صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و هفت - ۲۸ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنجاه و هفت - ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۶

«ایران» از نفوذ یک گروه هکری به سیستم سوخت‌رسانی کشور گزارش می‌دهد

هوشیاری و همراهی مردم در عبور از خرابکاری سایبری


صبح روز گذشته، روند سوخت‌رسانی در تعدادی از جایگاه‌های کشور دچار اختلال شد و دقایقی بعد یک گروه هکری وابسته به سرویس جاسوسی و تروریستی رژیم صهیونیستی، مدعی نفوذ به سیستم سوخت‌رسانی در ایران شد. دقایقی پس از بروز مشکلات در برخی جایگاه‌های سوخت بود که گروه هکری «گنجشک درنده» مسئولیت اختلال در سیستم سوخت‌رسانی ایران را برعهده گرفت. این گروه هکری وابسته به رژیم  اشغالگر صهیونیستی با انتشار بیانیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «بازی با آتش، بهایی دارد. همان‌طور که قبلاً تذکر دادیم، در مقابل تحریکات شرورانه ایران در منطقه عکس‌العمل نشان خواهیم داد.» با این حال تنها ساعاتی پس از نفوذ، جایگاه‌‎هایی که در سوخت‌رسانی به مردم دچار مشکل شده بودند، ارائه سوخت را از سر گرفتند.
به‌طور مشخص، مشکلاتی که دیروز در سیستم سوخت‌رسانی کشورمان به وجود آمد، معلول نفوذ بود و باتوجه به اعتراف گروه هکری گنجشک درنده، ریشه آن‌را باید در سرزمین‌های اشغالی جست‌و‌جو کرد. این اولین بار نیست که گروهک هکری گنجشک درنده که از سوی موساد هدایت می‌شود، اقدام به حمله سایبری علیه ایران می‌کند. پیش از این نیز در سال‌های اخیر شاهد تلاش این گروه هکری برای نفوذ به صنایع فولاد و البته سامانه سوخت‌رسانی کشورمان بودیم که با هدف ضربه به زیرساخت‌های ایران انجام شد، اما چندان موفقیت‌آمیز نبود.

دولت در میدان
اما سؤالی که مطرح می‌شود این است که رژیم صهیونیستی با نفوذ به سیستم سوخت‌رسانی ایران چه هدفی را دنبال می‌کند؟ عملیات روانی علیه جامعه ایرانی، یکی از اهداف گروه هکری گنجشک درنده در نفوذ به سیستم سوخت‌رسانی کشور بود که با حضور بموقع دولت در صحنه، ناکام ماند. در همین رابطه روز گذشته آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان به جواد اوجی وزیر نفت دستور داد ضمن بررسی «علت وقوع» اختلال در عرضه سوخت در برخی جایگاه‌ها، نسبت به «رفع فوری» اختلال پیش آمده اقدام کند. رئیس‌جمهور همچنین وزیر نفت را موظف کرد نسبت به «اطلاع‌رسانی مناسب بموقع» به مردم اقدام کند. سال ۱۴۰۰ نیز اختلالی که در پی حمله سایبری گنجشک درنده به سیستم سوخت‌رسانی به‌وجود آمده بود، باعث شد جایگاه‌های سوخت از مدار عملیاتی خارج شوند. اهداف دشمن از این حمله سایبری بر هم زدن نظم عمومی و عملیات روانی علیه مردم ایران با استفاده از شایعه‌سازی پیرامونی درخصوص گرانی قیمت بنزین بود که آیت‌الله رئیسی به‌صورت میدانی از برخی جایگاه‌های سوخت بازدید به عمل ‌آورد و درنهایت اختلال به‌وجود آمده با اقدام فوری دولت رفع شد.

پیگیری میدانی از سوی وزیر نفت
جواد اوجی وزیر نفت نیز در ساعات ابتدایی این حمله سایبری اظهار کرد: ستاد بحران را بلافاصله تشکیل‌ و با توجه به تجربه مشابه آبان 1400، اقدامات فوری را در دستور کار قرار دادیم. وی افزود: جایگاه‌ها به صورت آفلاین فعال شده و بنزین را فعلاً به قیمت آزاد به مردم عرضه می‌کنند تا جایگاه‌ها به‌صورت آنلاین نیز به سامانه سوخت وصل شوند. وزیر نفت تأکید کرد: صهیونیست‌ها در جبهه نبرد شکست خورده‌اند و حال می‌خواهند با حمله سایبری به مردم ایران آسیب بزنند، اما خادمان ملت این توطئه را نیز خنثی خواهندکرد.
جعفر سالاری‌نسب مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز در گفت‌و‌گو با شبکه خبر سیما، با اشاره به آخرین وضعیت جایگاه‌های سوخت کشور عنوان کرد: 65 درصد جایگاه‌های سوخت کشور به تعداد 2750 جایگاه به‌صورت دستی و آفلاین وارد مدار شده‌اند و بنزین را با نرخ آزاد به مردم عرضه می‌کنند. وی افزود: تعدادی از جایگاه‌ها نیز به‌صورت آزمایشی به سامانه سوخت وصل شده‌اند و بنزین با نرخ 1500 تومان نیز عرضه می‌کنند. به دنبال این هستیم که تا آخر وقت روز دوشنبه، همه جایگاه‌ها به‌صورت آفلاین وارد مدار شده و تا پایان روز سه‌شنبه نیز همه جایگاه‌ها به سامانه سوخت به‌صورت آنلاین متصل شوند.
علاوه بر حضور میدانی مسئولین، رسانه ملی نیز با تمرکز روی موضوع و اطلاع‌رسانی بموقع از روند اتفاقات و اقدامات، نقش تأثیر‌گذاری در خنثی‌سازی عملیات رژیم صهیونیستی علیه امنیت روانی مردم ایران ایفا کرد.
 
