صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت - ۰۲ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت - ۰۲ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

آیین رونمایی بیست‌وپنجمین جلد دایرةالمعارف بزرگ اسلامی برگزار شد

نقش مهم ایرانیان در شکوفایی تمدن اسلامی

 گروه فرهنگی/ آیین رونمایی از بیست و پنجمین جلد دایرة المعارف بزرگ اسلامی در حضور جمعی از اهالی کتاب و فرهنگ برگزار شد.
 «کاظم موسوی بجنوردی»، رئیس مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی ضمن تشکر از استادان و پژوهشگرانی که در این کار همکاری داشته و دارند، گفت: «مدیون تلاش تک‌تک شما هستم. یکی از قدما گفت ما فقط دانشنامه‌نویس هستیم گفتم شما بهترین کار را بلدید. اینجا محمل حضور بزرگان فقیدی چون شرف‌الدین خراسانی، عنایت‌الله رضا، ایرج افشار، عباس زریاب‌خویی، آذرتاش آذرنوش، محمدحسن گنجی، محمدابراهیم باستانی پاریزی، احمد اقتداری، احمد تفضلی، قمر آریان، فاطمه کریمی، بدرالزمان قریب بود که هریک سهم تحسین‌برانگیزی داشتند و دارند.»
سرویراستار دایرةالمعارف بزرگ اسلامی ادامه داد: «بزرگ‌ترین داشته ما فرهنگ ملی ماست. ما ملتی بودیم که پس از اسلام، جهان‌بینی ایرانی را به جهان‌بینی اسلامی پیوند دادیم و با این امتداد، نقش برجسته‌ای در شکوفایی تمدن اسلامی ایفا کردیم. هر جلد ٢٠٠ مدخل و هر مدخل ١٠ بار گردش دارد یعنی در هر جلد حدود دوهزاربار ملاحظه و بررسی رخ می‌دهد. امیدوارم این راه را ادامه دهیم و چراغ اینجا را روشن نگه داریم، زیرا مصمم به حفظ فرهنگ ایران هستیم.»
علی‌اشرف صادقی، عضو شورای عالی علمی مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی دیگر سخنران این مراسم گفت: «در ایران از حدود هفتادسال پیش به این‌سو بزرگانی که رفتند، نظیرشان پیدا نشد. از دانشکده ادبیات دانشگاه تهران می‌خواهم مثال بزنم که قدمگاه کسانی چون جلال‌الدین همایی، بدیع‌الزمان فروزانفر، سعید نفیسی، ابراهیم پورداوود، محمدتقی مدرس رضوی، پرویز ناتل خانلری، ذبیح‌الله صفا و صادق کیا بود.»

  بزرگانی که بی‌جانشین رفتند
 این استاد بازنشسته دانشگاه تهران ادامه داد:این مرکز نیز عباس زریاب‌خویی و احمد تفضلی و بدرالزمان قریب و محمدحسن شرف گنجی و عنایت‌الله رضا و خیلی‌های دیگر بودند که جانشین نیافتند. با کوشش‌هایی برای دریافت بودجه، امیدوارم این مرکز رونق گذشته را بیابد و شتاب گذشته که هرسال جلد جدید می‌آمد، این روند ادامه یابد. سپس «اصغر دادبه»، مدیر بخش ادبیات و عضو شورای عالی علمی مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی نیز گفت: «اگر قرار باشد کیفیت حفظ شود، باید حواس‌مان باشد. من موافق راه‌های جذب جوانان هستم ولی نه به قیمت فروافتادن کیفیت مقالات. به قول دکتر فتح‌الله‌ مجتبایی مقاله باید پخته شود. سرهم‌بندی نمی‌شود. باید رنج کشید تا پخته شود. اگر با معیار مادی بسنجیم، دیوانه هستیم و جز پخته‌شدن راهی نیست. این است که به فرهنگ ایران خدمت می‌کنید و نام‌تان می‌ماند.»
«سیدمصطفی محقق داماد»، مدیر بخش حقوق و عضو شورای عالی علمی مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی نیز گفت: «به چهل‌سال قبل برمی‌گردم؛ کاظم موسوی بجنوردی مرا صدا زد برای تألیف دایرةالمعارف بزرگ اسلامی. وقتی در جلسه نخست حاضر شدم خود را در مقابل سه اقیانوس یافتم؛ شرف‌الدین خراسانی، عباس زریاب‌خویی و سیدفتح‌الله مجتبایی، و من یک طلبه از قم آمده. احساس کردم در مقابل دریاهایی مواج هستم. پیش خودم گفتم این ایده عملی‌شدن نیست. اما او ذره‌ای تردید نداشت. خوشحالم که این همت بلند به نقطه اکنون رسیده است.»

  جامعیت در حال کاهش است
 «علی بهرامیان»، معاون علمی و عضو شورای عالی علمی مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی از دیگر سخنرانان این مراسم بود که گفت: «چیزی که اهمیت دارد، تربیت نیروهای علمی است که آن را در سطح مقبول نگه دارند. تحصیلات کنونی کافی نیست و نازل است اما باید آسیب‌شناسی شود. فرهنگ ایرانی و اسلامی به‌گونه‌ای است که نمی‌شود کسی فقط در شاخه خاصی متخصص شود. جامعیت در حال کاهش است درصورتی‌ که برای محقق بودن باید همه‌چیز را دانست و این در دایرةالمعارف بزرگ اسلامی بویژه مهم‌تر است. برای بعضی مداخل در مجلدات جلوتر، متخصص نداریم. برای ادامه پیدا کردن باید کوشش کرد و جامعیت را به‌دست آورد. اما امیدوارم جلدهای بعدی، یکی پس از دیگری منتشر شوند.»
آخرین سخنران، «نصرالله پورجوادی»، مدیر بخش فلسفه و عضو شورای عالی علمی مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی نیز در سخنان کوتاهی عبور از گردنه‌ها برای رسیدن به موفقیت کنونی را ستود و اظهار امیدواری کرد جلد بیست‌وششم به‌زودی منتشر شود. گفتنی است که در پایان این مراسم، از جلد بیست‌وپنجم دایرةالمعارف بزرگ اسلامی و همچنین لوگوی چهلمین سال بنیادگذاری این مرکز رونمایی شد.

جستجو
آرشیو تاریخی