. او در ادامه در جریان آتش‌بس یک‌هفته‌ای صهیونیست‌ها و حماس در اواخر نوامبر، بایدن را به خاطر سوءمدیریت و تعلل در آزادی شهروندان امریکایی که گروگان حماس بودند، مورد انتقاد قرار داد.
مجموعه این عوامل سبب نارضایتی صهیونیست‌ها از او و درنتیجه کاهش محبوبیت‌اش در اراضی اشغالی شده است. اما در سوی مقابل بایدن که شریک بدون قید و شرط صهیونیست‌ها در کشتار غیرنظامیان غزه به شمار می‌رود، با سفر زودهنگام به اراضی اشغالی و دیدار با خانواده‌های گروگان‌ها توانست برای خود در میان صهیونیست‌ها جایی باز کرده و گوی محبوبیت را دست‌کم در جایی خارج از خاک امریکا از آن خود کند.

جستجو
آرشیو تاریخی