صهیونیست‌ها زیر ضربه
بیش از 2 ماه از عملیات پیچیده و گسترده گروه‌های مقاومت فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی که با نام «طوفان‌الاقصی» انجام شد، می‌گذرد. عملیاتی که همزمان قدرت نظامی و اطلاعاتی-امنیتی رژیم صهیونیستی را به چالش کشید و از اسرائیل اقتدارزدایی کرد. رژیم صهیونیستی نیز برای جبران این شکست اطلاعاتی-نظامی، حملات بی‌سابقه‌ای را علیه مردم بی‌دفاع در غزه آغاز کرد که تاکنون نیز ادامه دارد و منجربه شهادت بیش از 19 هزار نفر از مردم فلسطین شده است. با این حال، هدف اصلی رژیم صهیونیستی که نابودی حماس اعلام شده بود، محقق نشده و برعکس، مقاومت فلسطین هر روز تلفات قابل توجهی را به ارتش رژیم صهیونیستی تحمیل می‌کند. علاوه‌براین، محور مقاومت در منطقه نیز در حمایت از مردم و مقاومت فلسطین وارد جنگ با سرزمین‌های اشغالی شده است. در این میان انصارالله یمن با حملات بی‌وقفه موشکی خود به سرزمین‌های اشغالی، اقتصاد اسرائیل را دچار بحران کرده است. درهمین رابطه می‌توان به تعطیلی بندر اقتصادی و تجاری ایلات در جنوب سرزمین‌های اشغالی از سوی رژیم صهیونیستی اشاره کرد که برای جلوگیری از خسارات حملات انصارالله یمن اتفاق افتاد. جدای از این، یمنی‌ها از تردد و حرکت کشتی‌های تجاری از و به مقصد سرزمین‌های اشغالی نیز جلوگیری می‌کنند. به عبارتی ساده، انصارالله یمن به کابوس صهیونیست‌ها تبدیل شده و اصطلاحاً آنها را زیر ضربه برده است. روز شنبه هفته جاری نیز جاسوس وابسته به سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی(موساد) در سیستان‌و‌بلوچستان اعدام شد. در چنین شرایطی، رژیم صهیونیستی به دنبال روزنه‌ای برای کاهش حجم فشارها و حملات مقاومت و ضربه زدن به ایران است.
 
اسرائیل برگ تکراری رو کرد
جمهوری اسلامی مرکز ثقل و نقطه اتکای محور مقاومت در رویارویی با رژیم صهیونیستی است. از حزب‌الله لبنان و گروه‌های مقاومت فلسطینی گرفته تا انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی تحت حمایت ایران هستند و اساساً امریکا و صهیونیست‌ها نیز ایران را هدایتگر و تنظیم کننده اقدامات ضدصهیونیستی می‌دانند. چنانکه از همان ساعات ابتدایی عملیات طوفان الاقصی نیز، رژیم صهیونیستی برای فرار از پذیرش این واقعیت که از حماس به عنوان یک گروه مقاومت فلسطینی شکست خورده، انگشت اتهام را به سمت جمهوری اسلامی گرفت و از ایران به عنوان پشت پرده و طراح معنوی این عملیات نام برد. باتوجه به این نکته، باید گفت رژیم صهیونیستی برای جبران شکست‌های میدانی خود از محور مقاومت، ناگزیر از استفاده همه‌جانبه از ظرفیت‌های خود است و به نظر می‌رسد نفوذ تکراری به سیستم سوخت‌رسانی کشورمان نهایت اقدامی است که رژیم صهیونیستی در شرایط فعلی می‌تواند علیه ایران تدارک ببیند.

طوفان در فنجان
اقدام دیروز گروه هکری گنجشک درنده با پوشش گسترده شبکه‌های صهیونیستی و رسانه‌های فارسی‌زبان خارج‌نشین همراه بود. بزرگنمایی قدرت سایبری رژیم صهیونیستی و تأکید بر ضربه پذیر بودن پدافند غیرعامل و ضعف سایبری ایران، پروژه‌ای بود که روز گذشته از سوی جریان رسانه‌ای ضدایرانی دنبال شد. تأکید بر ضعف سایبری ایران در مقابله با اسرائیل درحالی است که بنا بر ادعای مقامات رژیم صهیونیستی، حجم عمده عملیات‌های سایبری موفق و قابل توجه علیه سرزمین‌های اشغالی، تحت هدایت ایران انجام می‌شود.
زیرساخت‌های اصلی رژیم صهیونیستی همواره مورد حملات مداوم سایبری بوده است. از سایت‌های نظامی، امنیتی و مدنی رژیم صهیونیستی تا شرکت‌های بزرگ میزبانی داده این رژیم، هدف ثابت گروه‌های هکری است. هفته گذشته نیز رسانه‌های عبری زبان اعلام کردند که گروه سایبری «طوفان» زیرساخت‌های رژیم صهیونیستی را تحت حملات سایبری قرار داده است. در پی حمله هکری 3 هفته قبل به بیمارستان «زیو» در «صَفِد» در شمال سرزمین‌های اشغالی نیز، ارتش و آژانس امنیت داخلی اسرائیل(شین بت) به بررسی این حادثه پرداختند و مدعی دخالت ایران و تیم سایبری حزب‌الله در این حمله شدند.

جستجو
آرشیو تاریخی