صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت - ۰۲ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت - ۰۲ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

خبر در خبر

ایرنا

علیرضا مزینانی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه 30 آذرماه، عملیات موفقی برای رهایی یک قلاده پلنگ گرفتار در باغی در یکی از روستاهای شهرستان فیروزکوه انجام شد، گفت: در این عملیات نجات چند ساعته که از بعدازظهر تا شب به طول انجامید، با حضور سریع تیم امداد ونجات حیات وحش به همراه تجهیزات لازم از جمله آمبولانس و ادوات بیهوشی اقدام لازم برای رهاسازی این پلنگ اجرا شد. از نکات حائز اهمیت این عملیات جلوگیری از ورود افراد غیرمسئول برای حفظ آرامش و پیشگیری از استرس حیوان بود. پس از بیهوشی و آزادسازی حیوان از تله‌ای که گرفتارش شده بود، اقدامات لازم ریکاوری بعد از بیهوشی انجام شد و حیوان بدون هیچ گونه آسیبی به زیستگاه خود بازگشت.

 

فارس

حمزه عشوری، مدیرکل حفاظت‌ محیط زیست گیلان با بیان اینکه گیاه سنبل آبی به یک آفت برای تالاب انزلی مبدل شده است، گفت: با توجه به گسترش بی‌رویه گیاه مهاجم سنبل آبی در سطح تالاب بین‌المللی انزلی، ۳۰ هکتار از منطقه‌ غربی این تالاب در محدوده آبکنار تا کرکان، منطقه‌ شرقی در محدوده پناهگاه حیات وحش چوکام و منطقه حفاظت شده‌ سیاه کشیم به صورت دستی و با تلاش ۴۰ محیطبان و مردم منطقه پاکسازی و ۱۲۰ تن گیاه مهاجم سنبل آبی جمع‌آوری شد.

 

مهر

منصور مهرزاد، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان با اشاره به رشد ١٤ درصدی اقامت گردشگران در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزود: از ابتدای تعطیلات نوروزی تاکنون بیش از ٦ میلیون نفر گردشگر وارد استان شده است و باید با تشکیل کمیته‌های ستاد اجرایی خدمات سفر، زمینه جذب گردشگر و استقبال از میهمانان استان در نوروز ۱۴۰۳ را فراهم کنیم.

 

ایسنا

مجتبی ذوالجودی، معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور استقرار پایش هوشمند از طریق مانیتورینگ تالاب بین‌المللی قوری گل را حرکتی ارزشمند به سمت محیط زیست هوشمند دانست. وی تکمیل تجهیزات حفاظتی تالاب‌ها خصوصاً هوشمند‌سازی پایش وضعیت آنها را مهم شمرده و توسعه دوربین‌های مدار بسته تالاب بین‌المللی قوری گل را کاری ارزشمند و خوب توصیف کرد.

 

مهر

 یک قلاده پلنگ بالغ در «تپال» شاهرود مشاهده شد. شاهرود- تپال ، یک منطقه شکار ممنوع در مجاورت شهر شاهرود است که گونه‌های زیستی بسیاری در آن دیده می‌شود. پلنگ ایرانی یکی از گونه‌های نادر جانوری است که در جوار شهر شاهرود و در منطقه تپال زندگی می‌کند، مشاهده پیاپی این موجود نشان از پویایی نسل آن و وضعیت مناسب منطقه دارد.

 

میراث آریا

امین مهدوی‌کیا، سرپرست پایگاه میراث‌جهانی سازه‌های آبی‌تاریخی شوشتر از آغاز عملیات حفاظت و مرمت بخش‌های مختلفی از قلعه تاریخی سلاسل در این مجموعه جهانی خبر داد و گفت: به‌منظور حفاظت و نگهداری هرچه بهتر از اثر جهانی قلعه‌ سلاسل که از آثار ارزشمند در نظام حلقه آبی شوشتر به شمار می‌رود، براساس ضرورت و اولویت‌شناسی، عملیات اجرایی حفاظت و مرمت بخش‌های مختلفی از این قلعه پس از انتخاب پیمانکار وارد فاز اجرایی شد. مرمت دیواره‌های سنگی سالن احرامی‌بافی، اسلحه خانه، استحکام‌بخشی سردهانه‌های نهر داریون، مرمت دیواره‌های داخلی شوادان و اصلاح سیستم نورپردازی، ازجمله موارد این فاز عملیاتی است.

 

تسنیم

عباس نگهبان رئیس اداره حفاظت محیط زیست آران و بیدگل با بیان اینکه ۲۰ واحد متخلف شست‌وشوی بازیافت در آران و بیدگل پلمب شد، گفت: شرکت بازیافت به تعهدات خود در دفن زباله عمل نمی‌کند. با توجه به آلودگی‌های پیش آمده از سمت واحدهای شست‌وشوی بازیافت موضوع در دستور کار قرار گرفت و با بررسی‌های صورت گرفته و تخلفات زیست‌محیطی این واحدها، حدود 20 واحد شست‌وشوی بازیافت پلمب شد. با اقدامات صورت گرفته و ساماندهی این واحدها مقرر شد پساب آنها به‌صورت سازمان‌یافته کنترل شود و در این زمینه قراردادی منعقد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی