مدیرکل دفتر کل برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان خبر داد

راه‌اندازی 31 مرکز جامع خدمات ازدواج و خانواده در کل کشور تا پایان سال

مهسا قوی قلب
خبرنگار

براساس آمارهای منتشر شده از مرکز پژوهش‌های مجلس مجموع افراد در سن ازدواج نزدیک به ۱۲ میلیون نفر است. از این رو به دلیل نزدیک شدن به بسته شدن پنجره جمعیتی، افزایش طرح‌ها و برنامه‌های مشوق ازدواج بیشتر از سالیان گذشته مورد توجه مسئولان این حوزه واقع شده است، هرچند که هنوز نتایج مورد نظر حاصل نشده و لزوم بازنگری برنامه‌ها اجتناب‌ناپذیر است. با اینکه در مورد کاهش هزینه‌های ازدواج در ابتدای زندگی مشترک فرهنگ‌سازی‌های زیادی انجام شده اما باز هم برای برخی خانواده‌ها، اجرای مراسم‌ پرهزینه مهم است و همین امر مانعی است بر ازدواج بخشی از جامعه جوان.
مدیرکل دفترکل برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان، درباره فعال کردن کمیته‌های سامان ازدواج در حوزه تسهیل ازدواج به «ایران» می‌گوید: چند محور در پیگیری قانون‌ها و سیاست‌های موجود در حوزه تسهیل ازدواج وجود دارد و یکی از آنها زنده کردن کمیته‌های سامان ازدواج در شهرستان‌ها با ریاست فرمانداران است که در دو سال اخیر اتفاق افتاده است. گفتنی است، یکی از وظایف کمیته سامان ازدواج، سامان دادن امکانات، اعتبارات و فضاهایی است که در سطح شهرستان وجود دارد و می‌تواند در اختیار جوانان برای برگزاری مراسم ازدواج قرار گیرد.
مهدی متقی‌فر در زمینه صدور مجوز مراکز مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده نیز توضیح می‌دهد: صدور مجوز این مراکز تسهیل شده و تعداد آنها در شهرستان‌ها افزایش داشته است.
فعالیت بیش از 125 مرکز ‌همسرگزینی
متقی‌فر درباره فعالیت مراکزی که پیش از این با عنوان همسریابی فعال بودند، می‌گوید: مراکز همسرگزینی در دولت سیزدهم محقق شد و در حال حاضر بیش از 125 مرکز توسط وزارت ورزش و جوانان ایجاد شده است.
او درباره عملکرد این مراکز می‌گوید: میانگین در هر مرکز نزدیک به 300 معرفی سالانه صورت می‌گیرد. برخی مراکز 700 تا 1000 معرفی و برخی 60 تا 70 معرفی آمار داده‌اند. به اعتقاد من باید در این مورد فرهنگ‌سازی بیشتری صورت گیرد تا اعتمادسازی افزایش یابد. در سال‌های گذشته این مراکز به صورت سایت و اپلیکیشن فعالیت می‌کردند ولی در این دوره، فیزیکی شده و تحت نظارت و دارای تأییدیه از وزارت ورزش و جوانان هستند.
مدیرکل دفتر کل برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش وجوانان با اشاره به اینکه بیش از 650 مرکز مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده هم در سراسر کشور مشغول فعالیت و خدمات‌رسانی هستند، اظهار می‌دارد: مجوز این مراکز نیز توسط وزارت ورزش و جوانان صادر می‌شود.
راه‌اندازی 31 مرکز جامع خدمات ازدواج و خانواده تا پایان سال
متقی‌فر با بیان اینکه در کل کشور و در 31 استان، مراکز جامع خدمات ازدواج و خانواده تا پایان سال راه‌اندازی می‌شود، می‌گوید: این مراکز باهدف تسهیل ازدواج جوانان راه‌اندازی شده و 18 خدمت از قبل از ازدواج گرفته تا فرزندآوری و تربیت فرزندان را به جوانان ارائه می‌دهد. این مراکز کار خود را تا پایان سال آغاز می‌کنند و در سال آینده هم به سراغ ایجاد این مراکز در شهرستان‌ها خواهیم رفت. خدماتی که در این مراکز ارائه می‌شود عبارتند از: مراسم عقد، لباس عروس، عکاسی، گل فروشی، تالار و نظایر آن که توسط اصناف مختلف با قیمت‌های مناسب و ارزان خدمات‌رسانی می‌کنند. در حال حاضر هم به مدت 8 ماه است که در استان‌های قم و سیستان و بلوچستان به صورت پایلوت این مراکز را فعال کرده‌ایم.
افزایش وام ازدواج در صورت تأیید مجلس
همه ساله براساس قانون جوانی جمعیت، وام ازدواج در حدود 20 تا 25 درصد رشد دارد اما به گفته متقی‌فر   با تأیید مجلس شورای اسلامی احتمال افزایش بیشتر نیز وجود دارد.
در حال حاضر پسر و دختر بالای 25 سال هریک رقمی معادل 180 میلیون تومان وام ازدواج می‌گیرند. البته مقدار وام برای متقاضیانی که سن ازدواج آنها در زوج‌ها زیر 25 سال و در زوجه‌ها زیر 23 سال باشد، بیشتر است و مبلغی معادل 220 میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به آنان تعلق می‌گیرد.

جستجو
آرشیو تاریخی