صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و نه - ۳۰ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و نه - ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

ایران در ایران

 آغاز بارش باران و برف از نخستین روز زمستان
گروه ایران زمین- با وجود پایداری هوا وتشدید آلودگی در شهرهای بزرگ، سازمان هواشناسی از احتمال آغاز بارش برف و باران از عصر جمعه (اول دی‌ماه) خبر داده و اعلام کرده: با ورود سامانه بارشی جدید از سمت غرب به کشورنخستین روزهای زمستان امسال با بارش برف و باران آغاز خواهد شد.
«صادق ضیاییان»، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از ادامه آلودگی هوا در کلانشهرهای صنعتی تا پایان هفته خبر داد و اظهار داشت: پایداری جو در کلانشهرهای صنعتی امروز هم سبب تداوم و افزایش غلظت آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا به خصوص در شهرهای کرج، تهران، اراک و اصفهان خواهد شد. البته از ساعات اولیه روز جمعه با ورود سامانه بارشی از سمت غرب به کشور وزش باد آغاز خواهد شد و این آلودگی تا حد زیادی برطرف می‌شود.
وی ادامه داد: با ورود این سامانه بارشی از ظهر جمعه به تدریج استان‌های کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، کردستان، ایلام، لرستان و چندین استان شاهد بارش باران و برف خواهند بود. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با اشاره به ادامه بارش‌ها تا اواسط هفته پیش رو افزود: این بارش‌ها روز شنبه (۲ دی) در شمال غرب، غرب، جنوب غرب، ارتفاعات البرز، ارتفاعات زاگرس و برخی نقاط بوشهر و فارس ادامه خواهد داشت و در نقاط سردسیر و ارتفاعات این استان‌ها، بارش برف نیز پیش‌بینی می‌شود.
ضیاییان خاطرنشان کرد: یکشنبه علاوه بر مناطق ذکر شده بارش‌ها استان‌های ساحلی دریای خزر و به‌صورت پراکنده در بخش‌هایی از شمال شرق کشور را فرا خواهد گرفت. همچنین طی این مدت در شمال غرب، غرب، شمال شرق، بخش‌هایی از مرکز و دامنه‌های جنوبی البرز وزش باد شدید و در مناطق مستعد، احتمال خیزش گرد و خاک نیز وجود دارد.

۹۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل عوارض آلایندگی برای استان خوزستان
خوزستان- رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور از تخصیص ۹۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل عوارض آلایندگی به استان خوزستان خبر داد.
محمدهادی سبحانیان با اعلام این خبر اظهار داشت: پیش از این ۸ هزار میلیارد تومان از محل عوارض آلایندگی به استان خوزستان تخصیص داده شده بود که با احتساب واریز یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در ماه جاری، در مجموع طی هشت ماه گذشته ۹۵۰۰ میلیارد تومان برای استان خوزستان اعتبار درنظر گرفته شده است. وی با اشاره به تأکید ویژه رئیس‌جمهور مبنی بر توجه به استان خوزستان اظهار داشت: سازمان امور مالیاتی در مسیر دستیابی به عدالت مالیاتی و منطقه‌ای حرکت می‌کند و در این راه باتوجه به نگاه ویژه دولت مردمی به استان خوزستان امیدواریم شاهد توسعه زیرساختی این استان باشیم.

تفکیک‌های غیرمجاز زمین‌، معضل شهر یزد
یزد- رئیس شورای اسلامی شهر یزد گفت: تفکیک‌های غیرمجاز زمین که در نقاط مختلف شهر یزد و به‌خصوص خارج از محدوده شهر انجام می‌شود معضلی برای مردم و شهرداری یزد است.
 «عزیزالله سیفی» افزود: در مناطق حاشیه شهر یزد و به‌خصوص حریم شهر و خارج از محدوده، زمین‌های افتاده زیادی وجود دارد که برخی از آنها توسط عده‌ای سودجو تفکیک شده و به مردم فروخته می‌شود.
وی ادامه داد: بخشی از این زمین‌ها نیز در مناطق کمتر برخوردار است و چون با مبالغ کمتر به فروش می‌رسد مردم ضعیف جامعه نسبت به خرید این زمین‌ها اقدام می‌کنند و سپس مردم در مقابل شهرداری قرار داده می‌شوند و تفکیک‌کننده اولیه هرگونه پرداخت هزینه را با تعهد بر عهده خریدار قرار می‌دهد.
رئیس شورای اسلامی شهر یزد گفت: در صورت ملاحظه‌کاری در این زمینه مردم ضرر می‌کنند و اگر هم اقدام قانونی شود باید حکم تخریب داده شود که باز هم افرادی که بدون تحقیق نسبت به خرید این زمین‌ها اقدام کرده‌اند ضرر می‌کنند و لذا باید در این زمینه اقدام قانونی صورت گیرد و از ارگان‌های متولی و دستگاه‌های اجرایی درخواست همفکری و مساعدت در این زمینه را داریم.

فاضلاب زاهدان؛ گره‌گشای صنایع نیازمند آب است
زاهدان- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: با مشارکت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و صنایع نیازمند استفاده از پساب، ضمن فراهم شدن توسعه شبکه جمع‌آوری فاضلاب، می‌توان سفره‌های آب زیرزمینی شهر را نیز تقویت کرد.
علیرضا قاسمی ظرفیت تصفیه‌خانه فاضلاب زاهدان را بیش از ۴۷ هزار متر مکعب در شبانه‌روز اعلام کرد و افزود: خوشبختانه این زیرساخت حیاتی با یکی از بهترین روش‌های تصفیه و بالاترین استاندارد ساخته شده، بنابراین استفاده از این ظرفیت جهت مصارف مختلف از جمله  در صنعت، بسیار حائز اهمیت است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: به دلیل عدم تکمیل شبکه‌ جمع‌آوری فاضلاب در سطح شهر فقط ۲۰ درصد تصفیه‌خانه وارد مدار شده است. وی با اشاره به قول پیگیری استاندار سیستان و بلوچستان در حمایت از مشارکت سرمایه‌گذاران در تأمین منابع مالی طرح فاضلاب و استفاده از پساب فاضلاب جهت تأمین آب مورد نیاز صنایع از جمله مس و فولاد تصریح کرد: با صرف اعتباری معادل چهار هزار میلیارد ریال برای اجرای طرح شبکه جمع‌آوری فاضلاب، می‌توان ظرفیت تصفیه‌خانه را به ظرفیت نهایی رساند و ۴۷ هزار متر مکعب در شبانه‌روز پساب با قابلیت استفاده در مصارف مختلف، تولید و در اختیار صنایع قرار داد.

جستجو
آرشیو تاریخی