صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و هشت - ۲۹ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و هشت - ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۴

بی بی‌بدون کابینه

امیر فرشباف
خبرنگار


همزمان با شنیده شدن زمزمه‌های آتش‌بس در غزه، شکاف‌ها در کابینه رژیم صهیونیستی درحال تشدید است. از یک‌سو، «بزالل اسموتریچ» و «ایتامار بن غفیر» دو عضو راستگرای کابینه نتانیاهو تهدید به استعفا کردند و از سوی دیگر، «بنی گانتس» وزیر جنگ پیشین و عضو کنونی کابینه جنگ رژیم صهیونیستی، نتانیاهو را به ضربه زدن به روابط اسرائیل و امریکا متهم کرد.
به گزارش «تایمز اسرائیل» بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی کابینه راستگرا با انتقاد از رویکرد کابینه جنگ در آنچه او «دور زدن مذاکرات توسط کابینه نظامی» خوانده، نتانیاهو و بنی گانتس را تهدید کرد که در پایان جنگ، اگر تشکیلات خودگردان در اداره غزه مشارکت داشته باشد، دولت را ترک خواهد کرد. او همچنین با انتقاد از گالانت، وزیر دفاع کابینه جنگ، برای دومین بار مدعی شد: «بازگرداندن شهروندان غزه به خانه‌هایشان در شمال باریکه غزه در مقطع کنونی حماقت است و این تصمیمی نیست که وزیر دفاع بتواند به تنهایی بگیرد.»
بن گویر دیگر وزیر جنجالی دولت صهیونیست نیز روز دوشنبه تهدید کرد، در صورتی که ارتش اسرائیل با همه قوا به عملیات نظامی در غزه ادامه ندهد، وی و حزب متبوعش از کابینه ائتلافی دولت نتانیاهو خارج خواهند شد. وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی برقراری آتش‌بس را عامل احیای قدرت مقاومت اسلامی فلسطین و تثبیت شکست اسرائیل دانست و در مخالفت با توقف جنگ گفت: اگر می‌خواهیم حماس را شکست دهیم نباید اجازه دهیم آتش‌بس برقرار شود و نباید به آنها اجازه دهیم برای آزادی اسرای ما شرط بگذارند. بن غفیر همچنین مدعی شده بود که «نخست‌وزیر باید بین من و گانتس یکی را انتخاب کند.»
از آنجا که نتانیاهو به عنوان رهبر حزب راستگرای لیکود، در انتخابات گذشته موفق به کسب اکثریت کرسی‌های کنست نشده بود، مجبور شد با سایر احزاب راستگرا ائتلاف کند و خروج حزب اسموتریچ و بن غفیر می‌تواند باعث سقوط کابینه و برگزاری انتخابات زودهنگام شود.
منطقاً در کابینه جنگ هم که متشکل از احزاب معارض است، اوضاع به هیچ وجه مطابق میل بی‌بی نیست و خبرها حاکی از تشدید اختلافات است. برای مثال چندی پیش، سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل اعلام کرد برخی اعضای کابینه جنگ برخلاف راستگرایان، موافق توقف جنگ در غزه و بازگرداندن همه اسرای یهودی هستند. در تازه‌ترین مورد، بنی گانتس وزیر جنگ فعلی در یک کنفرانس مطبوعاتی با کنایه به نتانیاهو گفته بود: «کسانی هستند که آتش به اختلافات خیالی می‌اندازند تا به روابط ما و امریکا ضربه بزنند.»
بنابراین از جهت سیاسی تاکنون آنچه نتانیاهو را عجالتاً در قدرت نگه داشته، ادامه جنگ بوده، وگرنه تاکنون عدم مقبولیت عمومی و مخالفت اپوزیسیون، دولت او را ساقط کرده بود. البته شرایط جنگی هم مصونیت چندانی برای نتانیاهو به دنبال نداشته و در ماه نوامبر بود که یائیر لاپید رئیس جریان اپوزیسیون، خواستار برکناری فوری بنیامین نتانیاهو باوجود ادامه جنگ شده بود. چندی پیش نیز همزمان با راه افتادن اعتراضات هفتگی شهرک‌نشینان و خانواده‌های اسرا و کشته‌شدگان، منابع رسانه‌ای در فلسطین اشغالی خبر از سرگیری روند محاکمه قضایی نتانیاهو با وجود شرایط جنگی را اعلام کردند.
پس از گذشت نزدیک به 75 روز از جنگ و ناکامی ارتش اسرائیل در دستیابی به اهداف تعیین شده، اختلافات در سطوح عالی تشدید و از حالت خفا خارج شده است. نتانیاهو مجبور شد بر سر اهداف اعلامی جنگ قمار کند و یک هدف وجودی و البته دست نیافتنی، یعنی «نابودی حماس» را به‌عنوان هدف اصلی جنگ اعلام کند که تاکنون در رسیدن به آن ناکام مانده و نبود هیچ چشم‌انداز ایجابی برای کابینه جنگ، باعث شده احزاب مخالف به این نتیجه برسند که بودن بی‌بی یعنی اتلاف وقت و تحمیل هزینه بیشتر و عمیق‌تر.

جستجو
آرشیو تاریخی