صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شصت - ۰۲ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شصت - ۰۲ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

باران پاییز به داد دومین دریاچه شور جهان نرسید

دریچه سد سیلوه به روی دریاچه ارومیه باز شد


زیست بوم/ دریچه سد سیلوه پیرانشهر به روی دریاچه ارومیه باز شد. آنطور که دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه می‌گوید، سد سیلوه پیرانشهر تنها سدی نیست که قرار است دریچه آن به روی دومین دریاچه شور جهان باز شود. به گفته محمدصادق معتمدیان، پاییز فصل کشت و کار در حوضه دریاچه ارومیه نیست و همین شرایط فرصت را برای بازکردن دریچه سدها و رهاسازی آب به جان تشنه دریاچه ارومیه به‌وجود آورده است.
پاییز دریاچه ارومیه
 دریاچه ارومیه این روزها حال و روز خوشی ندارد. چند روز پیش بود که مجتبی ذوالجودی، معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست خبر داد که خشکسالی‌های متمادی و توسعه کشاورزی در اطراف حوضه آبخیز دریاچه ارومیه، خشک‌ترین شرایط را در پاییز سال‌جاری به دریاچه ارومیه تحمیل کرده است. کارشناسان تنها راهکار فوری را باز کردن دریچه سدها به روی دریاچه ارومیه می‌دانند. آنها ساخت بیش از 40 سد روی دریایچه و افزایش وسعت زمین‌های کشاورزی در پایان سدها را دلیل خشک‌شدن دریاچه ارومیه می‌دانند و معتقدند تنها پرداخت حقابه دریاچه از سدها و کاهش وسعت زمین‌های کشاورزی می‌تواند بخشی از دریاچه ارومیه را برای جغرافیای ایران نگه دارد. واقعیت آن است که تمام وسعت دریاچه ارومیه قابل احیا نیست اما اگر این بخش از دریاچه نجات پیدا نکند سه استان آذربایجان غربی، شرقی و کردستان درگیر گرد و غبار‌های نمکی بستر دریاچه و طوفان‌های شنی می‌شوند. همین مسأله هم باعث شد تا کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه، دریچه اولین سد را به روی دریاچه ارومیه باز کند.
محمدصادق معتمدیان، دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه به رسانه‌ها می‌گوید دریچه اولین سد در پیرانشهر به روی دریچه باز شد تا یک میلیون و 200 هزار متر مکعب آب از طریق کانال کانی‌سیب به دریاچه ارومیه وارد شود. او باز‌شدن این سد را نتیجه اجرای سیاست‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه با تلاش وزارت نیرو می‌داند و می‌گوید: این امر باتوجه به شرایط ویژه دریاچه ارومیه برای نخستین‌بار است که در این فصل صورت می‌گیرد.
سازمان هواشناسی برای پاییز، بارشی فرانرمال پیش‌بینی کرده بود اما این پیش‌بینی‌ها تحقق نیافت و معتمدیان می‌گوید: «متأسفانه در حوضه آبریز دریاچه ارومیه بارندگی ۴۵درصد کاهش داشت که این کاهش در آذربایجان غربی، ۲۹درصد در حوضه آبریز این دریاچه برآورد شده است.» او با تأکید بر اجرای سیاست‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه، می‌گوید: باتوجه به شرایط خاص دریاچه ارومیه و اهتمام وزارت نیرو، برنامه‌های رهاسازی آب از پشت سدها و رودخانه‌های فاقد سد به سمت این دریاچه از پنجشنبه آغاز شده است.»

جستجو
آرشیو تاریخی