فضای‌مجازی

ترجمه تازه مهشید میرمعزی
مهشید میرمعزی، مترجم باسابقه ادبیات آلمانی اثری از «راینر اشمیتس» با نام «در حیاط خلوت نویسندگان» (تمام آنچه از ادبیات نمی‌دانید) را برای علاقه‌مندان ترجمه کرده؛ او در معرفی بیشتر این کتاب در تازه‌ترین پست خود نوشته: «مردم همواره به زندگی خصوصی و ویژگی‌های اخلاقی افراد مشهور علاقه‌مند بوده‌اند. اطلاعات ما از زندگی هنرپیشگان و خوانندگان با وجود اینترنت و نشریات زرد به قدر کافی زیاد است ولی درباره زندگی و عادات ادیبان مشهور و محبوبمان چه می‌دانیم؟ از شرایط خلق شاهکارهایشان چه؟ عادات آنها هنگام نوشتن چه بوده است؟ ادیبان مشهور چه ویژگی‌های اخلاقی خوب یا بدی داشته‌اند؟ کدام یک دچار نقص جسمانی بوده و کدام یک از بیماری جسمی یا روحی رنج می‌برده است؟ کدامشان خودکشی کرد و کدام یک مرتکب قتل شد؟ بی‌تردید جواب بسیاری از این پرسش‌ها را نمی دانیم این کتاب نتیجه بیست و پنج سال کوشش نویسنده برای جمع‌آوری اطلاعات لازم درباره ادیبان است؛ اطلاعاتی که اگر به شکلی درست جمع‌آوری و از دل کتاب‌ها، اسناد و... بیرون کشیده نمی‌شدند، چه بسا از بین می رفتند. در این کتاب به زندگی نویسندگان سراسر جهان پرداخته شده است و خواننده با خواندن آن می‌تواند شباهت‌ها و تفاوت‌های چشمگیری بین سبک زندگی نویسندگان شاهکارهای بزرگ جهان بیابد.»

روایت طنازانه تلخی
علی علایی منتقد سینما درباره فیلم «گیج‌گاه» عادل تبریزی که این روزها روی پرده اکران است، نوشته: «تأکید می‌کنم بر رنگ فیلم که نشانی ذهنی می‌دهد، بر عشوه‌های محجوبانه آن سال‌ها و حتی قبل از آنکه توسط باران کوثری ایفا شد، بر مدل خودرو و طرح لباس بهرنگ علوی که مرا به دهه چهل و پنجاه پرتاب کرد، رفتن به دیدار حسن رضایی عزیز یادگار دهه پنجاه که مشتاق و دلتنگ او بودم، به ریسک کاریکاتوری شدن موفق کاراکتری که حامد بهداد به خوبی اجرا کرد. به موفق بودن فیلم در ارائه تصویری کاریکاتوری از همه شخصیت‌ها و تأکید کنم بر حرمت نام «فردین» در یک بازنمایی شوخ‌طبعانه به نام «فردین هاشم‌پور»، بر احترامی که فیلمساز بر بسیاری فیلم‌های موفق، پرمخاطب اما نکوهش شده سینمای ایران گذاشت و خوشامد بگویم به کارگردانی که ریتم، دکوپاژ، فضاسازی و شخصیت‌پردازی را خوب می‌شناسد و می‌داند چگونه تلخی را طنازانه روایت کند و تأکید جدی کنم بر شاه‌سکانس مطلوبم که با حضور سروش صحت خلق شد، به بازنده‌ای که همچون ضدقهرمان‌ها برنده است.»

هدیه یلدایی اصفهانی به مخاطبان
محمد اصفهانی در آستانه شب یلدا، تک آهنگ «درهوایت» را با یاد محمد رضا شجریان منتشر کرد. او با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش نوشته : «شعر مولانا با اجرای بنده بر اساس روایت استاد محمد رضا شجریان از گوشه راک، آهنگ: میلاد بابایی، تنظیم: امیر ارشیا، میکس و مستر: محمد فلاحی، گرافیک: محمد یعقوب خانی و با تشکر از دوست گرامی آقای عطا پناهی تهیه کننده سریال مستوران.  شب یلدا بلندترین شب سال و طلیعه فصل فرشتگی که مظهر سپیدی و پاکی است بر همه شما هموطنان و عزیزانم تهنیت باد. »

«آبی روشن» در مسیر جشنواره
 مهران احمدی با انتشار تصویری از حضورش در فیلم «آبی روشن» از آماده‌سازی این فیلم برای نمایش در جشنواره خبر داده است. فیلم سینمایی «آبی روشن» به کارگردانی بابک خواجه پاشا و تهیه‌کنندگی سیدمحمدحسین میری پس از فیلمبرداری در شهرهای خلخال، تالش، نیشابور، مشهد و تهران به پایان رسیده است. مهران احمدی، مهران غفوریان، سارا حاتمی، مرتضی امینی‌تبار، روح‌الله زمانی، علی‌اکبر اصانلو و کاظم هژیرآزاد در این فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداختند. «آبی روشن» اولین محصول مشترک سازمان هنری رسانه‌ای اوج و بنیاد سینمایی فارابی است که فیلمنامه آن را امیر ابیلی و داوود گنجوی نوشته‌اند.

نوشته گلمکانی برای زنده یاد صمدیان
هوشنگ گلمکانی، منتقد سینما که این روزها فیلم آهو را در اکران سینماهای کشور دارد چند سطری برای زنده‌یاد عبدالله صمدیان، از اهالی فرهنگ و هنر نوشته که طی روزهای اخیر زندگی را بدرود گفته؛ او نوشته: «سیف‌الله صمدیان عزیز، نویسنده مستندساز و عکاس هنرمند به سوگ برادر نشست؛ چه می‌توان کرد جز اینکه شریک اندوهش باشیم و در این غم سنگین با او همراهی کنیم.»عبدالله صمدیان،  سه‌شنبه‌ای که گذشت در سن 77 سالگی با زندگی وداع گفت و به گفته برادرش، سیف‌الله که او نیز از چهره‌های شناخته شده عرصه هنر است پنجشنبه همین هفته در قطعه هنرمندان به خاک سپرده می‌شود.روز جمعه (اول دی‌ماه) نیز مراسم یادبودی از ساعت ۱۳ تا ۱۵ در تالار ناصری خانه هنرمندان برگزار خواهیم کرد.عبدالله صمدیان، شاعر، عکاس و ویراستار ادبی متولد ۲۸ اردیبهشت ۱۳۲۵ در ارومیه بود که از ۱۶ سالگی سرودن شعر را در قالب کلاسیک آغاز کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی