صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت - ۰۲ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت - ۰۲ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

خانم قاضی و حکمرانی زنانه - مادرانه

زهرا عباسپور
فعال حوزه زنان

باور دارم خداوند دنیا را به بهای انسان‌های خوبی که در آن زندگی می‌کنند دوام می‌بخشد والا زشتی و کریه بودن اعمال بسیاری از انسان‌ها و تمام نشدن صبر الهی در فهم انسانی ما نمی‌گنجد. امروز مجدد پس از مدتی به همراه دوست عزیزی با یکی از این بهترین بندگان خداوند دیداری داشتم.
ملاقات با خانم عابدین‌زاده معاون دادستان و یکی از بهترین قضات مشهد در دادسرای ویژه خودش که بیشتر به یک خانه کودک شبیه بود تا دادسرا، خستگی روح و جانم را جلا بخشید. من چند سال قبل درباره بزرگی فکر و نیت این بانو چند سطری نوشته بودم، اما امروز زنی را دیدم که کارها و اقدامات بزرگتری را رقم زده بود و برای جرایمی نظیر کودک‌آزاری، کودک‌همسری، بدپوششی، تراجنسیتی‌ها و... با نگاه زنانه و مادرانه خود اقداماتی کرده بود که نظیرش نه تنها در خاورمیانه بلکه در مهد تمدن غرب به لحاظ رعایت کرامت انسانی در محاکم قضایی کم نظیر و بلکه بی‌نظیر است.
در طول جلسه کاری که با ایشان داشتیم، بیش از گذشته دریافتم عمده مشکل حکمرانی ما نه کم بودن منابع است و نه قوی بودن دشمن معارض، بلکه به فرموده شهید چمران عدم رعایت ملازمه تقوا و تخصص است که انسان باتقوا بدون تخصص کاری را نمی‌پذیرد و خانم قاضی برای هر یک از مشکلات محکمه‌اش ساعت‌های زیادی صرف پژوهش و بررسی علمی و یافتن راه‌حل معقول و البته در قالب شریعت کرده و توانسته از ظرفیت مردمی و متخصص در مدیریت مجموعه قضایی خودش استفاده کند.
در نگاه مادرانه این قاضی، کودکان مراجعه‌کننده به این مرکز که همراه والدین و سرپرستان خود وارد این دادسرا می‌شوند باید تکریم شوند چه با «بُن جایزه» توسط قضات و چه با «اتاق نشاط کودکان» و مملو از اسباب‌بازی که توسط اساتید دانشگاه، پزشکان، معلمان و دیگر نیروهای متخصص به صورت داوطلبانه اداره می‌شود.خانم مربی اتاق نشاط امروز، استاد دانشگاهی است که با لباس صورتی ملیحی که پوشیده بود از نشاطی می‌گفت که خدمت به این کودکان به او هدیه می‌کند. با دیدن شعف این استاد دانشگاه تعجب نکردم که 600 نیروی متخصص در نوبت خدمات‌دهی به این مرکز قضایی هستند.
تیم روابط عمومی دادسرا هم پسران نوجوان مراجعه‌کننده سابق به این مرکز بودند که به صورت حرفه‌ای، برنامه‌های خانم قاضی را همراهی می‌کردند. در راهروی دادسرا همچنان که مملو از نقاشی کودکان، ماشین‌های اسباب‌بازی و درخت آرزوهاست، سفره بزرگ یلدا نیز چیده شده و خانم قاضی در مسیر نشان دادن مرکز به ما با سلام و تبریک یلدا به مراجعه‌کنندگانش، آنها را با روی خوش تکریم می‌کند.
آری می‌شود با نگاه انسان‌مدارانه الهی در مرکز مراجعه انسان‌های آسیب دیده، تصویری از انسان در جامعه «مدینة النبی» و «پسا ظهور» به ما ارائه دهد که سراسر بوی خدا می‌دهد و دوست داشتن بندگان خدا. به راستی که بهترین حکمران، حکمرانی است که مردمانش را دوست بدارد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی