نیازمند سرمایه‌گذاری جدی در عرصه ادبیات هستیم

گلعلی بابایی
نویسنده و دبیر علمی شانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال

در روند برگزاری شانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد، کار بررسی و داوری آثار ارسالی به دبیرخانه، در چهار بخش اصلی شامل رمان، مجموعه داستان کوتاه، مستند و نقد ادبی به پایان رسیده و داوری آثار دو بخش «ویژه» و «جنبی» یعنی «آرمان فلسطین» و «ویراستاری» در حال انجام است.
ما ایرانی‌ها ضرب‌المثلی داریم بر این اساس که هر چقدر پول بدهی، همان‌قدر‌آش می‌خوری! واقعیت این است که ما هیچ نکاشته‌ایم که حالا بخواهیم درو کنیم. باید برای ارتقای ادبیات بویژه در گونه‌های داستانی؛ آن هم از نوع انقلابی، دینی، تاریخی و بومی کشور بیش‌تر از اینها سرمایه‌گذاری کنیم تا بتوانیم آثار خوبی را به جامعه عرضه کنیم.
با توجه به اتفاقات و فجایعی که این روزها بر مردم مظلوم فلسطین و به طور مشخص نوارغزه در حال وقوع است، توجه تمام افکار عمومی جهان به آن سمت معطوف است به همین دلیل بخش ویژه‌ای با عنوان «آرمان فلسطین» در نظرگرفتیم. البته برای بخش ویژه به صورت رسمی فراخوان ندادیم، بلکه خود دبیرخانه با آماری که از خانه‌ کتاب گرفته بود، آثار را جمع‌آوری کرد و در اختیار تیم داوری قرار داد و آثار داوری شدند.
درباره فرایند داوری باید اضافه کنم، همان طور که در ابتدا اشاره شد آثار رسیده در چهارگونه ادبی دسته‌بندی و در اختیار داوران قرار گرفتند. سپس در هر بخش سه داور اصلی امر مهم غربالگری و ریزش اولیه را انجام دادند و طی چندین مرحله داوری‌های دقیق خودشان را نسبت به آثار انجام دادند. داوران این عملیات را تا رساندن حداکثر ۱۰ عنوان کتاب به مرحله نهایی ادامه دادند. پس از آن برای انتخاب اثر برگزیده و یا تقدیری جلسات نهایی را با حضور دبیر علمی و یکی از اعضای هیأت علمی برگزار کردند. داوری‌ها تمام شده و طی هفته جاری نامزدها و داورهای هر بخش را از طریق رسانه‌ها اعلام خواهیم کرد. مراسم اختتامیه جایزه نیز در هفته اول دی ماه برگزار خواهد شد.
به لحاظ کمی در اکثر گروه‌ها افزایش آمار داشتیم اما از جنبه کیفی متأسفانه در برخی گروه‌ها بویژه در مجموعه داستان کوتاه، با اُفت شدید هم در موضوع و هم در محتوا مواجه بوده‌ایم. بخش داستان کوتاه نسبت به دوره پانزدهم ۱۰ درصد افزایش داشته و تعداد آثار مستندنگاری نیز حدود ۲۹ درصد بیشتر از دوره قبل بوده است؛ در بخش نقد ادبی نسبت به دوره قبل هشت صدم درصد  افزایش داشته‌ایم.

جستجو
آرشیو تاریخی